stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 195974
  • 04 آذر 1399 - 11:04
2
معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان اصفهان:

هیچ گونه ثبت نام روغن نداریم / تا بیش از یک سال برای کالاهای اساسی، ذخایر استراتژیک داریم!

هیچ گونه ثبت نام روغن نداریم / تا بیش از یک سال برای کالاهای اساسی، ذخایر استراتژیک داریم!
قلم/اصفهان_ معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان اصفهان گفت: هیچ گونه ثبت نام روغن نداریم و افراد می توانند این محصول را از فروشگاه های بزرگ خریداری کنند.
قلم | qalamna.ir :

سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان با اشاره به اینکه مجوز گرانی های اخیر کالاهای اساسی براساس اعلام ستاد تنظیم بازار کشور بوده است، گفت: ثبات بازار به دلیل چالش های ارزی از بین رفت و آسیب و فشار اصلی آن به مصرف کننده به خصوص دهک های پایین جامعه که حقوق ثابت دارند، وارد شده است.

اسماعیل نادری در خصوص گرانی های اخیر کالاهای اساسی در بازار، توضیح داد: باید توجه داشت گرانی برخی کالاها منشا ارزی دارد، چراکه مواد اولیه تولید آنها افزایش قیمت داشته و این موجب افزایش هزینه های تمام شده برای تولیدکنندگان شده است.

وی در خصوص گرانی اخیر شیر و لبنیات، اظهار کرد: پیش از این براساس مصوبه تنظیم بازار، قیمت شیر خام ۲۹۰۰ تومان بود که با ۱۰ درصد افزایش به حداکثر ۳۱۰۰ تومان رسید، اما طی چند ماه گذشته تمام کارخانجات فراورده لبنی، شیر را بیش از ۴۰۰۰ تومان خریداری می کردند.

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان اصفهان درباره اینکه چرا دامداران شیر خام را با قیمت بالاتر عرضه می کردند، گفت: اگرچه قرار بود نهاده های دامی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان به دست تولیدکننده برسد، این گونه نشد و دامداران دچار چالش شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه طی چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت مواد اولیه تولید بودیم و با افزایش قیمت شیر خام، به تبع فراورده های لبنی نیز گران شد.

اعلام قیمت های جدید لبنیات در بازار

نادری با بیان اینکه قیمت گذاری در مورد کالاهای اساسی همچون لبنیات در حیطه اختیارات کارگروه تنظیم بازار کشور است، اظهار کرد: براین اساس به صورت بطری شیر کم چرب با چربی ۱.۵ درصد ۷۱۰۰ تومان، نیم چرب ۲ درصد ۷۵۰۰ تومان، پرچرب ۳ درصد ۸۵۰۰ تومان و شیر با چربی کامل ۳.۲ درصد ۸۶۰۰ تومان قیمت گذاری شده، همچنین شیر پاکتی ۹۰۰ گرمی با ۱.۵ درصد چربی ۵۴۰۰ تومان است.

وی افزود: ماست کم چرب ۹۰۰ گرمی با ۱.۵ درصد چربی ۸۰۰۰ تومان، پرچرب ۳ درصد ۹۷۰۰ تومان، ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی با ۱.۵ درصد چربی ۲۱ هزار تومان، ماست پرچرب ۳ درصد ۲۴ هزار تومان است، همچنین پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

امسال دوبار لبنیات گران شد

سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور با تاکید بر اینکه دلیل گرانی لبنیات به دلیل افزایش هزینه های تولید است، گفت: به دلیل شرایط موجود امسال دو بار شاهد افزایش قیمت لنبات در کشور بودیم.

وی در خصوص افزایش قیمت کره، توضیح داد: کره سال گذشته با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان وارد می شد، اما در سال جدید ارز تخصیصی به کره، نیمایی شد و این محصول براساس عرضه و تقاضا در بازار به فروش می رسد.

نادری گفت: با ارز ۴۲۰۰ تومان قیمت کره ۱۰۰ گرمی ۴۰۰۰ تومان بود، اما با ارز نیمایی به ۸۰۰۰ هزار تومان رسیده است و در حال حاضر واردات کره انجام می شود.

افزایش ۱۰ تا ۱۳ درصدی روغن در بازار

وی در خصوص افزایش قیمت چهار دسته روغن و دانه های روغنی و به تبع افزایش هزینه های استحصال و تصفیه روغن، اظهار کرد: در قیمت گذاری جدید، روغن در ظروف کوچک و زیر یک کیلو ۱۰ درصد و سایر دسته ها همچون حلب ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان اصفهان در خصوص تنظیم بازار مرغ با توجه به افزایش قیمت بالای این محصول، توضیح داد: در حال حاضر مرغ منجمد در فروشگاه های بزرگ با قیمت تنظیم بازار عرضه می شود و تا زمانی که بازار تنظیم شود، مرغ منجمد توزیع می شود.

وی درباره اینکه پیش تر مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی ابتدای هر سال مشخص می شد، اما طی دو سال گذشته افزایش قیمت ها ماهانه، هفتگی و بعضا روزانه شده است، توضیح داد: از سال ۹۴ تا اردیبهشت سال ۹۷، افزایش قیمت کالاهای اساسی اندک بود، اما بعد از تشدید تحریم ها و مشکلات ارزی و همچنین عدم ثبات در نرخ ارز، تاثیر خود را بر تمام کالاها حتی آن دسته که ارتباط مستقیمی با ارز نداشتند، گذاشت.

نادری تصریح کرد: متاسفانه ثبات بازار به دلیل چالش های ارزی از بین رفت و بازار دچار تلاطم شد و آسیب و فشار اصلی آن به مصرف کننده به خصوص دهک های پایین جامعه که حقوق ثابت دارند، وارد شده است.

کالاهای اساسی در کشور کمبود ندارد

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه امروز هیچ گونه کمبود کالاهای اساسی در سراسر کشور نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر تنها به دلیل چالش های حمل و نقل، عدم تخصیص ارز و ترخیص کالا دچار مشکلاتی هستیم، البته تا بیش از یک سال برای کالاهای اساسی، ذخایر استراتژیک داریم.

محدودیت سنی برای تحویل روغن نداریم

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان اصفهان درباره کمبود روغن در بازار و ثبت نام و سهمیه این محصول، گفت: هیچ گونه ثبت نام روغن نداریم و افراد می توانند این محصول را از فروشگاه های بزرگ خریداری کنند، همچنین می توانند در سامانه رهتاب نیز برای دریافت روغن ثبت نام کنند و براساس آن مشخص می شود روغن در اختیار کدام خانواده ها قرار گرفته است.

وی درباره اینکه در ثبت نام این سامانه گویا روغن به افراد زیر  ۲۰ سال تعلق نمی گیرد، توضیح داد: این گونه نیست و شاید برخی واحدها و فروشگاه ها به اختیار این تصمیم را گرفته اند و تحت پوشش سامانه رهتاب هیچ گونه محدودیتی برای تحویل روغن نداریم.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.