stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195596
  • 03 آذر 1399 - 16:01
0

الزام اخذ و نصب شناسه کالا برای قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه

الزام اخذ و نصب شناسه کالا برای قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که گروه کالایی قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه مشمول الزام اخذ و نصب شناسه کالا هستند.

قلم | qalamna.ir :

سهیل معمارباشی اظهار کرد: این الزام در راستای ابلاغ دستورالعمل ماده (۷) آیین نامه اجرایی ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص گروه کالایی قطعات یدکی و وسایل نقلیه است.

وی افزود: در این دستورالعمل بر اعلام الزام و تاکید بر ضرورت اخذ شناسه برای اقلام تولیدی مشمول شناسه کالا تاکید شده است.

به گفته مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت عواقب عدم اجرای موضوع توسط واحدهای تولیدی (صنعتی و صنفی)، زنجیره تامین، خدمات پس از فروش و بازرگانی متوجه خود واحدها خواهد بود.

بر اساس آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است “امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند”. تاکنون ۱۲ گروه کالایی شامل دارو، تلفن همراه، دخانیات،  لوازم خانگی،  قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه،  فرآورده‌ها و مشتقات نفتی، گازی و پتروشیمی، طلا،  منسوجات و پوشاک،  اسباب‌بازی، کالای کشاورزی و خودرو مشمول این طرح شده‌اند.

شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا (از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر شناسنامه کالا، نسبت داده می‌شود. این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه استخراج می‌شود. شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانه‌های الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط، جامع انبارها و تدارکات الکترونیکی دولت است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.