stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 196078
  • 04 آذر 1399 - 13:04
1

ریزش ۳۹ درصدی صادرات انرژی قطر

ریزش ۳۹ درصدی صادرات انرژی قطر

ارزش صادرات انرژی قطر در سه ماهه سوم امسال تحت تاثیر کاهش ۳۸.۵ درصدی صادرات محصولات و کالاهای انرژی، ۳۵.۵ درصد کاهش داشت.

قلم | qalamna.ir :

سازمان آمار و برنامه ریزی قطر در بیانیه ای اعلام کرد ارزش صادرات قطر در سه ماهه سوم به ۱۱.۳ میلیارد دلار(۴۱.۱ میلیارد ریال قطر) رسید که ۳۵.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش داشت.

دلیل اصلی این کاهش، افت صادرات سوختهای معدنی، روغنها و مواد معدنی مربوط بوده است. صادرات مذکور بر مبنای سالانه در سه ماهه سوم به میزان ۵.۸ میلیارد دلار( ۲۱ میلیارد ریال قطر) معادل ۳۸.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

همه صادرکنندگان بزرگ نفت و گاز خاورمیانه امسال در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای نفت و گاز و افت شدید قیمتها، با کاهش درآمدهای صادرات انرژی روبرو شده اند. به عنوان مثال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اوایل ماه جاری اعلام کرد کشورش امسال ۲۷.۵ میلیارد دلار درآمد نفتی از دست داده و درآمد نفتی فعلی برای پوشش هزینه های بودجه کافی نیست.

قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان LNG جهان به شمار می رود، یکی از کشورهایی بوده که در منطقه خاورمیانه در موقعیت بهتری برای تحمل شوکهای قیمت امسال قرار داشته است.

موسسه اعتبارسنجی مودیز در سپتامبر با تایید رتبه اعتباری Aa۳ برای قطر، اعلام کرد قطر در برابر شوکها از جمله شوک فعلی که ناشی از شیوع همه گیری ویروس کرونا و قیمتهای پایین نفت بوده، منعطف بوده است. نقاط قوت قطر شامل سطح بالای سرانه درآمد، ذخایر هیدروکربن بسیار وسیع با هزینه استخراج اندک، پوزیشین دارایی بسیار قوی دولت و کارآمدی سیاست اقتصاد کلان هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، موسسه اعتبارسنجی فیچ در ژوئن رتبه اعتباری قطر را تایید و اعلام کرد عمده صادرات گاز قطر تحت قراردادهای بلندمدت فروخته می شوند و حدود نیمی از درآمد نفت و گاز امسال این کشور مربوط به سال ۲۰۱۹ بوده و کاهش درآمدهای هیدروکربن در سال ۲۰۲۰ را به ۲۷ درصد محدود کرده است و کاهش ۹ درصدی را در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت. فیچ برآورد کرده که نقطه سر به سری قیمت نفت قطر در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ۴۸ دلار می رسد که پایینترین نقطه سر به سر در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

قطر برای اجتناب از پیامدهای اقتصادی منفی ناشی از نوسان قیمت نفت، بودجه دولتی را بر مبنای قیمت ۴۰ دلار هر بشکه نفت تهیه خواهد کرد

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.