stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 196501
  • 05 آذر 1399 - 10:13
0

نخستین نشست شورای امنیت درباره اتیوپی بدون انتشار بیانیه پایان یافت

نخستین نشست شورای امنیت درباره اتیوپی بدون انتشار بیانیه پایان یافت

شورای امنیت سه‌شنبه اولین نشست خود درباره درگیری‌های فعلی در اقلیم تیگرای در شمال اتیوپی را برگزار کرد اما به گفته برخی منابع دیپلمات، اعضای این شورا نتوانستند به توافقی جهت انتشار یک بیانیه مشترکی درباره این درگیری‌ها برسند.

قلم | qalamna.ir :

پس از اتمام این نشست مجازی شورای امنیت پشت درهای بسته، یک دیپلمات آفریقایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: آفریقای جنوبی که پپیش از این درخواست برای تشکیل نشست را پس گرفته بود، این بار درخواست زمان بیشتر کرد تا فرستاده‌های کشورهای آفریقایی بتوانند رایزنی‌های خود را انجام دهند و به اطلاع اتحادیه آفریقا برسانند لذا انتشار بیانیه احتمالا موجب پیچیده شدن شرایط می‌شود.

یک دیپلمات اروپایی نیز پس از این نشست که بیش از یک ساعت ادامه داشت، به شرط عدم افشای نامش اظهار کرد: در این نشست اروپایی‌ها ضمن ابراز نگرانی و محکومیت خشونت نژادی، حمایت از غیرنظامیان را خواستار شدند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره تردیدی که به نظر می‌رسد درمورد درگیری‌های کنونی تیگرای بر شورای امنیت سایه افکنده، تاکید کرد: اتحادیه آفریقا پیشگام اقدامات بین‌المللی برای حل این بحران است و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از این رویکرد حمایت می‌کند.

پس از آنکه کشورهای آفریقایی درخواست لغو نشست و گرفتن زمان بیشتری برای میانجی‌های آفریقایی را داشتند، شورای امنیت به اصرار اعضای اروپایی خود تصمیم گرفت نشست را همان روز سه‌شنبه برگزار کند.

یک دیپلمات آفریقایی در این خصوص گفته بود: آفریقای جنوبی، نیجر، تونس و سنت وینسنت و گرنادین‌ها که پیش از این خواستار برگزاری این نشست پشت درهای بسته بودند، درخواست خود را پس گرفتند و اعلام کردند که فرستاده‌های آفریقایی هنوز به اتیوپی نرفته‌اند و لازم است به اقداماتی که از سوی آفریقا آغاز شده، زمان بیشتری داده شود.

همچنین یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: فرانسه، بلژیک، آلمان و استونی به دنبال مطرح کردن پرونده این درگیری هستند که از چند هفته قبل ادامه دارند.

انتهای پیام

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.