stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 194266
  • 01 آذر 1399 - 12:19
3

وام یک میلیون تومانی برای ۱۰ میلیون خانوار/ تردد افراد با کارت ملی و کارت شناسایی معتبر

وام یک میلیون تومانی برای ۱۰ میلیون خانوار/ تردد افراد با کارت ملی و کارت شناسایی معتبر

رئیس جمهور از اقدامات جبرانی دولت به خانوارها در شرایط کرونایی خبر داد و گفت:‌ تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر ماهانه ۱۰۰ هزارتومان پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است.

قلم | qalamna.ir :

، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آغاز طرح جامع مقابله با کرونا از امروز -یگشنبه، اول آذرماه ۱۳۹۹- اظهار کرد: این طرح از امروز در شهرهایی که وضعیت قرمز، نارنجی و زرد دارند، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی با یادآوری محدودیت‌های کرونایی در زمان‌آغاز شیوع کرونا در اسفند ماه سال گذشته، گفت: در واقع در آغاز شیوع کرونا که مربوط به اسفند سال قبل و فروردین امسال بود که ما یک دوره بسیار سخت داشتیم. مقرراتی وضع شده بود که مردم همکاری خوبی کردند و وقتی ما وارد اردیبهشت شدیم، فشار کرونایی کاملاً کم شد.

رئیس جمهور افزود: از اوایل اردیبهشت که فشار کم شده بود تا امروز حدود ۶ ماه از آن زمان می‌گذرد، در این مدت متأسفانه در برخی استان‌ها با موج دوم و اخیراً هم با موج سوم کرونا مواجه شدیم که تصمیم بر تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم.

روحانی ادامه داد: هدف اصلی این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم و انتقال ویروس به کمترین حد ممکن برسد. افراد مبتلا را سریع‌تر شناسایی و درمان کنیم و افرادی که باید قرنطینه شوند، بدون نیاز به بستری شدن به خوبی مراقبت شوند. تجمع و تردد را کاهش دهیم.

وی با یادآوری اینکه بعضی جاها ناچار به تعطیلی شدیم تا تجمع و تردد کم شود، گفت: قبلاً می‌گفتیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنند به خاطر این که خودتان و اقوامتان سالم بمانید و فشار از دوش کادر درمانی کاهش پیدا کند.

امکان کاهش تعطیلی‌ها به ۱۰ روز

رئیس جمهور گفت: الان علاوه بر اینها ما تمام اصول را مراعات کنیم برای این که فشار اقتصادی بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی هرچه سریع‌تر کم شود. اگر همه دستورالعمل‌ها را مراعات کنند، ممکن است این تعطیلی‌ها به ۱۰ روز برسد، اما اگر مراعات نکنیم ممکن است این دو هفته به نقطه مطلوب نرسد.

روحانی با تشریح الزامات موفقیت محدودیت‌ها و تعطیلات گفت: اولین الزام موفقیت این طرح مسؤولیت پذیری آحاد مردم است. این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات کنیم. بحث سر تعطیلی نبود که مغازه‌ای بسته شود. بحث این بود که مردم در فاصله‌های اجتماعی و برنامه‌های دورهمی مراعات کنند و جمع نشوند.

وی با بیان اینکه دورهمی‌ها بیش از کسب و کارها مشکل ایجاد کرده است، ادامه داد: وقتی فردی فوت می‌کند، مردم در تشییع جنازه او شرکت می‌کنند می‌گویند اگر شرکت نکنیم بد است. این جمع شدن‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. قبلاً می‌گفتند باید مراقب عطسه و سرفه بود. تحقیقاتی که اخیراً انجام شده، نشان می‌دهد که خود حرف زدن و صحبت کردن هم افشانه‌های تنفسی را منتشر می‌کند که این افشانه‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشد. در این شرایط وقتی افراد دور هم جمع می‌شوند و ماسک هم برداشته می‌شود اگر یک نفر مبتلا باشد، خود به خود باعث ابتلای بقیه می‌شود.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه امروز بسیاری از ابتلاها، خانوادگی است، گفت: گاهی می‌بینیم یک یا دو نفر بیمار کاملاً بی‌علامت یا با علامت ضعیف، همه را مبتلا کرده است. بنابراین مسئولیت پذیری آحاد افراد جامعه الزام نخست است تا این محدودیت اثربخش باشد.

روحانی الزام دوم را ضمانت اجرای مصوبات برشمرد و ادامه داد: مصوبات بسیاری تصویب کردیم. امروز هم مصوباتی داشتیم. اینکه مرکب روی کاغذ باشد تأثیر ندارد. مصوبات باید اجرا شود. عده‌ای زیادی از مردم مصوبات را اجرا می‌کنند اما افرادی کمی بی‌مبالات هستند بنابراین باید دستگاه‌هایی که مسئولیت ضمانت اجرا بر دوش آنان است مانند دستگاه‌های ناظر بر اجرا، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، بسیج، تعزیرات، اتحادیه‌ها و همه کسانی که از طریق قرارگاه مصوبات به طور مرتب به آنان ابلاغ و اطلاع رسانی می‌شود، باید اقدام کنند و پایش مستمری داشته باشند.

انجام روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تست کرونا

وی از ارائه پیشنهادی در جلسه امروز ستاد خبر داد که قرار است قرارگاه آن را بررسی کند و گفت: بر اساس این پیشنهاد همه افراد جامعه باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر با شماره ملی همراه خود داشته باشند تا به فرد مبتلا اجازه ندهیم وارد سیستم حمل و نقل، محل اجتماعات یا فضای کسب و کار شود.

رئیس جمهور الزام سوم را همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی ذکر کرد و گفت: اگر بنا باشد این کار را فقط قرارگاه یا فقط نیروی انتظامی اجرا کند درست نیست. همه باید دست به دست هم دهیم.

روحانی همکاری خیرین، محلات، مساجد، بسیج، سمن‌ها و هلال احمر را الزام چهارم عنوان و تصریح کرد: همه اینها باید یاری کنند خصوصاً افرادی که در قرنطینه هستند را یاری کنند و افراد مظنون به ابتلاء را یاری کنند و به مراجعی که باید تست گرفته شود هدایت کنند.

وی با بیان اینکه در روز ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر تست انجام می‌شد، گفت: خوشبختانه از امروز روزانه ۱۰۰ هزار تست سریع انجام می‌شود. این البته موجب افزایش مبتلایان می‌شود اما با ادامه این روند، تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد. شناسایی سریع و به موقع عمل کردن تنها راه نجات از کرونا است.

رئیس جمهور الزام پنجم را اطلاع رسانی به موقع، شفاف و روشن ذکر کرد و گفت: تصمیماتی که اینجا یا در قرارگاه اتخاذ می‌شود و توصیه‌ها و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت دارد، باید با زبان روشن، صریح و واضح به مردم ابلاغ شود.

خبر تکمیل می‌شود…

منبع:

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.