stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 19378
  • 21 آذر 1394 - 10:57
4

امکان تولد نوزاد سالم در مادران HIV مثبت بالاست، اگر…

امکان تولد نوزاد سالم در مادران HIV مثبت بالاست، اگر…

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مراجعه زوج‌هایی که احتمال ابتلا به HIV را در خود می‌دهند، به مراکز مشاوره برای جلوگیری از انتقال این ویروس به نوزاد در زمان بارداری و پس از آن، گفت: برآورد شده در دوران بارداری، ویروس HIV می‌تواند از طریق جفت و بند ناف، در دوران زایمان از طریق کانال زایمانی و در دوران بعد از زایمان از طریق تغذیه با شیر مادر انتقال یابد.

قلم | qalamna.ir :

دکتر عباس صداقت  یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش انتقال HIV از مادر مبتلا به کودک را تشریح کرد و گفت: یکی از برنامه‌های بسیار مهمی که از سال گذشته به طور جدی آغاز شد، بحث پیشگیری از انتقال HIV از مادر مبتلا به نوزاد است.

وی با بیان اینکه ضریب انتقال HIV از مادر به کودک بسیار مهم است، افزود: زیرا ویروس از یک گروه‌ پرخطر یعنی مادر مبتلا به HIV به جمعیت در معرض خطر یعنی نوزادان منتقل می‌شود.

سه مقطعی که کودک می‌تواند به HIV مبتلا شود

صداقت با بیان اینکه عدم انجام مداخلات لازم درباره انتقال HIV از مادر به نوزاد، در سه مقطع می‌تواند بسیار مهم و با خطرات بالا باشد، اظهار کرد: برآورد شده در دوران بارداری، ویروس می‌تواند از طریق جفت و بند ناف، در دوران زایمان از طریق کانال زایمانی و در دوران بعد از زایمان از طریق تغذیه با شیر مادر انتقال یابد. در این راستا برنامه جامع پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد، به صورت کاملا رایگان در تمام کشور، به ویژه در نقاط پرخطرتر آغاز شده و به مادران ارائه می‌شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت توضیح داد که اصل این برنامه در چهار محور است. محور اول قبل از بارداری است، به این صورت که فرد از راه‌های انتقال HIV آگاه باشد و قبل از اقدام به بارداری اگر فکر می‌کند که خود یا همسرش ممکن است در معرض خطر ابتلا به HIV باشند، آزمایش داده تا از وضعیت خود آگاه شود.

امکان تولد نوزاد سالم در مادران مبتلا به HIV بالاست، اگر…

صداقت با بیان اینکه اکنون شرایط در کشور ما به گونه‌ای است که اگر یکی از زوجین یا هر دو نفر مبتلا به این ویروس باشند، با انجام مشاوره و مراقبت بارداری، امکان تولد نوزاد سالم بسیار بالاست، گفت: همچنین در صورتی که بارداری صورت گیرد، توصیه شده که مادر باردار در اوایل دوره بارداری به ما مراجعه کند. برای این منظور در این برنامه درمان شیمیایی، پیشگیری شیمیایی یا پروفیلاکسی پیش‌بینی شده است.

توصیه‌های وزارت بهداشت به زوجین HIV مثبت

وی درباره دوره زایمان در مادران مبتلا به HIV، افزود: برای کاهش ضریب انتقال توصیه می‌شود که زایمان از طریق سزارین انجام شود. برای بعد از دوره زایمان نیز توصیه ما این است که نوزاد تا مدتی تحت مراقبت هم با داروهای پروفیلاکسی یعنی درمان‌های شیمیایی و هم تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

به گفته صداقت در این برنامه کلیه داروها رایگان است و حتی خدماتی که در آن پیش‌بینی شده مانند تامین شیر مصنوعی به هر میزان که نوزاد نیاز داشته باشد، در اختیار قرار می‌گیرد. بنابراین اگر همه این اقدامات به درستی انجام شود، ضریب انتقال HIV می‌تواند به زیر دو درصد هم کاهش یابد و این نتیجه اثربخشی این مداخلات را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه زنان و دختران ما قبل از ازدواج، به مراکز مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می‌کنند، گفت: در مراکز این امکان فراهم است که به زوجینی که قصد ازدواج دارند، راه‌های انتقال را اعلام می‌کنند. بنابراین اگر هر یک از زوجین به هر دلیلی نگران ابتلای خود هستند، توصیه می‌شود که حتما آزمایش دهند و بعد از ازدواج نیز قبل از اقدام به بارداری متعهد باشند و اگر فکر می‌کنند در معرض خطر بوده‌اند، آزمایش دهند و از این خدمت که در همه استان‌های کشور شرایط ارائه آن فراهم شده و در دسترس است، استفاده نمایند. / ایسنا

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.