stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195525
  • 03 آذر 1399 - 14:01
3

در بازار مرغ چه خبر است؟

در بازار مرغ چه خبر است؟

ایسنا/مرکزی بازار مرغ در این روزها به بازار پر تنشی تبدیل شده و مردم هر چند روز یکبار با افزایش قیمت های جدید در خصوص این کالا مواجه می شوند.

قلم | qalamna.ir :

در واقع مدتی است بازار مرغ و تخم مرغ دچار نوسان شده و قیمت ها سر پایین آمدن ندارند، اواخر مهرماه مرغ با قیمت حدود ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما در ششم آبان این کالای اساسی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده بود و در این روزهای تلخ کرونایی اوقات مردم را تلخ تر کرده بود، برخی که توان دارند به ناچار با همین قیمت ها خرید می‌کنند و برخی که اقشار ضعیف تر جامعه محسوب می‌شوند چشم انتظار کاهش قیمت هستند تا شاید مرغ مجدد مهمان سفره هایشان باشد.

اما در حال حاضر علاوه بر اینکه قیمت مرغ کاهش پیدا نکرد و نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی دولت برای مرغ اجرا نشد، بلکه امروز قیمت این کالا به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده و امید مردم را ناامیدتر کرده است، به نظر می رسد با این وضعیت مرغ کم کم به یک غذای لاکچری تبدیل می‌شود که فقط باید انتظار کشید در مهمانی ها سرو شود.

۲۷ مهرماه سال جاری، دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان گفته بود: کاهش تولید، موجب گرانی مرغ شده و در صورت تداوم این وضعیت و نرسیدن نهاده های تولید به دست مرغداران حتی باید انتظار رسیدن مرغ به قیمت ۴۰ هزار تومان را هم داشته باشیم که در این شرایط وضعیت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیاه خواهد شد.

در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت این کالای اساسی، پیش بینی های این مسئول در حال تحقق است، البته در استان مرکزی نیز برخی مسئولین این چنینی پیش بینی هایی از افزایش قیمت مرغ به سبب مشکلات موجود داشته اند.

روز گذشته خبرهای مختلفی از افزایش یکباره قیمت مرغ مشاهده ‌شد به طوری که حتی از قیمت ۳۵ هزار تومانی مرغ هم صحبت شده بود، حتی طنزهایی درخصوص افزایش قیمت این کالای مصرفی در فضای مجازی منتشر شده بود، همین امر ما را بر آن داشت تا علت افزایش قیمت مرغ را از مسئولین امر جویا شویم.

علت بالابودن قیمت گوشت مرغ در بازار، کاهش جوجه‌ریزی در ۱.۵ ماه گذشته است

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در اینباره به خبرنگار گفت: پس از افزایش قیمت ایجاد شده در بازار مرغ، قیمت مرغ در بازار  به نرخ آزاد، کیلویی ۳۲ هزار تومان بوده اما با توجه به جلسه تنظیم بازار روز گذشته مصوب شد حداکثر قیمت در کشتارگاه ۲۸ هزارتومان و قیمت برای مصرف کننده ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

وی در خصوص علت افزایش قیمت مرغ افزود: در مهرماه سال جاری با توجه به کاهش قیمت جوجه یکروزه، در سطح کشور از نهم مهرماه تا ۱۹ همان ماه هیچ جوجه ای تولید نشد و مرغداری ها جوجه ریزی نداشتند و همین کمبود جوجه، سبب افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

حمیدرضا اخوان بیان کرد: همچنین از طرفی ۵۰ درصد نهاده توسط مرغدار و از بازار آزاد و ۵۰ درصد با نزخ دولتی تهیه می‌شود که این عامل نیز در افزایش قیمت مرغ موثر بوده است، این مشکل مربوط به استان مرکزی نبوده و در سراسر کشور پیش آمده است.

وی اضافه کرد: نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار باید رعایت شود و در صورت عدم رعایت آن، مجوز جوجه ریزی باطل و سهیمه نهاده دولتی واحدهای متخلف حذف خواهد شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  ادامه داد: با گذشت از بازه زمانی خلاء جوجه ریزی و جبران این خلاء، قیمت مرغ کاهش پیدا خواهد کرد. مرغدارانی که مجوز تخلیه می گیرند باید مرغ را به سازمان صنعت، معدن و تجارت با قیمت مصوب تحویل دهند.

کاهش قیمت مرغ حداکثر تا ۲۰ روز آینده

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی نیز با تایید صحبت های اخوان اضافه کرد: به نظر می رسد با بهبود شرایط و انجام جوجه ریزی، حداکثر تا ۲۰ روز آینده قیمت مرغ کاهش پیدا کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

علی اکبر حیدری با بیان اینکه اکنون در اکثر استان‌های کشور با کمبود عرضه مرغ زنده روبرو هستیم که همین امر در افزایش نرخ تاثیر داشته است، گفت: در ابتدای مهرماه تمامی مرغداران مادر، به سبب پایین بودن قیمت جوجه، به صورت هماهنگ از تولید جوجه خودداری کرده بودند.

وی ادامه داد: در آن زمان وزارت جهادکشاورزی باید از این امر پیشگیری می‌کرد تا مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، پیش نمی آمد ولی متاسفانه اقدامی در این رابطه صورت نگرفت و در حال حاضر نیز تزریق مرغ منجمد به بازار با نرخ مصوب، سبب افت قیمت مرغ در بازار خواهد شد.

اواخر هفته گذشته مرغ گرم برای مصرف کننده بین ۲۵ تا ۲۷ هزارتومان عرضه می‌شد ولی به یکباره به حدود ۳۰ و حتی بیشتر از ۳۰ هزار تومان رسید.

مسئولان مربوطه وعده حل مشکل گرانی اقلام و مایحتاج زندگی مردم را داده اند ولی به نظر می رسد یا زورشان به قیمت برخی اقلام از جمله مرغ نمی رسد یا اراده ای برای حل آن وجود ندارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.