stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195702
  • 03 آذر 1399 - 17:38
3

شیوع کرونا در کودکان بعد از بازگشایی مدارس

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: یک پزشک اطفال گفت: کرونا در کودکان عجیب‌وغریب و فریبنده است. اکثر اوقات اصلا نشانه‌ای از کرونا در کودکان دیده نمی‌شود و آنها صرفا برای عمل جراحی یا مشکل دیگری مراجعه می‌کنند، ولی پس‌ از آن کرونا در آن‌ها نمود پیدا می‌کند.   دکتر غلامرضا خادمی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد گفت: روزانه حدود ۶ تا ۱۰ کودک را با عنوان بیمار کرونایی در بیمارستان اکبر بستری می‌کنیم و کودکانی نیز هستند که با بیماری‌های دیگری در بیمارستان بستری شده یا به طور مثال به علت نبود زمان قبل عمل بیمار، در حین یا بعد عمل جراحی از آن‌ها تست گرفته شده و جواب آن مثبت بوده است.این پزشک اطفال افزود: ما در این بیمارستان دو بخش داریم؛ یک بخش برای کودکان کرونایی که بدحال نیستند و بخش دیگر آی‌سی‌یوی کروناست که در آن کودکان وضعیت نگران‌کننده‌ای داشته و تحت مراقبت ویژه‌ قراردارند. این کودکان اغلب به سندروم MIS-C (سندروم التهابی چندگانه در کودکان) مبتلا هستند که در آن کودک با شوک و درگیری‌های قلبی، کلیوی و کبدی مواجه بوده و این موضوع در ارتباط‌ مستقیم با کروناست حتی اگر تست آن‌ها منفی باشد.وی توضیح داد: خوشبختانه اکثر کودکان بهبود می‌یابند اما آنها نیاز به مراقبت بیشتر، داروها و درمان پیشرفته دارند و با دقت تمام باید وضعیت آن‌ها کنترل شود. بیمارستان اکبر مرکز کودکان کرونایی در استان است و به ‌جز مشهد از شهرستان‌ها هم کودکان کرونایی به این بیمارستان منتقل می‌شوند و تخت‌ها نسبتا پر هستند.

کاهش سن کودکان مبتلا به کرونا 
خادمی گفت: متوسط سن کودکانی که درگیر کوویدـ۱۹ می‌شوند به تدیج در حال کاهش است و در حال حاضر سن آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال است. برخلاف بزرگسالان که علائم تنفسی دارند، اکثر کودکان با شوک همراه با سندروم MIS-C (سندروم التهابی چندگانه در کودکان) به بیمارستان مراجعه می‌کنند ولی بعضی از آن‌ها نیز با علائم خفیف مثل تب و تنگی‌نفس و اسهال‌واستفراغ در بخش بیماران کرونایی تحت مراقبت هستند که اکثر آن‌ها بهبود می‌یابند اما آمار مرگ‌ومیر ناشی‌از سندروم MIS-C (سندروم التهابی چندگانه در کودکان) بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

پیک ابتلا به کرونا در کودکان دو هفته بعد از بازگشایی مدارس اتفاق افتاد
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد در پاسخ به این سوال که آیا میزان ابتلای کودکان به کرونا هم درحال حاضر افزایش پیدا کرده‌است، گفت: با گذشت دو هفته از بازگشایی مدارس، پیک کرونا در کودکان ما اتفاق افتاد که در حال حاضر به نظر من آن پیک ثابت مانده و خوشبختانه بیشتر نشده‌ است.وی افزود: اکثر کودکان در مخاط تنفسی بینی‌شان کلونیزه کرونا هستند، به همین دلیل ما تاکید بر مدرسه نرفتن آن‌ها داشتیم زیرا خیلی سریع ویروس بین آن‌ها منتشر می‌شود.خادمی در مورد نشانه‌های ابتلای کودکان به کرونا توضیح داد: علائم اصلی کرونا در کودکان خفیف بوده و درحد تب جزئی، دل‌درد، اسهال واستفراغ، بی‌حالی و به صورت سرماخوردگی ساده یا در اکثر مواقع کاملا بی‌علامت است. اگر میزان درگیری زیاد باشد کودکان به سندروم MIS-C (سندروم التهابی چندگانه در کودکان) و مشکلات قلبی یا بیماری کاوازاکی که از کرونا ناشی می‌شود، دچار می‌شوند. خود بیماری کرونا برای کودکان کم‌خطر است ولی در اپیدمی که این بیماری‌ها به وجود می‌آید خطرناک‌تر می‌شود حتی اکثر آن‌ها درحین بیماری دچار سندروم نمی‌شوند و حدود سه هفته بعد این اتفاق برایشان رخ می‌دهد.این متخصص کودکان در پاسخ به این سوال که میزان سرایت کرونا از کودکان به بزرگسالان بیشتراست یا بالعکس افزود: در مجموع از نظر آماری، میزان سرایت کودکان به بزرگسالان کمتر است و بیشتر بزرگسالان کرونا را به کودکان انتقال می‌دهند.

کرونا در کودکان عجیب‌وغریب و فریبنده است
خادمی گفت: کرونا در کودکان عجیب‌وغریب و فریبنده است. اکثر اوقات اصلا نشانه‌ای از کرونا در کودکان دیده نمی‌شود و آنها صرفا برای عمل جراحی یا مشکل دیگری مراجعه می‌کنند حتی در بخش آی‌سی‌یوی غیرکرونایی بستری می‌شوند ولی پس‌ از آن کرونا در آن‌ها نمود پیدا می‌کند. این مسئله کار همکاران مارا سخت‌تر می‌کند. حدود ۴۰ درصد از متخصصان اطفال و اعضای هیئت علمی ما به کرونا مبتلا شده‌اند تا جایی که بعضی از آن‌ها دو تا سه بار هم درگیر این بیماری بوده‌اند.رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد افزود: دستوراتی که پرستاران برای مراقبت از کودکان می‌گیرند بسیار زیاد و دقیق است و این خستگی بیشتری را به همراه دارد، اما همکاران و پرستاران ما تقریبا هیچ امتیاز ویژه‌ای نسبت به بقیه ندارند. اگر به کودکان توجه بیشتری داشته باشیم آمار مرگ‌ومیر ما خیلی کاهش می‌یابد و در صورت بی‌توجهی این آمار افزایش می‌یابد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.