stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195564
  • 03 آذر 1399 - 14:21
1

پیوند دوباره بشر با طبیعت در دوران کرونا

پیوند دوباره بشر با طبیعت در دوران کرونا

دانشمندان استدلال کرده‌اند که افراد ساکن در مناطقی با بیشترین شیوع ویروس کرونا به طور چشمگیری با مشکلات روانی مواجه شده‌اند؛ با این حال کافی است این افراد تنها ۲۰ دقیقه در روز را در طبیعت طی کنند تا با بهبود چشمگیر وضعیت روحی خود مواجه شوند.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، اگرچه مقامات رسمی در سراسر شهرهای جهان مردم را به خانه ماندن برای مهار ویروس کرونا فرا می‌خوانند با این حال روانشناسان تأثیرات دوری از جامعه را به مراتب خطرناک‌تر از شیوع بیماری کووید -۱۹ تلقی می‌کنند.

این افراد از مردم می‌خواهند با حفظ فاصله حداقل دو متری از سایرین و استفاده از ماسک، سعی کنند روزانه دست کم به مدت ۲۰ دقیقه از زمان خود را در طبیعت بگذرانند. حتی روان‌شناسان توصیه می‌کنند افرادی که امکان بیرون رفتن از خانه را ندارند با باز کردن پنجره و خیره شدن به درختان و پوشش‌های سبز اطراف محل زندگی خود را از هر گونه استرس و نگرانی رها کنند.

گروهی از محققان، معماران و روانشناسان دانشگاه میشیگان، پس از سال‌ها مطالعه و تحلیل با اطمینان ادعا کردند که گذراندن روزانه تنها ۲۰ دقیقه در طبیعت، برای انسان مزایای بیشماری دارد. پاندمی کرونا، نه تنها اثرات منفی غیرقابل جبرانی بر اقتصاد و جامعه بر جای گذاشته است بسیاری از مردم سراسر دنیا را با مشکلات روحی و روانی زیادی نیز مواجه کرده است.

مردم در خانه‌های خود حبس شده و از بیرون رفتن و نزدیک شدن به دیگران هراس دارند این در حالی است که افزایش ابتلا و مرگ و میر کرونایی هر لحظه نگرانی آن‌ها را دو چندان می‌کند. محققان دانشگاه میشیگان ادعا می‌کنند که روش‌های بسیاری برای خودداری از پروراندن افکار منفی در ذهن وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انجام ورزش یا گذراندن اوقات در طبیعت اشاره کرد. این افراد استدلال می‌کنند که قدم زدن، نشستن یا نگاه کردن به یک درخت، گیاه، حشره یا حیوان می‌تواند انسان را از هر گونه فکری آزاد کرده و استرس و نگرانی را از او دور کند.

البته تجربه انسان‌ها از طبیعت می‌تواند متفاوت با سایرین باشد؛ به عنوان مثال برخی از انسان‌ها با قدم زدن در زیر سایه درختان یک خیابان خلوت بیشترین آرامش را تجربه می‌کنند، برخی مایلند در حیاط منازل خود به تماشای درختان بپردازند، گروهی از انسان‌ها از رفتن به کوه، شنیدن صدای آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها به بیشترین آرامش دست می‌یابند در حالی که برخی نیز با باز کردن پنجره‌های خانه‌های خود و تماشای پرندگانی که در تلاش برای یافتن غذا هستند از نگرانی‌های روزمره رها می‌شوند.

وجود پارک‌ها در نزدیکی محل زندگی شهرنشینان از اهمیت ویژه‌ای، به خصوص در دوران کرونا برخوردار شده است چرا که مردم می‌توانند در فضایی باز و سبز از فاصله‌ای ایمن با سایر مردم ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر، هوای پاک فضاهای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان‌ها می‌شود و همین امر، حضور آن‌ها در این فضاها را به خصوص در دوران کرونا به امری ضروری تبدیل می‌کند. علاوه بر این نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده است که بودن در طبیعت در بهبود عملکرد شناختی، افزایش تمرکز و بهبود قدرت یادگیری مطالب درسی برای کودکان بسیار مؤثر عمل می‌کند. البته در فضاهای سبز، مبلمان و وسایلی با سطوح پلاستیکی و فلزی وجود دارد که ممکن است ویروس کرونا در آن‌ها کمین کرده باشد. بنابراین، مردم حین لذت بردن از فضای پارک‌ها باید این نکته را به دقت مورد توجه قرار دهند و با حفظ اصول بهداشتی، از آلوده شدن به ویروس‌های پنهان روی این سطوح جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه میشیگان برای اثبات یافته‌های خود، تعداد ۳۷ نفر از مردم ساکن در نزدیکی فضاهای سبز را مورد مطالعه قرار داده و از آن‌ها خواستند روزانه ۲۰ دقیقه در پارک‌ها پیاده‌روی کنند. پس از گذشت هشت هفته از این تحقیق، محققان متوجه شدند که سطح استرس افراد فوق به طور چشمگیری کاهش یافته است. مطالعات بسیاری نشان داده که وجود فضای سبز در بافت شهری علاوه بر تأمین زیبایی ظاهری برای شهر، پیامدهای بیشماری از نشاط اجتماعی تا سلامت جسمی شهروندان دارد.

جالب است بدانید که در رده بندی‌های شهرهای موفق و پایدار، فضای سبز شهری یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در نظر گرفته می‌شود؛ وین، مونیخ، برلین و مادرید به ترتیب سبزترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.