stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195754
  • 03 آذر 1399 - 18:33
0

احتمال آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در تالاب میقان

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: یک فعال محیط زیست نیز با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه تالاب میقان اراک دارای ۲ بعد اساسی است، گفت: بعد نخست اینکه در وضعیت اقتصادی موجود، شیوع این بیماری قطعاً آسیب های شدیدی به بخش تولید مرغ و تخم مرغ وارد خواهد کرد.احسان آخانی افزود: باید تمهیدات ضروری و سریع برای این مسئله اندیشیده شود تا در روزها و ماه های آینده اگر احیاناً این بیماری به صورت گسترده شیوع پیدا کرد، به بخش اقتصادی که مرتبط با این حوزه است، آسیب وارد نشود. او ادامه داد: بعد دوم اینکه در دوره قبل بسیاری برای جمع آوری لاشه پرندگان وارد تالاب می شدند که امیدواریم در این دوره چنین اتفاقی رخ ندهد. با توجه به شیوع ویروس کرونا امیدواریم که این بیماری با یک درایت خاص و تمهیدات ویژه کنترل شود و ضروری است که از فراخوان های مبتنی بر جمع آوری لاشه ها توسط افراد جلوگیری شود. این فعال محیط زیست اظهار داشت: موضوع مهم‌تر اینکه در بحث شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تجربه بسیار خوبی را پشت سر گذاشته ایم، اما طبیعتاً این احتمال وجود دارد که توانایی هایمان نسبت به قبل کاهش پیدا کرده باشد. انتظار می رود پیش از آنکه شیوع این بیماری تبدیل به یک بحران بشود و به خصوص پیش از آنکه بخواهد به بخش های اقتصادی این حوزه آسیب وارد کند و مهمتر اینکه احیاناً در بخش سلامت نیز شیوع جدیدی را آغاز کرده و فشار مضاعفی را به کادر درمان وارد کند، با جدیت با آن مواجه شد. 

آخانی تصریح کرد: هنگامی که صحبت از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به میان می آید، به دلیل جابجایی های که در این حوزه اتفاق می افتد و باعث عدم کنترل بهینه می شود، کنترل این بیماری به مراتب سخت تر است. نکته دیگری که حائز اهمیت است  اینکه مراقب باشیم در این منطقه پرنده ای شکار نشده و وارد بازار نشود. بعضاً شنیده شده که شکارهای محدودی در این منطقه انجام می شود که نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود. او بیان داشت: موضوع دیگر اینکه لاشه هایی که ممکن است مورد تغذیه حیوانات و یا پرنده های شکاری قرار بگیرند، امکان انتقال بیماری را افزایش می دهد. اما اگر به صورت جدی با این مسئله برخورد شود، می توان در مراحل ابتدایی این کنترل را داشت و باعث شد تا درگیری جدی ایجاد نشود. پیشنهاد جدی که در این رابطه می توان ارائه داد این است که بخشی از این پرنده های مهاجر به سایت پسماند می روند. در سایت پسماند پرنده های مهاجری را می توان مشاهده کرد که از سایت پسماند تغذیه می کنند که این مسئله نیز بسیار مهم است و باید توجه بسیاری ویژه ای به این مسئله شود. این فعال محیط زیست تاکید کرد: در این راستا می توان این درخواست را داشت که یک قرنطینه بسیار محکم مانند شیوع دروه قبل با شعاع ۵ تا ۱۰ کیلومتر حوزه تالاب میقان شکل بگیرد تا بتواند در این شرایط زنجیره انتقال را کوتاه کند تا به بخش های اقتصادی این حوزه آسیب وارد نشود. 

نمونه برداری ها انجام شده است 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با تأکید بر اینکه به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه تالاب میقان اراک مردم به هیچ عنوان به این تالاب نزدیک نشوند، گفت: با توجه ‌ها و پایش‌های صورت گرفته در تالاب میقان اراک مبنی بر تلفات پرندگان، از ۲ یا ۳ نمونه موجود در منطقه، نمونه برداری شده است و با تشکیل جلسات هماهنگی، تهمیدات لازم برای پیش بینی شرایط و اقدامات اندیشیده شده است. رضا میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: استان مرکزی با اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه از همه استان‌های کشور جلوتر است. تلفات در حدی نیست که اقدام به جمع آوری در سطح وسیع صورت گیرد، شرایط کاملا تحت کنترل است و به دلیل حساسیت بالای موضوع، این بیماری به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

خطر انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی وجود دارد 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: با توجه به اینکه از شهریور ماه سال جاری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای روسیه و قزاقستان بروز پیدا کرده و این کانونها با فصل مهاجرت پرندگان نیز مصادف شده است، و از سویی دیگر سازمان خواربار ملل متحد (فائو) به کشورهای اروپا و آسیا و آفریقا، در مورد انتشار و شیوع بیماری هشدار داده است، بنابراین در استان مرکزی نیز به دلیل حضور پرندگان مهاجر خطر انتقال و بروز بیماری وجود دارد. محسن شانقی افزود: مضافاً اینکه پرندگان مهاجر آبزی به عنوان مخازن ویروسهای آنفلوانزا هستند و در مسیرهای مهاجرت می توانند ویروس را در تماس با طیور اهلی و یا صنعتی، منتقل کنند و باعث انتشار آن شوند. لذا این اداره کل با همکاری محیط زیست و با توجه با حضور پرندگان مهاجر از شهریور ماه اقدام به پایش تالابها و … کرده است. او ادامه داد: طی چند روز اخیر گزارش تلفات ۲ قطعه غاز وحشی در تالاب به دامپزشکی ارسال شده که نمونه برداری از آنها صورت گرفته و با توجه به مشکوک بودن به آنفلوانزا نمونه ها جهت تشخیص نهایی به سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: از آنجایی که تالاب میقان به عنوان یکی از زیستگاه های طبیعی پرندگان مهاجر است، هر ساله شاهد حضور هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی است. در حال حاضر نیز بنا به گفته کارشناسان محیط زیست استان حدود ۲۰ هزار پرنده مهاجر به این تالاب آمده اند. 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.