stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195721
  • 03 آذر 1399 - 18:04
1

زنان بیشتر مبتلا می شوند مردان بیشتر می میرند

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: مدیرگروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: طبق آخرین بررسی‌های ما در استان در یک دوره ۵۰ روزه، میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در ماه های مهر و آبان، با تعداد متوفیان مجموع ۷ ماه گذشته این استان برابری می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده و قابل توجه است. ایلنا، رحمت اله مرادزاده افزود: زنان بیشتر از مردان به بیماری کرونا مبتلا می شوند، اما در مقابل، آمار فوتی گروه مردان بالاتر است. همچنین گروه سنی ۶۰ الی ۷۰ سال بیشترین میزان مرگ و میر و پس از آن گروه سنی زیر ۵ سال و سپس گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال در این ۲ ماه بیشترین میزان متوفیان را به خود اختصاص داده اند. ۲۷ درصد متوفیان بر اثر کرونا در این ۲ ماه سابقه بیماری فشارخون داشته، ۲۴.۵ درصد مبتلا به دیابت بوده و ۲۱ درصد سابقه بیماری های قلبی عروقی داشتند. این ۳ گروه از بیماران باید از خودشان بیشتر از سایرین مراقبت کنند چرا که جزو گروه های پرخطر هستند.او ادامه داد: از نظر توزیع فراوانی شغل متوفیان، زنان خانه دار ۴۴ درصد و بعد از آن بازنشستگان با ۴۱ درصد در رتبه های اول هستند و این آمار نشان می دهد که افراد شاغل به هنگام بازگشت به منزل از محل کار خود، آلوده شده و با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، بیماری را به افراد منزل نیز انتقال داده و آنان را نیز مبتلا می کنند.

شکل گیری زنجیره انتقال بیشتر در بطن خانواده‌ها رخ می دهد یعنی زمانی که افراد از سر کار به منزل برگشته و خیلی راحت ماسک را برداشته و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کند، بنابراین آمار ابتلا و مرگ و میر داخل خانواده ها افزایش می یابد. متأسفانه آمارها حاکی از این بوده که ۵۰ درصد افراد دیابتی به خاطر ترس از کرونا مراقبت های درمانی خود را لغو کرده اند و همین موضوع باعث به تعویق افتادن مراقبت های درمانی، شده است.
مدیرگروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: رسیدن به چرخش ۶۰ درصدی ویروس شرط کنترل و مدیریت این بیماری است. در این راستا با مشارکت معاونت بهداشتی و وزارت بهداشت بر روی نمونه خون تصادفی گروهی از افراد جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی آزمایشی صورت گرفت و واکنش ایمنی بدن آنها در مقابل ویروس کرونا سنجیده شد. بر مبنای این آزمایش ها چرخش این ویروس و میزان انتقال آن در استان عددی حدود ۱۱ درصد گزارش شده است. بنابراین بر اساس این بررسی ها فاصله زیادی تا رسیدن به عدد مطلوب که همان ۶۰ درصد است داریم و باید تا رسیدن به درمان قطعی و عدد مورد نظر با صبر و شکیبایی، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.مرادزاده تصریح کرد: در نظام سلامت کشور، ۴ نوع سطح پیشگیری و درمان تحت عنوان پیشگیری مقدماتی و سطوح یک، دو و سه تعریف شده است. در این راستا سطح یک و همچنین پیشگیری مقدماتی، به سبک زندگی مردم و جامعه باز می شود و بسیار مهم و تاثیرگذار است. همچنین ارائه خدمات به سطح ۲ شامل بیماران سرپایی و سطح ۳ شامل بیماران بیمارستانی و بیماران بد حال وظیفه دولت و دانشگاه علوم پزشکی است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.