stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 196498
  • 05 آذر 1399 - 10:10
1

“بلک‌فرایدی”؛ موسمی برای “مرگ”

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: “جمعه سیاه” و فروش اقلام ارزان قیمت یا حراج مرگ در روزهای کرونایی!؟. سوالی که گردانندان و مبلغان این نوع حراجی در اوضاع کنونی دنیا باید به آن پاسخ دهند. هر سال در کشورهای غربی، آخرین جمعه ماه نوامبر مصادف با هفتم آذر ماه را Black Friday یا جمعه سیاه می‌نامند؛ چراکه فصل خرید کریسمس آغاز شده، در این روز مردم برای انجام خریدهای کریسمس آماده می‌شوند و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز چوب حراج به اجناس خود می‌زنند. در این روز رقابت میان فروشگاه‌ها و مردمی که برای خرید می‌آیند، آنقدر بالا می‌گیرد که گاهی به درگیری و نزاع نیز می‌انجامد. حالا چند سالی است که رسم حراج فروشگاه‌ها در جمعه سیاه به ایران هم رسیده و مردم برای خرید اجناس حراجی راهی فروشگاه‌ها می‌شوند.بسیاری از فروشگاه‌های حتی از چند روز قبل این حراجی بزرگ را با عناوینی خلاقانه مثل “حراجی نارنجی” و… تبلیغ می‌کنند تا مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند، اما نباید از یاد برد که امسال شرایط جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا بحرانی است و قطعا هرگونه تجمعی با هر بهانه و هدفی می‌تواند به از دست رفتن جان بسیاری از مردم منجر شود.در این روزها، کرونا در کشور ما هم شیوع بسیار زیادی داشته، روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنانمان جان می بازند و تقریبا همه کشور در وضعیت قرمز و حتی سیاه کرونایی قرار دارد و بر همین اساس هم محدودیتهایی برای فعالیت مشاغل ۲ تا ۴ در نظر گرفته شده است. بنابر تاکید مسوولان و متخصصان امر در چنین شرایط کرونا زده، ایجاد هر گونه تجمعی خطر آفرین است. بر همین اساس در آستانه فرا رسیدن “جمعه سیاه” و موسم حراجی، خطر آن می رود که برخی بی توجه به محدودیتهای اعمال شده اقدام به حراجی های پنهانی و زیرزمینی کرده و افراد هم با سودای خرید ارزان، به این مکانها هجوم آورده و در گیر و دار همین شلوغیها، مبتلا شده و حتی جان ببازند. بر همین اساس هم چه فروشگاه ها و چه مردم لازم است در این شرایط بیش از هر چیز دیگری فکر سلامت خود و دیگران باشند تا حراج آخرین جمعه ماه نوامبر به حراج مرگ برای آنها و اطرافیانشان بدل نشود.

طبیعتا باید راهکارهای نظارتی و برخورد برای چنین روزهایی که فروش بیشتر یا خرید ارزان برای عده ای مهمتر از جان و سلامت است، پیش بینی شود. البته در حال حاضر در کشور محدودیت‌های جدی کرونایی وضع شده و مشاغل غیرضروری در مناطق قرمز تعطیل هستند. از طرفی منع تردد از ساعت ۲۱:۰۰ شب تا ۰۴:۰۰ صبح نیز وجود دارد و طبیعتا با وجود این محدودیت‌ها، برگزاری چنین حراجی‌هایی تخلف است و قاعدتا با موارد تخلف برخورد خواهد شد.

برگزاری هرگونه حراجی؛ ممنوع
در این زمینه دکتر سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت  گفت: برگزاری هرگونه حراجی یا فروش فوق‌العاده در شرایط حال حاضر شیوع ویروس کرونا در کشور ممنوع است.وی تاکید کرد: بر اساس محدودیت‌های مصوب شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، در شهرهای با وضعیت قرمز کرونا، فقط گروه شغلی یک اجازه فعالیت دارند و فعالیت گروه‌های شغلی دو و سه و چهار ممنوع است. از طرفی باید توجه کرد که اصلی‌ترین راه مقابله با کرونا، رعایت فاصله گذاری‌ها، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمع‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
لاری درباره نحوه برخورد با تخلفات احتمالی در برگزاری حراجی‌ها در این روزها، گفت: در صورتی که حراجی یا فروش فوق‌العاده برگزار شود نیز بخش‌های مربوطه مانند اصناف برخورد لازم را انجام خواهند داد. همان طور که در هفته گذشته یک مورد حراجی برگزار شده و پس از اطلاع با آن واحد صنفی برخورد قانونی انجام شد. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ضمنا بر اساس اعلام استانداری، فعالیت گروه‌های شغلی یک هم تا ساعت ۲۰ خواهد بود. از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح نیز ممنوعیت تردد در حال اجراست.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.