stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 196041
  • 04 آذر 1399 - 12:20
1

همه چیز در مورد واکسن کرونای آسترازنکا+ قیمت و شرایط نگهداری

همه چیز در مورد واکسن کرونای آسترازنکا+ قیمت و شرایط نگهداری

یک شرکت دارویی به نام “آسترازنکا” (AstraZeneca) اخیرا اعلام کرده که واکسن کرونا با ۷۰ درصد اثربخشی را تولید کرده است.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، تا کنون دو شرکت فایزر و مدرنا واکسن‌هایی تولید کرده‌اند، که تقریباً تا ۹۵ درصد از انتقال بیماری کرونا پیشگیری می‌کند. با این حال، اعلام شده است که واکسن تولیدی شرکت داروسازی آسترازنکا به همکاری دانشگاه آکسفورد شرایط نگهداری و توزیع آسان‌تری دارد. اثربخشی ۷۰ درصدی واکسن آسترازنکا بر اساس نتیجه آزمایشات بالینی دو مرحله‌ای در سطح گسترده به دست آمده است.

واکسن کرونای آسترازنکا با ۷۰ درصد اثربخشی

محققان به منظور بررسی این واکسن، دو گروه از افراد را مورد بررسی قرار دادند. گروه اول شامل ۲۷۰۰ نفر بود که در ابتدا نیم دوز و پس از یک ماه، یک دوز کامل از واکسن را دریافت کردند. اثربخشی واکسن برای این افراد ۹۰ درصد بود. گروه دیگر شامل ۹ هزار نفر بود دو دوز کامل از واکسن به فاصله یک ماه تزریق کردند. اثربخشی واکسن آسترازنکا برای این گروه از افراد ۶۲ درصد بود. بنابراین، تجزیه و تحلیل ترکیبی نشان می‌دهد که این واکسن به طور میانگین تا ۷۰ درصد از انتقال ویروس کووید -۱۹ جلوگیری می‌کند.

واکسن آسترازنکا را می‌توان در دمای معمولی یخچال نگهداری کرد

از میان افراد شرکت کننده در این آزمایشات بالینی تنها ۱۳۱ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند. اما هیچکدام از آن‌ها به نوع شدید بیماری دچار نشدند، عوارض جدی را تجربه نکردند و در بیمارستان نیز بستری نشدند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که این واکسن موثر قادر است جان افراد زیادی را نجات دهد. شرکت سازنده اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱ میلادی، تقریباً سه میلیارد دوز از این واکسن را تولید خواهد کرد. واکسن آسترازنکا را می‌توان در دمای معمولی یخچال (بین دو تا هشت درجه سانتی‌گراد) به مدت ۶ ماه نگهداری کرد.

نحوه عملکرد واکسن آسترازنکا چگونه است؟

واکسن‌ها به روش‌های مختلف عمل می‌کنند. واکسن آسترازنکا از نسخه ضعیف شده ویروس سرماخوردگی که با پروتئین اسپایک موجود روی سطح ویروس کووید -۱۹ ترکیب شده است، استفاده می‌کند. این واکسن سیستم ایمنی را برای شناسایی پروتئین اسپایک آماده می‌کند، بنابراین در صورتی که بدن به این ویروس آلوده شود، سیستم ایمنی فوراً به آن حمله می‌کند. از طرف دیگر، واکسن‌های فایزر و مدرنا از فناوری پیام رسان RNA استفاده می‌کنند تا به بدن یاد بدهند چگونه پروتئین اسپایک تولید کند. بنابراین در صورت آلوده شدن فرد به ویروس مورد نظر، بدن آن را تشخیص می‌دهد و با آن مقابله می‌کند. واکسن‌های mRNA حاوری مقداری از ویروس هستند و از ذرات عفونی تولید نشده است، به همین دلیل برای بیماران ایمن‌تر هستند.

واکسن آسترازنکا؛ ارزان‌تر از واکسن فایزر و مدرنا

در حال حاضر، محققان در حال جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند تا بتوانند واکسن موثری تولید کنند و جان افراد زیادی در سراسر دنیا را نجات دهند. تحلیل داده‌های حاصل از آزمایشات بالینی در انگستان و برزیل نشان داده است که تزریق دو دوز از واکسن آسترازنکا می‌تواند مانع انتقال ویروس کووید -۱۹ شود. آزمایشات بالینی دیگر نیز در کشورهای دیگر مانند ایالات متحده آمریکا، ژاپن، روسیه، آفریقای جنوبی و کنیا در حال انجام است. شرکت داروی آسترازنکا انتظار دارد که ۶۰ هزار نفر از سراسر دنیا در این آزمایشات بالینی شرکت کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده، قیمت واکسن آسترازنکا از واکسن‌های فایزر و مدرنا ارزان‌تر خواهد بود. به نظر می‌رسد که قیمت هر دوز از واکسن آسترازنکا تقریباً ۲.۵ دلار خواهد بود، در حالی که قیمت هر دوز از واکسن فایزر ۲۰ دلار، و هر دوز از واکسن مدرنا بین ۱۵ تا ۲۵ دلار خواهد بود.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.