stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195593
  • 03 آذر 1399 - 15:33
0

روسیه و چین اصلا ملاحظه ایران را نمی‌کنند

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک فعال رسانه‌ای گفت: بخش تندروی جناح اصولگرا احساس کرد ممکن است همه کاندیداهای تندرویی که دارد ببازند و به همین دلیل شروع کرد به بیان این ادعا که دولت غرب گرا است و می خواهد با غرب مذاکره کند.
محمد مهاجری، در خصوص مطلب اخیر روزنامه کیهان مبنی بر اینکه «در صورت مذاکره ایران با آمریکا چین و روسیه سردرگم می شوند»، اظهار داشت: مدتی است که بحثی در فضای دیپلماسی کشور مبنی بر نگاه به شرق مطرح هست. منظورشان بیشتر روسیه و چین است و گاهی هند را هم اضافه می کنند و می گویند اینها می توانند شرکای تجاری خیلی خوبی باشند. از نگاه اینها وقتی که ما در برجام با اروپایی ها و پنج به علاوه یک وارد مذاکره شدیم به چینی ها برخورد که شما می‌خواهید ما را کنار بگذارید و با غربی‌ها رابطه داشته باشید.
این فعال رسانه‌ای افزود: برخی از افراد و گروه‌های سیاسی فکر می‌کنند که ما باید تمام منافع اقتصادی و سیاسی خودمان را در نگاه به چین و روسیه جست و جو کنیم. نکته این است که وقتی ما می‌خواهیم سیاست «نه شرقی، نه غربی» را داشته باشیم، به همان اندازه که نباید برای خودمان وابستگی به غرب ایجاد کنیم، وابستگی به شرق هم قاعدتا باید امر مذمومی باشد. اما برخی معتقدند که غربی‌ها خیلی به ما نامردی کرده‌اند و مثلا چینی‌ها چنین کاری را نکرده‌اند؛ حال آنکه واقعا این طور نیست که چینی‌ها همیشه حامی ما بوده باشند.
وی تأکید کرد: ملاک رابطه خارجی برای هر کشوری منافع ملی خودش است. چین، روسیه، آمریکا و اروپا همه به دنبال منافع ملی خودشان هستند. خود ما هم با هر کشوری که رابطه برقرار می کنیم حتما منافع ملی خودمان را مبنا قرار می دهیم. اگر امروزه ما معتقدیم باید با داعش خارج از مرزهایمان بجنگیم به خاطر این است که منافع ملی ما اقتضا می‌کند و اتفاقا درست هم هست.
مهاجری ادامه داد: ممکن است گاهی منافع ملی کشوری با اصول بین الملل مغایرت داشته باشد. مثلا آمریکایی‌ها برای منافع ملی خودشان از روش‌های غیر قانونی استفاده و لشکرکشی و یا تحریم می‌کنند. ولی به هر حال اگر ما را تحریم می‌کنند حرفشان این است که به خاطر منافع ملی خودشان دارند این کار را انجام می دهند. حتی اگر آمریکایی ها به فکر برخی از کشورهای منطقه باشند و به خاطر آنها هم ما را تحریم کنند، به خاطر این است که عمق استراتژیک منافعشان را در برخی از کشورهای عرب منطقه جست و جو می کنند.
وی گفت: به نظر من برخی از سیاسیون هنوز این را فهم نکرده اند و فکر می کنند چون آمریکا دشمن است، حتما چین دوست است. این طور نیست؛ اگر به بعضی از فرآیندهای اقتصادی و سیاسی مراجعه کنیم می بینیم که اتفاقا روسیه و چین هم در بدترین شرایطی که ما قرار داشتیم قطعنامه های سازمان ملل را به نفع آمریکا رأی دادند و اصلا ملاحظه ما را نکردند. به همین دلایل روی آوردن به شرق، به معنای اینکه همه منافع ملی خودمان را در آنجا خلاصه کنیم، همان اندازه احمقانه است که منافع ملی را در نگاه به غرب بدانیم.
این فعال رسانه ای اصولگرا یادآور شد: آقای روحانی در طول سال ۹۹ از همه اصولگراها ضدغربی تر حرف زده است. سخنرانی هفته قبل ایشان و در آستانه انتخابات آمریکا و جاهای دیگر را نگاه کنید. آقای روحانی در شعارهای ضد آمریکایی گوی سبقت را از همه اصولگراها برده است. اما اصولگراها هیچ وقت گوششان بدهکار این شعارها نبوده و فقط اگر جایی آقای روحانی گفته اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد ما هم با پنج به علاوه یک مذاکره می کنیم را می بینند. اتفاقا شعارهای ضد آمریکایی آقای روحانی که ممکن است موجب گلایه بعضی از اصلاح‌طلبان هم شده باشد، خیلی هم تند بوده است.وی تأکید کرد: جریان های سیاسی کشور ما دنبال قدرت هستند و برای کسب قدرت هر کاری می کنند. من به اصلاح‌طلبان کاری ندارم؛ چون وابستگی فکری و سیاسی به آنها ندارم. اما در مورد اصولگرایان فکر می کنم که آنها در جاهایی به مراتب بیشتر از اصلاح طلبان به دنبال قدرت هستند؛ و گاهی به حذف رقیب، هتک حرمت، بی ادبی و مهمتر از همه دروغ گفتن هم روی آورده اند.این فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: اصولگرایان دچار یک توهم هستند و فکر می کنند شرقی ها می توانند منافع ما را تأمین کند. اگر کدخدای ده بالا بد است، کدخدای ده پایین هم بد است. اگر بد است که آمریکایی‌ها کدخدا هستند، چینی‌ها هم به عنوان کدخدای ده پایین بد هستند. اصولگرایان این توهم را دارند که شرق امپریالیسم نیست؛ در حالی که اصلا این طور نیست. دست کم این است که امپریالیسم غرب شفاف است و امپریالیسم شرق تصمیماتش را در پستو می‌گیرد. ما باید در تعامل با دنیا حق‌مان را بگیریم.
وی در پایان گفت: هنر دیپلماسی و روابط بین الملل ما این است که در دعوای بین شرق و غرب و دعوایی که در داخل خود آمریکا وجود دارد، منافع ملی خودمان را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.