stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195644
  • 03 آذر 1399 - 17:06
1

حدود ۳۰۰۰ مبتلا به HIV در خوزستان

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به وضعیت موارد HIV در استان، گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریورماه امسال کل موارد ابتلا به HIV در خوزستان ۲ هزار و ۸۰۶ نفر بوده است.دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که امروز (سوم آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در زمینه برخی موارد ایدز، وضعیت جمعیت ایران، مقاومت میکروبی و بیماری کووید – ۱۹ بسیار اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. وی با اشاره به پیش رو بودن روز جهانی ایدز، افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌های پیشگیری از  HIVمطرح بوده و روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاست‌گذاران، مسئولان و جامعه، برای حرکتی تاثیرگذار به منظور کنترل ایدز است. در این روز با حرکتی همسو در اطلاع‌رسانی عمومی، جلب همیاری، بازتاب فعالیت‌های انجام شده و اجرای برنامه‌های ابتکاری جدید در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های کشوری کنترل ایدز، همگام و همراه می‌شویم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه همگی ما در کنترل HIV سهیم هستیم، گفت: امسال شعار روز جهانی ایدز همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک عنوان شده است که باید همه برای تحقق این شعار گام برداریم.علوی تصریح کرد: تعداد افراد HIV مثبت در ایران تا پایان سال ۹۸، ۴۱ هزار و ۴۹۴ نفر بوده است. همچنین تاکنون حدود ۱۹ هزار و ۱۶۴ مورد بر اثر این بیماری فوت شده‌اند یعنی از ابتدای بروز بیماری تاکنون تقریبا ۵۰ درصد مبتلایان به HIV مثبت فوت شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نسبت جنسیتی مبتلایان به HIV مثبت، گفت: در ابتدا ۸۲ درصد کل موارد HIV مثبت را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دادند اما بر اساس اطلاعات سال گذشته الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان تغییر کرده و گرایش بیماری به سمت زنان افزایش پیدا کرده است، به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در گذشته، ۲۹ درصد موارد مثبت را زنان و ۷۱ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.
علوی با بیان اینکه HIV در حال سیر به سمت خانواده‌ها است، افزود: این تغییر گرایش بیماری نشان‌دهنده تغییر راه انتقال بیماری است. از ابتدای بروز بیماری تاکنون عمده‌ترین راه انتقال HIV ۶۰.۱ درصد از راه تزریق مشترک و  ۲۲.۲ درصد از راه رابطه جنسی بوده است. اما سال گذشته در راه انتقال هشداری داده شده و راه انتقال به سمت ارتباط جنسی شیفت پیدا کرده است. در بین مواردی که در سال ۹۸ تشخیص داده شده‌اند، راه احتمالی انتقال در ۲۲ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۶.۴ درصد موارد روابط جنسی، ۲.۶ درصد از طریق مادر به کودک و در ۲۹ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلای جدید از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: همچنین ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده HIV در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.وی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریورماه امسال کل موارد مبتلا به HIV در خوزستان ۲ هزار و ۸۰۶ نفر بوده است که یک هزار و ۳۸۰ مورد از این تعداد در حال حاضر تحت مراقبت و درمان هستند. ۱۹ درصد از افراد آلوده زن و ۸۱ درصد مرد هستند و همچنین تعداد موارد قوت بر اثر این بیماری تاکنون ۹۴۸ نفر بوده است.

وی افزود: عمده‌ترین راه انتقال  HIVدر استان تزریق مشترک با ۶۷.۴ درصد، پس از آن ارتباط جنسی با ۲۱.۶ درصد و مادر به کودک با ۲.۵ درصد بوده است.رئیس مرکز بهداشت خوزستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در سال‌های اخیر وضعیت جمعیت کشور به نحوی بوده که همه را نگران کرده است، عنوان کرد: اگر سیاست‌های جمعیتی کنونی به نتیجه منتج نشود، به تدریج از جمعیت آینده کاسته و جمعیت پیر خواهیم داشت و پس از آن مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد.وی ادامه داد: سیاست‌های جمعیتی به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه‌­های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه کرده است که اجرای بهنگام و مستمر آنها می‌­تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت منجر شود.علوی گفت: تک فرزندی بلای جان فرزندی است که به دنیا می‌آید و به فرزندی که تنها به دنیا بیاید، ظلم شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت باروری در کشور بیان کرد: زمانی که حاصل فعالیت‌های تولید مثل یک زوج منجر به تولید دو نفر باشد، جمعیت ثابت اما اگر بیش از دو نفر شود، نرخ جمعیت رو به تزاید می‌رود.علوی گفت: نرخ باروری در سال ۹۶ در ایران ۲.۱ نفر، در سال ۹۷ نیز ۲ نفر و در سال ۹۸ هم ۱.۷ نفر بوده است. همچنین نرخ باروری در شهرستان‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال ۹۶، ۲.۶ نفر و در سال ۹۷ هم به همین میزان و در سال ۹۸، ۲.۳ نفر بوده است. بنابراین روند فرزندآوری در خوزستان هم سیر کاهشی دارد.رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در هیچ زمانی کم­‌فرزندی یا تک‌ فرزندی در جامعه ایران مانند زمان حال فراگیر نبوده است؛ احساس تنهایی، لجبازی، شکنندگی، کم‌تحملی، پرتوقعی، سرخوردگی، اعتماد به نفس کاذب و بسیاری از آسیب‌­­های رفتاری دیگر، از جمله پیامدهای روحی و روانی تک فرزندی است که بنا به نظر روانشناسان، حمایت‌های بی‌دریغ پدر و مادر هم نمی‌­تواند جایگزین مناسبی برای کمرنگ شدن آن باشد چراکه تنهایی موجب می­‌شود تا کودک در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شود و نتواند با سایر همسالان برخورد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: باید توجه شود که در خانواده‌های دو نفره، انگیزه درآمدزایی و کار کردن هم به تدریج از بین می‌رود و زن و مرد فکر می‌کنند برای چه باید اینقدر کار کنند. مساله مهم‌تر جمعیت کشور است که به سوی سالمندی و میانسالی و کمبود نیروی انسانی پیش می‌­رود. این موارد از مهم‌ترین آفت‌های اجتماعی پدیده تک فرزندی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تدوین برنامه‌هایی برای حل این مشکل، تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها کاهش سن ازدواج است؛ در حال حاضر سن ازدواج دختران در ایران ۲۴.۵ سال و مردان ۲۹ سال است. با کاهش سن ازدواج، طول مدت باروری افزایش می‌یابد.علوی بیان کرد: همچنین دومین مساله نیازمند مداخله کاهش فاصله بین ازدواج تا تولد اولین فرزند است. در حال حاضر به طور میانگین زوج حدود پنج سال پس از ازدواج برای بچه دار شدن تصمیم می‌گیرند.رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در حال حاضر میانگین سنی مادر در زمان به دنیا آوردن اولین فرزند ۲۹ سال است که بسیار بالا است و باید در زمینه کاهش سن مادر برای تولد نخستین فرزند اقدام شود. همچنین در حال حاضر میانگین فاصله بین فرزند اول و دوم پنج سال و نیم است و باید فاصله تولد بین دو فرزند کاهش داده شود.وی افزود: یکی از الزامات بهبود وضعیت فرزندآوری این است که باید شغل برای زن و مرد و امکان تهیه مسکن فراهم شود. همچنین برخی دیگر از برنامه‌ها در این زمینه رفع موانع ازدواج، تحکیم خانواده، سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ارتقای امید به زندگی، تکریم سالمندان و مدیریت مهاجرت است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.