stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 196361
  • 04 آذر 1399 - 18:38
1

افزایش قیمت پوشک، اشک والدین را درآورد!

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: در یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت در بسیازی از اقلام اساسی بودیم. از گوشت و مرغ و برنج گرفته تا اقلامی مثل پوشک بچه و روغن. افزایش قیمت‌هایی که در نهایت واکنش مقام معظم رهبری را به همراه داشت و ایشان این افزایش قیمت‌ها را غیر قابل توجیه دانستند.بازار سراسر کشور این روزها شاهد افزایش قیمت پوشک تا حدود ۲ برابر و کمبود این محصول در بازار است. کمبودی که از کاهش تولید ناشی نشده و به احتکار و سوداگری در بازار مربوط می‌شود. بنا‌بر گفته فعالان بازار پوشک‌هایی که در بازار کمیاب شده، محصولی که پیدا می‌شود اما نه با قیمت مصوب و این به معنای سودجویی عده‌ای در این حوزه است. محصولی ضروری و پر مصرف که دستیابی به آن برای مردم مشکل ساز شده است.اگر چه فعالان حوزه تولید این کمبودها را نپذیرفتند و دلیل آن را سوداگری عده‌ای خاص در این حوزه می‌دانند. محمد مهاجر نایب رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتیم مشکلاتی که سر راه صنعت سلولوزی کشور بوده و هست و تا حدودی به تحریم‌ها و مشکلات ارزی مربوط می‌شود، بررسی شد. صنعت سلولزی ظرفیت تولید بیش از مصرف کشور را دارد و مشکل کمبود در بازار نیست.مهاجر بیان کرد: رصد سازمان حمایت نشان می‌دهد کمبودی در بازار نیست بلکه سودجویانی که عرضه را کاهش می‌دهند باعث افزایش تقاضا در بازار شده اند و در نهایت باعث ایجاد اختلال در سطح عرضه می‌شوند.این مقام مسئول تاکید کرد: تولید کنندگان داخلی هم قیمت محصولات خود را با توجه به افزایش قیمت ارز نیمایی زیر نظر سازمان حمایت و با حداقل میزان ممکن افزایش خواهند داد. اگر افزایش قیمت نامعمولی وجود داشته باشد سازمان حمایت ورود کرده و برخورد خواهد کرد.

۶۷ درصد از مواد اولیه تولید پوشک، وارداتی است
او تصریح کرد: حدود ۶۷ درصد از مواد اولیه تولید پوشک، وارداتی است که از کشور‌هایی مثل اسکاندیناوی و آمریکای شمالی تامین می‌شود. مواد دیگری هم وجود دارد که ۱۰۰ درصد وارداتی بوده و وابستگی زیادی به نرخ ارز دارند. حداقل کار ممکن کاهش میزان سود تولید است که انجام شده است. مواد اولیه داخلی هم از طریق بورس خریداری شده و در چند مدت اخیر افزایش قیمت زیادی داشته است.منابع چوب محدود کشور ما توان تامین نیاز تولید را ندارند.موضوع تامین مواد اولیه دغدغه این روز‌های تمام تولیدکنندگان کشور است. مواد اولیه داخلی و خارجی آنچنان که باید به دست تولید کننده‌ها نمی‌رسد و همین باعث ایجاد اختلال در بازار‌های مختلف می‌ود و حالا نوبت به پوشک رسیده است. این محصول در چند ماه گذشته افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی داشته و این روند افزایشی کماکان ادامه دارد. این اختلاف قیمت باعث ایجاد شبکه دلالی و سوداگری در این حوزه شده است. افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت در جمع خبرنگاران درخصوص نتیجه جلسه وزارت صمت درباره پوشک اظهار کرد: با حضور وزیر صمت و معاونین وزیر و با مشارکت بخش خصوصی جلسه‌ای داشتیم تا موضوع پوشک به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد. اظهاراتی خلاف واقع درباره میزان نیاز و کمبود در بازار بازگو شده بود در حالی که طی بررسی‌هایی که از بازار داشتیم کمبودی از این محصول در بازار وجود ندارد.او ادامه داد: حدود ۱۱۸ هزار تن تولید پوشک و بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن مصرف در کشور داریم. مشکل اخیر این واحد‌ها تامین مواد اولیه و تخصیص ارز بود که محدودیت منابع ارزی برای تمام واحد‌ها وجود دارد. با توجه به این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز نیمایی، تغییر کرده است. این تغییر قمیت‌ها منطقی و با نظارت سازمان حمایت بوده است.

ظرفیت اسمی تولید پوشک حدود ۵۱۸ هزار تن
محرابی گفت: موضوع تامین ارز از محل صادرات و ارز متقاضی مطرح شد و هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام خواهد شد تا با ارائه بسته‌های حمایتی مواد اولیه تولید کنندگان تامین شود. تمام هماهنگی‌ها انجام شده و کالا‌های دپوشده در گمرک به تناوب ترخیص شده است.مدیر دفتر صنایع نساجی و سلولزی وزارت صمت بیان کرد: از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است. امسال حدود ۶ قلم از اقلام وارداتی تولید پوشک برای داخلی سازی در نظر گرفته شده و فعالیت برای انجام این کار آغاز شده است. ظرفیت اسمی تولید پوشک حدود ۵۱۸ هزار تن است که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تن از آن را استفاده می‌کنیم.او با تاکید بر کیفیت محصولات داخلی و قابل رقابت بودن در بازار‌های خارجی تصریح کرد: طی سال‌های تحریم صادرات داشتیم، اما نه به میزان ظرفیتی که در کشور وجود دارد. محدودیت‌های واردات مواد اولیه وجود دارد، اما استفاده از ارز متقاضی می‌تواند شرایط تولید کنندگان را بهبود ببخشد.محرابی تاکید کرد: تغییر قیمت‌ها منطقی و با نظارت سازمان حمایت بوده است و با افزایش تولید می‌توانیم کاهش قیمت تمام شده را داشته باشیم. متاسفانه مردم همکاری لازم ندارند؛ انتشار خبری که حتی به غلط گفته شده باعث افزایش چشمگیر تقاضا و اختلال در سطح عرضه می شود.
او تاکید کرد: کمبودی در حوزه پوشک نیست و اگر اختلالی در سطح بازار وجود دارد به دلیل سوداگری‌ها و اتفاقاتی از این قبیل است و به زودی بازار آرام خواهد شد.اما این داخلی سازی‌ها تا مدت‌ها به مرحله تولید نمی‌رسد و بازار امروز تشنه به تولید است؛ بدون مواد اولیه بازار آرام نخواهد شد پس باید مشکل برطرف شود. وزیر صمت برای حل این مشکل امکان واردات با ارز متقاضی و ارز حاصل از صادرات حل کرد. چند مدت قبل رزم حسینی وزیر صمت خبر آزاد شدن این شیوه از واردات را اعلام کرد و این می‌تواند به معنای تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید باشد.
 

با اعلام این خبر مشکلات تولید و کمبود‌های بازار برطرف می‌شود، اما افزایش قیمت‌ها کماکان پابرجا خواهد ماند. وابستگی ۷۰ درصدی این محصولات اختلالی است که به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. با این حال سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت چند روز قبل از کاهش تدریجی قیمت پوشک بچه در بازار خبر داد و گفت: در حوزه تولید پوشک بچه مشکلی نداریم، اما ۷۰ درصد از مواد اولیه تولید پوشک وارداتی و متأثر از نرخ ارز است و به علت کمبود این مواد قیمت پوشک در هفته‌های اخیر بالا رفته بود.او از برنامه ریزی برای متعادل شدن قیمت پوشک خبر داد و تصریح کرد: مقرر شد ترخیص این مواد از گمرکات به صورت اعتباری انجام شود و بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای این موضوع را نیز تأمین کند.معاون دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت اضافه کرد: همچنین در راستای قطع وابستگی و خودکفایی تمهیدات لازم برای تولید داخلی مواد اولیه پوشک که امکان تولید داخل دارند انجام شده است. با تمهیدات و مجموعه اقدامات انجام شده شاهد کاهش تدریجی قیمت پوشک خواهیم بود.او گفت: در حوزه نظارت بر بازار نیز پوشک بچه جزو طرح‌های نظارتی و مشمول تشدید بازرسی‌ها خواهد بود و با متخلفین در این بخش برخورد قانونی خواهد بود.علی رغم اظهارات مسئولان وزارت صمت مشکل افزایش قیمت پوشک کماکان پابرجاست و خبری از کاهش قیمت نیست. افزایش فرایند ترخیص مشکل کمبود این کالا را تا حدود زیادی برطرف کرده و این محصول به راحتی در دسترس مصرف کنندگان آن قرار گرفته است اما قیمت‌ها همان قیمت‌های عجیب و غریب است. این محصول افزایش قیمت حدودا دو برابری در بازه بسیار کوتاهی تجربه کرد و این قیمت، قصد پایین آمدن ندارد.
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.