stat counter
دوشنبه, ۱۰ آذر , ۱۳۹۹ Sunday, 29 November , 2020

تیتر خبرها

بیمه شدگان تامین اجتماعی بدون دفترچه هم می توانند به پزشک مراجعه کنند مهاجم سابق سنگال و زننده گل افتتاحیه جام جهانی ۲۰۰۲ درگذشت مدیرعامل بورس تهران ابقا شد آمار کرونا مازندران ۹ آذر؛ ۱۵۳ ابتلای جدید و ۱۵۰ ترخیصی آمار کرونا آذربایجان غربی ۹ آذر؛ ۲۳ فوتی و ۵۸۸ ابتلای جدید آمار کرونا قزوین ۹ آذر؛ ۸ فوتی و ۲۳۸ ابتلای جدید پاشینیان: پوتین بر لزوم استقرار صحل‌بانان روس تاکید داشت وضعیت کرونا بابل ۹ آذر؛ ۲۳ ابتلای جدید؛ ۳۲ ترخیصی کرونا جان هنرمند دیگری را گرفت تبدیل تعاونی‌های سنتی به مدرن از اهداف “منتا” قیمت مرغ تا چهارشنبه متعادل می‌شود فعالیت دفاتر ازدواج همدان زوج و فرد شد ذخیره ۱۳ میلیون متر مکعب آب در سد اکباتان همدان آمار کرونا یزد ۹ آذر؛ ۲۱ فوتی و ۱۵۹ ابتلای جدید آمار کرونا یزد ۹ آذر؛ ۲۱ فوتی و ۱۵۹ ابتلای جدید آمار کرونا زنجان ۹ آبان؛ ۸ فوتی و ۴۵ ابتلای جدید آمار کرونا در مازندران ۹ آذر؛ ۱۵۳ ابتلای جدید و ۱۵۰ ترخیصی  انتخاب کارگزاری مفید به عنوان کارگزار اول در لیگ بورس‌های اروپایی و آسیایی میلان بدون ایبراهیموویچ هم پیروز می‌شود پایان رویدادی که درآن سرمایه‌گذاری ۲۰۰میلیونی برای ایده نوآورانه شد/معرفی۱۲ ایده حوزه علوم پایه احتمال وقوع موج سوم ویروس کرونا در انگلستان ارزش سهام عدالت، امروز ۹ آذر ۹۹ تندیس افتخار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برای فیلم «از طرف لیلا» تهران قبل و پس از ویروس کرونا/تصاویر درگذشت یک پرستار بر اثر کرونا خیز پرسپولیس برای بخشش موقت آل کثیر درفینال پزشک مارادونا به قتل غیر عمد متهم شد تصادف زانتیا و نیسان ۲۲ مصدوم داشت شادی گل لیونل مسی به یاد دیه‌گو مارادونا زوج مواد فروش با ۸۱۰گرم شیشه به دام افتادند ساخت کلیه آزمایشگاهی برای نخستین بار جاده‌های استان اصفهان باز است یک برد شیرین برای بارسلونا یک برد شیرین برای بارسلونا اساس توسعه پرورش نیروی انسانی ماهر است/ مدیرکل جدید آموزش و پرورش هرمزگان معرفی شد

  • کد خبر : 194385
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
0

پیامدهای ناگوار چاقی در مبتلایان ویروس کرونا

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مولفه‌های موثر بر افزایش پدیده پر وزنی در جوامع، تجمع چربی در بدن را یکی از مهمترین عوامل بروز پیامدهای ناگوار در بیماران مبتلابه کووید-۱۹ دانست.به گزارش ایسنا، دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وجود معضل پروزنی و فربه‌ای در اغلب کشورها و اغلب زیرگروه‌های جمعیتی، بیان کرد: افزایش وزن صرفا ناشی از مصرف ماده غذایی خاصی نیست، به عنوان مثال اینکه خوردن نان باعث چاقی می‌شود، تصور غلطی است. به عبارت ساده‌تر الگوی غذایی در کشورهای مختلف متفاوت است و به تبع وضعیت اقتصادی و فرهنگی برخی گروه های جمعیتی مصرف مواد غذایی ضروری امکان پذیر نیست و این موضوع می‌تواند مشوقی برای اضافه وزن باشد.نیستانی با اشاره به تجربیات خود از ارایه خدمت در دوران کرونایی، تصریح کرد: بر اساس مشاهدات وخامت ابتلا و پیامدهای ناگوار ابتلا در افرادی که وزن بالا دارند وقوع بیشتری دارد. انباشت چربی در بدن با هر توزیعی که باشد، به نوعی التهاب فراگیر یا سیستمیک را ترغیب می‌کند؛ به بیان ساده چربی اضافه در بدن التهاب زاست و ماهیت خیلی از امراض مثل کووید-۱۹ بر اساس آسیب شناسی‌ها، زمینه التهابی دارند.نیستانی نحوه توزیع چربی را از دیگر نکات مهم دانست و افزود: وقتی بخش اعظمی از چربی اطراف شکم انباشته می‌شود، در تنفس فرد اختلال ایجاد می شود. میزان منوکسید کربن خون در افرادی که وزن بالا و شکم بزرگ دارند بالاتر از افراد عادی است و به همین خاطر مقداری خواب الوده هستند که خوب نیست به ویژه برای فردی که عفونت تنفسی هم دارد.عضو هیئت علمی دانشگاه موضوع کارایی داروها در افراد با وزن بالا نسبت به افراد با وزن معمول را از دیگر مسائل قابل تامل در این بحث اعلام کرد.
 

وی با اشاره به اینکه بالابودن وزن، به ویژه افزایش توده در محیط دور شکم به هیچ وجه پیامد خوبی برای افراد مبتلا به کرونا به همراه ندارد، گفت: طبیعی است افرادی که خانه نشین هستند، به ویژه افرادی که در دوران پیش از قرنطینه فعال بودند، اوقات فراغت بیشتری دارند و همین فراغت روی اعصاب تاثیرگذار است. این افراد سعی می‌کنند وقت خود را پر کنند و اعصاب خود را التیام دهند، بسیاری مواقع این کار را با سر زدن به یخچال و خوردن مواد غذایی که هیچ ارتباطی هم به وضع گرسنگی آنها ندارد، انجام می‌دهند. این موضوع به روند افزایش وزن کمک می‌کند.به گفته نیستانی، این موضوع را می‌توان از شرایط وزنی بیمارانی مشاهده کرد که در گذشته هم به ما مراجعه می‌کردند.متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: نظم در برنامه غذایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، وعده های غذایی را حذف نکنید، به عنوان مثال اگر هر روز ۶ صبح بیدار می‌شوید، یک روز که ۱۲ ظهر بیدار شدید، به بهانه حذف صبحانه، حجم ناهار را بیشتر نکنید.نیستانی، ادامه داد: فاصله وعده‌ها نباید خیلی غیرمتعارف باشد و ساعت ها را جوری تنظیم کنید که فاصله زیادی نداشته باشند.وی توصیه کرد: میان وعده‌های سالم یادتان نرود، سلامت از بعد بهداشت مواد غذایی، آلودگی و آلایش و میزان کالری آنها منظور است. در بسیاری از مواقع  غذای سالم ضرورتا غذای کم کالری نیست؛ به عنوان مثال مغز دانه‌های خام بدون نمک، اسید چرب خوب، فیبر و ریز مغذی دارد اما بسیار پرکالری است.به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، هر یک مشت مغز دانه معادل پنج یا شش مشت پلو کالری دارد، پس نباید به علت سلامت این ماده غذایی، بی رویه مصرف شود، در خصوص میوه‌ها هم این موضوع صادق است.وی در پایان بر لزوم انجام فعالیت‌های بدنی تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد فعالیت بدنی ندارند، ورزش نمی‌کنند و همیشه می گویند وقت نداریم، این بهانه پذیرفتنی نیست، به ویژه برای افرادی که اکنون خانه نشین هستند. بسیاری از فعالیت‌های ورزشی به مدد فناوری نوین و اینترنت، مجازی شده است، پس باید از فرصت استفاده کرد.
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد.
  •  نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 

استفاده از اخبار با ذکر منبع وبگاه خبری قلم مجاز است.

2011 - 2020 ©
Qalam News Agency qalamna.ir . All rights reserved