stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 19599
  • 22 آذر 1394 - 12:32
3

واکنش عراقچی به مصوبه کنگره

معاون وزیر خارجه کشورمان در واکنش به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد:‌ اگر این مصوبه خلاف مفاد برجام باشد در مورد آن برخورد لازم را انجام می‌دهیم.

قلم | qalamna.ir :
سید عباس عراقچی در حاشیه بیست و ششمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه اکو که صبح امروز در دبیرخانه اکو واقع در تهران برگزار شده بود در جمع خبرنگاران در واکنش به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی جهت سفر به ایران و این که آیا این مصوبه بر خلاف برجام است یا نه؟ ادامه داد:‌ مصوبه کنگره آمریکا ابعاد مختلفی دارد و ما در حال بررسی ابعاد مختلف آن از جمله جنبه‌های حقوقی‌اش هستیم و هنوز این مصوبه نهایی نشده ولی آن طور که اشاره کردم در حال انجام بررسی‌های لازم هستیم و با اعضای گروه ۱+۵ و رئیس هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط گفت‌وگوها و مشورت‌هایی را انجام داده‌ایم.
 
آفتاب، معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال در مورد تصمیم اخیر دولت آرژانتین مبنی بر لغو یک‌طرفه‌ قرارداد مشترک بین ایران و آرژانتین جهت تحقیق در ارتباط با پرونده آمیا گفت: این موضوع نیز در بخش معاونت آمریکای وزارت خارجه در حال پیگیری است.
 
وی با بیان اینکه موضوع اشاره شده دارای داستان طولانی است و تحولات صورت گرفته جدید نیست تصریح کرد:‌ توافق صورت گرفته به مرحله اجرایی شدن نرسیده بود و ما از نظر حقوقی در حال جمع بندی این موضوع هستیم.
 
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ارتباط با پیش نویس قطعنامه‌ کشورهای ۱+۵ جهت ارائه به شورای حکام جهت بستن پرونده پی ام دی گفت: این پیش نویس با مشورت‌هایی که با ایران صورت گرفت تنظیم شده و در حال حاضر این قطعنامه آماده است و دارای تمام المان‌ها و مولفه‌های لازم برای بستن پرونده موسوم به پی ام دی است.
 
عراقچی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه شورای حکام و ابراز امیدواری مبنی بر این که این قطعنامه به همان شکلی که تهیه شده تصویب شود، ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این قطعنامه دستور کار آژانس در مورد ایران عوض می‌شود و این بیانگر این موضوع خواهد بود که نقشه راه بین ایران و آژانس تکمیل شده است و پرونده موسوم به پی ام دی به تاریخ می‌پیوندد.
 
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در پاسخ به این سوال که با بستن پی ام دی چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت: با بستن پی ام دی ادعاهای مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در گذشته برای همیشه بسته می‌شود و همان طور که می‌دانید بسیاری از فشارها در قطعنامه‌ها بر اساس این پرونده ادعایی بود.
 
وی با اشاره دو هفته پیش آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی تصریح کرد: آقای آمانو در گزارش خود تاکید کردند که در فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران برنامه‌ نظامی وجود نداشته و خلاف و انحرافی در مواد هسته‌ای وجود ندارد.
 
وی با بیان این که بر اساس این گزارش ادعاهای گذشته در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران باطل شده است تصریح کرد: البته ایشان در این گزارش اعلام کردند تا قبل از ۲۰۰۳ ایران مطالعاتی انجام داده که ما این را قبول نداریم و این موضوع را اعلام کرده و باز هم اعلام می‌کنیم.
 
وی تاکید کرد: با صحه گذاشتن شورای حکام بر گزارش آمانو پرونده پی ام دی برای همیشه بسته می‌شود. 
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.