stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 194335
  • 01 آذر 1399 - 13:19
0

بیانیه حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی پیرامون مسائل کشور

بیانیه حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی پیرامون مسائل کشور

ایسنا/خراسان رضوی مجمع عمومی سالانه حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی که روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد با صدور بیانیه‌ای پیرامون مسائل مختلف کشور به کار خود پایان داد.

قلم | qalamna.ir :

حزب مجمع مشورتی خراسان رضوی با ادای احترام به مقام شامخ شهدا و همه هم وطنانی  که با ایثار و فداکاری ازتمامیت ارضی کشور دفاع نموده و امنیت را برای ما به ارمغان آورده اند ، مواضع خود را درخصوص محورهای ذیل به استحضار ملت شریف ایران و به ویژه هم‌استانی‌های عزیز می‌رساند.

۱-سیاست داخلی 

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰  

میهن عزیزمان ایران، اکنون در حال سپری کردن دشوارترین شرایط طی ۴ دهه اخیر است؛ با توجه به چالش‌های فراوان و معضلات عمیق موجود، انتخابات ۱۴۰۰ فرصتی مناسب، برای تحکیم پیوند میان دولت و ملت و بازگرداندن امید و اعتماد به جامعه است؛ بدون تردید مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات می تواند ضامن عبور از تنگناهای موجود باشد، مشروط به آن که انتخابات در فضایی کاملا رقابتی برگزار شود و اراده ی نهادهای بالا دست و به ویژه شورای نگهبان معطوف به حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد؛ در غیر این صورت، فرصت پیش رو می تواند به یک چالش تبدیل شود.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ به همت دولت اصلاحات برگزارگردید، لذا اصلاح طلبان مفتخرند که از این طریق ضمن پاسداشت قانون اساسی، منشاء خدمات فراوانی به ملت شریف ایران شدند. لازم به یادآوری است که شورا نهادی است اجتماعی و غیر سیاسی اما متاسفانه چه در کارزار انتخابات و چه در هنگام استقرار با آن به صورت امری سیاسی برخورد می‌شود. مدیریت شهر و روستا باید و می‌تواند زمینه‌ساز رضایتمندی مردم از حاکمیت باشد و این مهم تنها زمانی محقق می‌شود که این نهاد برآمده از انتخاباتی ازاد و حاصل مشارکت حداکثری مردم باشد.

تجربه موفق شورای اسلامی پنجم شهر مشهد در نتیجه تایید  صلاحیت اصلاح طلبان خوشنام و خوش سابقه، گواهی بر این مدعاست.

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در صورتی که مجلس یازدهم  به عنوان دستگاه نظارتی با درکی صحیح از ماموریت اجتماعی و نه سیاسی شوراهای شهر و روستا عزم برگزاری انتخاباتی رقابتی را داشته باشد در هماهنگی با سایر تشکل های اصلاح طلب در انتخابات حضور موثر خواهد داشت.

دولت دوازدهم
 
اگرچه عملکرد دولت اول روحانی از جهات مختلف قابل دفاع است، چرا که موفقیت های آن در عرصه سیاست خارجی، اقتصاد و در جلب اعتماد عمومی قابل انکار نیست؛ اما دولت دوازدهم نتوانست انتظارات و مطالبات رای دهندگان را در زمینه توسعه ی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تامین و نمایندگی کند و به همین دلیل، خیلی زود حمایت حامیان خود را از دست داد،  در ادامه کار نیز این دولت با وجود بروز مشکلات عدیده، نه تنها سیاست های خود را بازبینی نکرد و از ایده های تازه و نظرات اصلاحی هوادارانش بهره نبرد، بلکه بر برخی راهبردهای اشتباه خود اصرار ورزید. البته تاثیر مشکلات فزاینده و کارشکنی‌های دولت پنهان و از آن مهم تر تاثیر اعمال تحریم های بی سابقه از سوی آمریکا که رئیس جمهور آن را جنگ اقتصادی می خواند، بر کسی پوشیده نیست.

قوه قضاییه

از آنجا که قوه قضاییه ملجا و پناهگاه مردم به شمار می‌رود و اجرای عدالت رسالت اصلی آن است، عدول از این جایگاه، باعث خدشه‌دار شدن اعتبار و وجهه این قوه و سرخوردگی عموم خواهد شد.

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان ضمن استقبال از مواضع رئیس قوه قضاییه، در خصوص لزوم استقلال این قوه، زندان زدایی، رعایت حقوق متهمان، تعریف جرم سیاسی و تشکیل هیئت منصفه برای رسیدگی به آن و برخی موارد دیگر مجدانه از کادر قضایی می خواهد این اصلاحات را هر چه زودتر به منصه ظهور برساند. ضمن آنکه اجرای برخی سیاست ها از جمله سیاست استقلال قوه قضاییه نباید منجر به  بی توجهی به افکار عمومی و هزینه‌تراشی‌های بی‌منفعت برای ملت شود. بدون تردید قوه قضائیه عدالت محور، قانون مدار و مسستقل و غیرسیاسی، می‌تواند کرامت و حقوق شهروندان را تامین و به باز تولید امید در جامعه کمک کند.

مجلس یازدهم

صرف نظر از این که مجلس یازدهم طی چه فرآیندی و با چه سطح از مشارکت مردم شکل گرفته، اکنون به عنوان مجلس مستقر، موظف به انجام تکالیف قانونی خود می باشد. لذا انتظار می رود این مجلس با درک شرایط خاص کشور، از تصویب قوانین پوپولیستی و غیر کارشناسی خودداری و با دولت در آنچه به منفعت عموم است همکاری نماید. چه بسا همچنان که در دولت های نهم و دهم شاهد بودیم عواقب این نوع اقدامات، برای سال‌های متمادی باقی بماند. استفاده از نظرات نخبگان در عرصه‌های مختلف صرف نظر از گرایش سیاسی آنان می‌تواند تا حدودی خلاء تخصص و تجربه مجلس را جبران کند .

۲-سیاست خارجی

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی بار دیگر نقش منحصر به فرد وزارت امور خارجه و ضرورت دیپلماسی فعال را خاطرنشان و بر اهمیت استقلال دستگاه دیپلماسی کشور، در خصوص مسائل مختلف این حوزه، بدون مداخله دیگر نهادها، تأکید می ورزد.

در خصوص صلح کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل باید اذعان داشت اگر چه این موضوع تازه ای نیست و از سال های پیش، چنین ارتباط‌هایی به صورت پنهانی وجود داشته است؛ اما به رغم این مسئله، سیاست منطقه‌ای ما می‌توانست به گونه‌ای باشد که این اتفاق رقم نخورد. لذا اکنون اتخاذ سیاستی متناسب با شرایط فعلی با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای مدیریت امور،  ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در حوزه روابط بین الملل نیز، ایجاد روابط پایدار با کشورهای همسایه و منطقه، رفع تهدیدها، تنش‌زدایی از روابط و  تعامل سازنده با جهان و به ویژه با کشورهای دوست، توجه به مسئله مهم جهانی شدن، اشاعه فرهنگ صلح طلبی و تقویت جایگاه ایرانیان در سطح جهان که همه این موارد پیش نیاز توسعه اقتصادی نیز هست، از دیگر توصیه‌های این حزب به دستگاه دیپلماسی است. 

نکته مهم دیگر این که معاهده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دستاورد بسیار مهم دستگاه دیپلماسی کشور است که به رغم خروج آمریکا از آن کماکان مبنای تعاملات ما با کشورهای اروپایی می باشد؛ اگر چه عده ای در داخل متاسفانه همنوا با برخی بیگانگان آن را تقبیح و تکذیب نمودند، اما این معاهده کارآمدی خود را در عدم تصویب قطعنامه های ضد ایرانی پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت نشان داد. لذا بر متولیان دستگاه دیپلماسی است تا اولا اهتمام خود را در حفظ برجام بکار گیرند و ثانیا تلاش نمایند کشور از ثمرات آن در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد بهره مند شود.

۳-اقتصاد

مشکلات فزاینده اقتصادی باعث شده است، بخش عظیمی از هموطنانمان در وضعیت نامطلوب و در شرایط سخت معیشتی به سر برند، صرف نظر از عوامل بروز این شرایط و اینکه  به چه میزان این عوامل قابل پیش بینی و پیش گیری بوده اند، اکنون وجهه همت دولتمردان باید بر تامین حداقل معیشت به خصوص برای محرومان و قشر آسیب پذیر جامعه معطوف شود. تدوین برنامه‌ای جامع و فوری با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود به منظور تامین مایحتاج عمومی متناسب با درآمدهای شهروندان، اولویت نخست در حوزه اقتصاد است. داشتن حداقل‌های زندگی حق هر شهروندی است و حاکمیت در قبال معیشت آحاد ملت مسئول است. حل نشدن مشکلات معیشتی می تواند به بالا گرفتن اعتراضات و تکرار حوادث تلخ سال های ۹۶ و ۹۸ بینجامد که این امر عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

نوسان ارز 

افزایش نرخ ارز به صورت افسار گسیخته، اثرات نامطلوبی بر اقتصاد کشور گذاشته و این در حالی است که پیش از این  رئیس کل بانک مرکزی از ذخائر مطلوب ارزی کشور سخن گفته بود. عملکرد دولت در مدیریت نرخ ارز نباید این شائبه را پیش آورد که دولت با افزایش نرخ ارز  و فروش آن در بازار آزاد، قصد جبران بخشی از کسری بودجه خود را دارد .تقویت پول ملی مطالبه عموم مردم است که باید به صورت جدی در دستورکار متولیان اقتصاد کشور قرار گیرد.

بازار بورس

 طی ماه های اخیر بیش از ۵۰ میلیون کد بورسی صادر شده است.  بسیاری با اعتماد به سخن رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بورس، داشته های اندک خود را در این بازار سرمایه گذاری نمودند، اما اکنون در کمال ناباوری شاهد سقوط شاخص های بورس هستیم. ضروری است  دولت  با اتخاذ تدابیر لازم که مهم ترین آنها کنترل حقوقی های بورس است، ثبات و آرامش را به بازار سرمایه برگرداند تا امنیت فکری و مالی سرمایه گذاران تامین  و کشور از آثار ضدتورمی رونق بازار سرمایه بهرمند شود.

۴-اجتماعی

پاندمی کرونا

بیش از ده ماه است که از شیوع  پاندمی کرونا در کشورمان می گذرد و طی این مدت، افزون بر بروز و ظهور مشکلات عدیده اقتصادی ، بسیاری از هموطنانمان با وجود همه فداکاری‌ها و جانفشانی‌های کادر درمان، جان خود را به علت ابتلا به کووید۱۹ از دست داده‌اند. 

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی اوایل سال جاری  طی بیانیه ای به مسئولین امر هشدار داد که مبارزه با کرونا جز با مشارکت فعالانه مردم مقدور نیست و این مشارکت تنها با درک شرایط بحرانی از راه ارائه آمار صحیح و اطلاع رسانی از آثار تبعی بیماری مقدور خواهد بود. لذا ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با جذب تمام و کمال اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی، اولا به جبران شایسته خدمات کادر درمان و تامین کسری نیرو در این بخش و ثانیا  تامین و نوسازی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی کشور اقدام نماید. همچنین لازم است به آسیب دیدگان از بیماری بخصوص به افراد آسیب پذیر توجه و خسارت‌های آنان جبران گردد. 

طرح تحول نظام سلامت

این طرح که از جمله طرح های مثبتی بود که دولت  اول روحانی آن را اجرا نمود، متاسفانه اکنون به دلیل عدم تخصیص منابع لازم متوقف شده است. در حالی که ارائه خدمات درمانی با حداقل هزینه و حتی رایگان از جمله بایسته های جوامع امروز و حفظ سلامت شهروندان به مثابه سرمایه‌های هر جامعه جزو نخستین اولویت‌ها هر دولتی به شمار می رود. لذا حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی مصرانه بر احیای طرح تحول نظام سلامت یا اجرای طرحی مشابه وبر تامین هزینه های درمانی به ویژه برای دهک های پایین جامعه تأکید می ورزد.

حمایت از نهادهای مدنی

این نکته بارها مطرح شده که اداره کشوری مانند ایران با تنوع قومیتی فراوان، جز با مشارکت آحاد ملت در همه عرصه ها مقدور نیست. سازمان های مردم نهاد از مهمترین زمینه های مشارکت شهروندان در پیشبرد امور کشور هستند. لذا  انتظار می‌رود با نگرش مثبت نسبت به فعالان این عرصه، ظرفیت‌های  فوق العاده سمن‌ها به فعلیت برسد و توانایی‌های آنها بیش از این مورد استفاده قرار گیرد. 

زنان

جنبش اصلاحات بی‌همراهی و حضور گسترده زنان امکان پیروزی و تثبیت نمی‌یافت، اما  این جنبش هرگز نتوانست گامی بلند و موثر در راستای احقاق حقوق آنان بردارد. یکی از برنامه های دولت کنونی، سپردن ۳۰ درصد از مدیریت ها به زنان بود که متاسفانه این وعده نیز محقق نگردید و همچنان یکی از مطالبات بر زمین مانده زنان در سطح کشور به شمار می رود. 

موضوعی دیگر که باید به آن اشاره شود، حمایت از زنان و به ویژه از زنان سرپرست خانوار در قبال آسیب های متعدد اجتماعی است، بسیاری از زنان در جامعه ی ما مورد تبعیض قرار می گیرند و از امنیت لازم روحی و روانی، اقتصادی و فردی و نیز از حمایت خانواده  برخوردار نیستند. این شرایط آسیب پذیری آنان را بیشتر کرده است، لذا ضروری است که جامعه و حاکمیت از آنان حمایت و امنیت لازم را برای آنان فراهم نماید. خوشبختانه شورای پنجم شهر مشهد علی رغم همه موانع توانسته است اقداماتی در زمینه کار آفرینی و توسعه ورزش و آموزش زنان انجام  دهد. ما بر این باوریم که بار رسالت اصلاح طلبی در آینده بر دوش دختران و زنان این سرزمین خواهد بود؛ لذا باید جایگاه آنان را ارتقا داد تا  برای انجام این رسالت آمادگی داشته باشند.

آسیب‌های اجتماعی

در کشاکش مشکلات معیشتی، رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی(اعتیاد، فساد، تن فروشی، طلاق و ….) از نظرها پنهان مانده است؛ در حالی که این روند به مرزهای خطرناکی از هشدار رسیده و بنیان خانواده‌ها و سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و فرهنگی افراد را دچار تهدید جدی نموده است. زمان آن رسیده تا دست اندر کاران بی هیچ ملاحظه‌ای ضمن ارائه آمار و اطلاعات صحیح به مردم، برنامه جامعی برای کنترل این آسیب ها تدوین نمایند.

۵-فرهنگی
آموزش مجازی

در شرایطی که آموزش مجازی به عنوان روش جایگزین به دنبال همه گیری کرونا، به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده، به دلیل عدم پوشش مناسب اینترنت در برخی نقاط کشور بخصوص در مناطق محروم و همچنین عدم بضاعت مالی برخی دانش آموزان و دانشجویان  در تامین تجهیزات مورد نیاز، مشکلات زیادی برای این قشر از جامعه به وجود آمده است، لذا به منظور تحقق عدالت آموزشی، ضروری است وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه آموزش دیحیتال را مد نظر قرار دهند و تهدید کرونا را به فرصتی برای توسعه فناوری آموزش در کشور بدل نمایند و سازمان برنامه و بودجه  نیز با تخصیص اعتبار به هر میزان مورد نیاز به این باور برسد که صرف اعتبار در توسعه آموزش دیجیتال هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری بسیار سودمندی برای آینده کشور است.

توسعه فناوری 

 فضای مجازی پدیده ای است  همراه با انبوهی از مزایا و البته همراه با شماری از آسیب ها و گزندها. اما قطعا اعمال فیلترینگ و افزایش محدودیت ها راه حل این مشکل نیست. ضمن این که زیان ها و فسادهای ناشی از فیلترینگ، به مراتب از مزایای آن بیشتر است؛ لذا می طلبد که مسئولین امر در فضایی تعاملی و همراه با اعتماد متقابل کاربران فضای مجازی را با تهدیدات آن آشنا نمایند و اجازه دهند کاربران با تکیه بر تشخیص خود از آسیب های آن در امان بمانند.

گسترش فرهنگ نقد پذیری

نقد منصفانه ضامن صحت عمل حاکمان و نیز متضمن سعادت ملت است. مطبوعات آزاد و مستقل به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه دارند رفتار مسئولان و حاکمان  را مورد نقد و بررسی قرار دهند. بدیهی است نه اصحاب رسانه باید در ورطه افراط و تفریط ناشی از تطمیع و تهدید گرفتار آیند و نه حاکمیت در شنیدن نقد هر چند غیر منصفانه، تحمل خود را از دست بدهد و آنان را به مراجع  امنیتی و قضایی بسپارد. آزادی مطبوعات موهبتی است که بیش از هر نهادی، حاکمیت باید آن را قدر بداند و بر حفظ و توسعه ان همت گمارد.

ارج نهادن به هنر و هنرمندان

 انقلاب اسلامی دارای ماهیتی کاملاً فرهنگی است، با این حال مهم ترین چالش های ۴ دهه اخیر در این حوزه رقم خورده است‌، هنرمندان از مهم ترین گروههای مرجع نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان هستند. ارج نهادن به هنرمندان و استقلال عرصه فرهنگ و هنر، امریست به غایت لازم و ضروری.

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی با ممیزی محصولات فرهنگی و هنری از سوی دولت مخالف و معتقد است این مهم باید به نهادهای انتخابی برخاسته از بدنه فرهنگی و هنری کشور واگذار شود.

در پایان، بار دیگر بر ضرورت برگزاری انتخابات رقابتی به منظور جلب مشارکت شهروندان و بر تمرکز هرچه بیشتر بر مشکلات و معضلات معیشتی و اقتصادی موجود به ویژه در وضعیت همه گیری کووید-۱۹ مؤکداً تأکید می گردد و امید است در پرتو الطاف و عنایت خداوند و در سایه سار ولایت امام مهربانی‌ها، بتوانیم به سلامت از این برهه تاریخی  عبور کنیم و آینده روشنی در انتظار ایران عزیزمان باشد. در خاتمه سلامت ، سعادت ، طول عمر، عزت و شرافت آحاد  ملت بزرگ ایران را از درگاه ایزد منان مسئلت می نماییم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.