stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 196090
  • 04 آذر 1399 - 13:20
1

هذیان‌گویی؛ علامت اولیه بیماری کرونا در سالمندان

هذیان‌گویی؛ علامت اولیه بیماری کرونا در سالمندان

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که هذیان‌گویی یا احساس گیجی می‌تواند یکی از علائم اولیه بیماری کرونا در بین افراد مسن باشد.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، هذیان‌گویی، احساس گیجی، سردرگمی، بی توجهی و دیگر تغییرات شناختی می‌تواند جزو علائم رایج بروز عفونت در بین افراد مسن باشد، زیرا سیستم ایمنی بدن سالمندان واکنش متفاوتی نسبت به باکتری‌ها و ویروس‌ها از خود نشان می‌دهد. تاکنون هذیان‌گویی به عنوان یکی از علائم نادر بیماری کرونا به شمار می‌رفت، اما افراد مسن و کسانی که به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا شدند و برای نفس کشیدن به دستگاه ونتیلاتور نیاز داشتند، دچار این علائم شناختی شدند.

به طور کلی افراد مبتلا به اختلالات هذیانی به هر بیماری که مبتلا شوند، باید بیشتر از دیگران در بیمارستان بستری باشند و احتمال مرگ نیز در این افراد بیشتر از سایرین است. گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع، اطلاعات پزشکی ۸۱۷ فرد مبتلا به بیماری کرونا را که در بیمارستان بستری بودند، بررسی کردند. میانگین سنی این افراد ۷۷ سال بود. بیش از ۲۸ درصد شرکت کنندگان در این مطالعه به اختلالات هذیانی مبتلا شدند، بنابراین اختلالات هذیانی پس از تب، تنگی نفس، اکسیژن پایین خون، سرفه و ضعف، ششمین علامت رایج بیماری کرونا در نظر گرفته شد.

علاوه بر این بیش از ۳۷ درصد بیماران کرونایی فقط به اختلالات هذیانی مبتلا بودند و هیچ علامت دیگری نداشتند، ۱۶ درصد افراد نیز به هذیان‌گویی به عنوان اولین علامت بیماری کرونا مبتلا شدند. نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مبتلایان به اختلالات هذیانی معمولاً بیشتر از ۷۵ سال سن داشتند، در خانه سالمندان زندگی می‌کردند، به بیماری پارکینسون مبتلا بودند، در گذشته از داروهای روانگردان استفاده کرده یا مشکلات بینایی و شنوایی داشتند.

طی انجام این تحقیق بیش از یک چهارم بیماران کرونایی بالای ۶۵ سال که به اورژانس مراجعه کردند به اختلالات هذیان مبتلا شدند. نتایج مطالعاتی از این قبیل باعث می‌شود افراد نسبت به علائمی مانند هذیان‌گویی و احساس گیجی بیشتر توجه کنند و برای درمان آن‌ها اقدام کنند. با اضافه شدن هذیان‌گویی به لیست علائم رایج بیماری کرونا، پزشکان باید بیش از پیش به علائم شناختی در بین افراد مسن توجه کنند تا بتوانند بیماری آن‌ها را به موقع تشخیص دهند و آن را کنترل کنند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.