stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 196475
  • 05 آذر 1399 - 9:35
0

کاهش قیمت سکه تا زیر ۱۰ میلیون

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:  افت قیمت اونس جهانی طلا با اعلام خبر کشف نخستین واکسن کرونا آغاز شد و حالا اخبار موفقیت آمیز بودن سومین واکسن، قیمت هر اونس طلا را روز گذشته با ۰.۶۹درصد کاهش تا ۱۸۲۵دلار و ۲۰سنت پایین کشید که پایین‌ترین رقم طی ۴‌ماه گذشته بوده است. پیش‌بینی می‌شود همانطور که در بازارهای جهانی پس از انتشار این خبر و تأیید سازمان جهانی بهداشت، دیگر عوامل مؤثر در حاشیه قرار گرفته‌اند، بازارهای داخلی نیز از این روند متاثر شوند. در بازار داخلی ایران که تحولاتش متاثر از نرخ دلار در صرافی‌ها ارزیابی می‌شود اما، روند کاهش نرخ طلا و سکه از مدتی قبل از کشف واکسن آغاز شد.قطعی شدن خروج ترامپ از کاخ سفید با ایجاد سیگنال‌های مثبت در بازار ارز، دلار را تا حول‌وحوش ۲۴هزار تومان و سکه را تا نزدیکی کف کانال ۱۱میلیون تومانی پایین کشیده است. با حسین اسدی نیا، کارشناس بازار ارز و طلا درباره احتمالات آینده بازار طلا و سکه گفت‌وگو کردیم.

تأثیر کاهش قیمت اونس جهانی و روند نزولی نرخ دلار در بازار ارز بر قیمت طلا و سکه ایران چه خواهد بود؟
در بازار جهانی طلا به‌دلیل اینکه تقاضای هندوستان و چند کشور دیگر برای این فلز کاهش یافته، قیمت طلا هم کاهش پیدا کرده ولی بازار طلا و سکه ایران عمدتا متاثر از نرخ دلار به ریال است تا نرخ جهانی طلا. با انتخاب بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا دلار روند نزول قیمت را طی می‌کند و هم‌اکنون حول و حوش ۲۵هزار تومان است اما انتظار می‌رود که از این هم پایین‌تر برود. تا زمانی که بایدن رسما روی کار بیاید این روند ادامه خواهد داشت و با آغاز کار بایدن یک کاهش آخری را خواهیم داشت و ممکن است دلار حوالی ۲۰هزار تومان تثبیت شود. با دلار ۲۰هزار تومانی طبیعتا طلا می‌تواند بیش از قیمت‌های کنونی کاهشی باشد.

این به این معنی است که ۲۰هزار تومان را نرخ تعادلی دلار می‌دانید؟
 نرخ تعادلی دلار حول و حوش ۲۲ تا ۲۴هزار تومان است، به اعتقاد من بعد از تثبیت کوتاه‌مدت دلار روی نرخ ۲۰هزار تومان، آرام آرام قیمت به نرخ تعادلی که همان ۲۲ تا ۲۴هزار تومان است برمی‌گردد.

نرخ تعادلی سکه ۱۱میلیون تومان برآورد می‌شود، به‌نظر شما امکان این هست که سکه به زیر ۱۱میلیون تومان برسد؟
بله این امکان وجود دارد و به اعتقاد من حتما این اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است پایین‌تر از ۱۰میلیون تومان هم برود ولی نرخ تعادلی سکه بین ۱۰ تا ۱۱میلیون تومان است و در بلندمدت مثلا بازه زمانی یکساله در همین نرخ تعادلی تثبیت خواهد شد ولی در فرصتی که تا زمان ریاست‌جمهوری بایدن باقی مانده چشم‌انداز ما قطعا کاهشی است.

 کشف واکسن کرونا عامل تأثیرگذاری بر کاهش نرخ جهانی طلا عنوان می‌شود. به جز این، چه عاملی را در بهای اونس جهانی مؤثر می‌دانید؟
در بلندمدت وضعیت اقتصادی آمریکا عاملی است که می‌تواند در بازار جهانی طلا تأثیر بگذارد اما در کوتاه‌مدت کشفیاتی که در زمینه واکسن‌های مختلف کرونا در حال وقوع است و کاهش تقاضای هند و چین در بازار طلا، عوامل مؤثرتری محسوب می‌شوند که باعث می‌شوند نرخ طلای جهانی بیشتر به سمت پایین میل داشته باشد. اما در بلندمدت روند حرکت اونس می‌تواند صعودی باشد. هم‌اکنون و تا دوسه‌ماه آینده، هم بازار داخلی طلا و هم بازار جهانی عمدتا نزولی است، البته با روی کار آمدن بایدن، هم در بازار جهانی طلا تنش‌ها کمتر می‌شود و می‌تواند طلا را تضعیف کند و هم در بازار ایران، اما تا ۲‌ماه آینده نیز به‌نظر می‌رسد چه در دنیا و چه در ایران، ما نمی‌توانیم در بازار طلا چشم‌انداز رشدی داشته باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.