stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195623
  • 03 آذر 1399 - 16:33
0

سفر ۵ساعته نتانیاهو به عربستان سعودی

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل:رسانه‌های اسرائیل خبر از سفر پنهانی، نخست‌وزیر اسرائیل به عربستان سعودی دادند. بنیامین نتانیاهو در عربستان با محمد بن سلمان و مایک پمپئو دیدار و گفت‌وگو کرد.
بنیامین نتانیاهو، به طور اعلام نشده‌ای به شهر نیوم،  واقع در خاک عربستان، سفر کرد. گفته می‌شود که یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) نیز نتانیاهو را در این سفر همراهی کرده است.اسرائیل در راستای نزدیکی با کشورهای عربی تلاش می‌کند. توافق صلح اسرائیل با دو کشور امارات متحده عربی و بحرین برخاسته از همین تلاش‌ها است.
گفته می‌شود که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با خطرات ناشی از فعالیت‌های ایران حاضر به نزدیکی سیاسی با اسرائیل شده‌اند.
عربستان تا کنون رسما از عادی‌سازی مناسبات خود با اسرائیل سخن نگفته است. این در حالی است که این کشور آسمان خود را بر روی پروازهای اسرائیل باز کرده است.
 این اولین سفر نخست وزیر اسرائیل به عربستان است که گزارش آن منتشر می‌شود. بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان در این دیدار درباره عادی سازی روابط و همین طور مسئله ایران صحبت کرده‌اند اما توافقی بین دو طرف صورت نگرفته است.اسرائیل ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌داند و عربستان که از چهار سال پیش روابط خود را با ایران قطع کرده جمهوری اسلامی را رقیب و تهدیدی جدی برای خود می‌بیند.پرواز  نتانیاهو به شهر نیوم در ساحل دریای سرخ در سایت‌های ردیابی پرواز رصد شده است.عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان، به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای مسلمان خاورمیانه، همواره در دستور کار دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بوده است. ترامپ امیدوار است در اقدامی مشابه آنچه در عادی‌سازی روابط میان اسرائیل با امارات متحده و بحرین رخ داد، عربستان و اسرائیل را هم به پای میز توافق بکشاند.حدود دو ماه پیش امارات و بحرین در واشنگتن بیانیه مشترکی برای تعهد به صلح با عنوان “توافق ابراهیم” با اسرائیل امضا کردند.این توافق به عنوان نقطه عطف و تحولی تاریخی در روابط رسمی کشورهای عربی و اسرائیل در طی ده‌های اخیر توصیف شد.
پشت‌پرده سفر  نتانیاهو به عربستان
در همین خصوص یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: سفر محرمانۀ بنیامین نتانیاهو و رئیس موساد به عربستان و مذاکرۀ آن‌ها با ولیعهد سعودی و مایک پمپئو، به معنای آن است که آنچه دولت ترامپ می‌خواست در دور دوم ریاست جمهوری خود به انجام برساند، اینک پس از ناکامی در انتخابات می‌خواهد در دو ماه باقیمانده از دور نخست ریاست جمهوریش جامۀ عمل بپوشاند!
این دیدار سه جانبه، بدون تردید گامی بزرگ در جهت عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل است و معادلۀ بغرنج خاورمیانه را به کلی تغییر خواهد داد. آنچه سبب این ماجرای غیرمترقبه شده است، به نظرم نفع استراتژیک مشترکی است که سعودی‌ها و دولت راستگرای اسرائیل آن را در سایۀ حمایت دولت ترامپ دنبال می‌کنند. آن نفع مشترک، اما به طور دقیق چیست؟
احمد زید آبادی افزود:همۀ داستان متأسفانه به ایران بر می‌گردد! از نگاه سعودی‌ها و نتانیاهو گویا جمهوری اسلامی ایران خطر مشترکی است که هر نوع همکاری را برای مقابله با آن توجیه می‌کند و این همکاری هم باید پیش از عزیمت ترامپ از کاخ سفید صورت رسمی به خود گیرد.نوع مقابله با ایران در این فرصت اندک، اما محل تأمل است. آیا دو طرف و یا به عبارتی سه طرف، قصد دارند صحنۀ خاورمیانه را به گونه‌ای آرایش دهند که دولت جو بایدن پس از استقرار در کاخ سفید با عمل انجام شده روبرو شود و چاره‌ای جز ادامۀ سیاست دولت ترامپ را در همۀ ابعاد آن نداشته باشد؟ و یا اینکه خواب‌های دیگری هم دیده‌اند؟عربستان بنا به اظهارات رسمی مقام‌های آن، قراری به برقراری رابطه و تماس مستقیم با اسرائیل در آینده‌ای نزدیک نداشت و هرگونه عادی‌سازی رابطه را به چشم‌انداز شکل‌گیری کشور فلسطینی در مرز‌های قبل از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ مشروط می‌کرد. حال چه شده است که آن‌ها با این عجله میزبان نتانیاهو رئیس موساد در کشورشان شده‌اند؟
شاید پمپئو آن‌ها را متقاعد کرده است که دولت بایدن ممکن است از تعهدات خود در برابر نیاز‌های امنیتی عربستان بکاهد و تنها راه تضمین تداوم تعهدات آمریکا، پیوند خوردن سعودی‌ها با اسرائیل است چرا که در آن صورت، لابی‌های قدرتمند یهودی در آمریکا اجازۀ کاهش تعهدات امنیتی دولت بایدن در برابر عربستان را به آن نخواهند داد.پمپئو قاعدتاً موضوع ایران را هم پیش کشیده و احتمالاً تأکید کرده است که اگر سعودی‌ها می‌خواهند بر سیاست دولت بایدن در برابر جمهوری اسلامی تأثیر جدی بگذارند، مسیرش از طریق تماس مستقیم با نتانیاهو و تشکیل جبهه‌ای مشترک با اسرائیل عبور می‌کند! از نگاه پمپئو، دولت بایدن یارای مقاومت در برابر موضع مشترک اسرائیل و کشور‌های حاشیۀ جنوبی خلیج فارس نسبت به ایران را ندارد و در صورت ورود به مذاکره با ایران، مجبور است شرایط این کشور‌ها را در نتیجۀ مذاکرات لحاظ کند!تا اینجا تازه جنبۀ خوشبینانۀ ماجراست! جنبۀ بدبینانۀ آن نوعی هماهنگی برای تغییر توازن قوا در خاورمیانه از طریق ضربۀ نظامی تعیین‌کننده‌ای به گروه‌های متحد ایران در خاورمیانه و با احتمالی کمتر به خودِ ایران است به طوری که جمهوری اسلامی مجبور شود در همین مدت دو ماهه به پای میز مذاکره رود تا بدین ترتیب، حرف ترامپ مبنی بر کشاندن ایران به مصالحه زمین نماند!

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.