stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 191280
  • 25 آبان 1399 - 20:19
2

رحمانی فضلی: غربالگری عمومی در همه محله‌ها انجام شود

رحمانی فضلی: غربالگری عمومی در همه محله‌ها انجام شود

وزیر کشور گفت: ما باید در محله‌ها با کمک دستگاه‌های اجرایی مانند بسیج، هلال احمر، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و وزارت بهداشت غربالگری عمومی بکنیم و امکان دسترسی به تست را برای مردم بالا ببریم که مردم به راحتی بتوانند تست بدهند.

قلم | qalamna.ir :

، عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: مصوبه روز شنبه ستاد مقابله با کرونا در قرارگاه هم مطرح شد و همکاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زحمات زیادی در جهت تهیه این طرح کشیدند.

وی با بیان اینکه همه تجربیات، دانش، علم و همه یافته‌ها در این زمینه در دنیا مورد توجه قرار گرفت، گفت: تلاش ما در این طرح این بود که بتوانیم به صورت هدفمند، پویا و هوشمند امور مربوط به کرونا را در عرصه اجتماعی اداره کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری از روز نخست تکلیف کرده بودند که ما به جای تصمیمات مقطعی و موردی طرحی را آماده کنیم که در این طرح همه ابعاد موضوع دیده شده باشد و طرح پویایی باشد به گونه‌ای که با تغییر شرایط قابلیت اجرا داشته باشد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: با تصویب این طرح در جلسه مسئولان کمیته‌ها که با حضور رئیس جمهوری بود حمایت جدی شد و هم در ستاد این طرح را در کل کشور و شهرها به سه قسمت تقسیم کردیم مبنا در این طرح در شهرستان‌ها و شهرها هستند برخلاف تصمیمات قبلی که استان‌ها بودند.

وی تصریح کرد: به طور مثال در یک استان وقتی ۲۰ شهرستان یا ۳۰ شهر داریم در گذشته اگر آماری در استان بالا می‌رفت کل استان تصمیم‌گیری می‌شد اما اکنون اگر ۵ یا ۱۰ تا شهر شرایطشان نارنجی و یا زرد و یا قرمز بشوند فقط برای آن شهرها تصمیم می‌گیریم و این موجب می‌شود که ۵ شهر یا ۱۰ شهر در قرنطینه کامل و اگر قرمز باشد تقریباً تعطیل کامل باشد به جز مشاغل سطح یک و بخشی از کارکنان که ضروری است در محل کار باشند بقیه کارها تعطیل است در مرحله قرمز باید تعطیلی عمومی داشته باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: در شرایط نارنجی مقداری کم می‌شود ولی باز هم در آنجا فضا به گونه‌ای خواهد بود که تجمعات و ترددها کنترل بشود خوبی این طرح این است که ما اختیار را به استانداران و فرمانداران دادیم یعنی اگر فرمانداران در هر شهری بهداشت آن شهر شاخص‌ها را اعلام کرد و شاخص‌ها را گفتیم فوتی ۴ نفر در طرح هزار نفر زرد شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر قرمز می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: وزارت بهداشت روزهای دوشنبه به صورت هفتگی اعلام می‌شود و به کلیه شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم خود فرماندار با هماهنگی با استاندار این کار را انجام می‌دهد تاکید می‌کنم که مردم انتظارات و توقعات شأن حتماً باید نسبت به این اقدامات مدیریت شده باشد و بدانند چه اتفاقی می‌افتد ما یک بسته و مجموعه داریم با چند بخش قرار است همه این بخش‌ها در این هفته‌های پیش رو اجرا شود اگر هر کدام از اینها را انجام ندهیم در عمل نمی‌توانیم به هدف نهایی برسیم.

وی افزود: یکی از اینها غربالگری عمومی است یعنی ما باید در محلات با کمک دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند بسیج، هلال احمر، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و خود وزارت بهداشت امکان دسترسی به تست را برای مردم بالا ببریم که مردم به راحتی بتوانند تست بدهند دوم اینکه رقم تست را که در هفته قبل ۲۳ هزار تست در روز بود و امروز به ۴۰ هزار رسیده باید ظرف یکی دو هفته آینده حتماً به ۱۰۰ هزار تست برسانیم.

وزیر کشور ادامه داد: گام بعدی قرنطینه است مشکلات ما این است که مردم اصول قرنطینه را خوب به آنها آموزش ندادیم و برخی هم جای مناسبی ندارند وقتی یک خانواده در یک آپارتمان ۵۰ و ۶۰ متری می‌نشیند امکان و قرنطینه سخت است تدارک دیده شده و دولت تصویب کرده و رئیس جمهوری حمایت کردند که ما از جاهای مختلف که در اختیار بخش خصوصی است با اجاره‌ای که به آنها می‌دهیم از جمله هتل‌ها و مسافرخانه‌ها یا جاهای که دستگاه دولتی هستند امکان قرنطینه سازی به مردم بدهیم که تا کسانی که تست مثبت می‌شوند در آنجا تحت نظر باشد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: مساله بعد ردیابی فردی است کسانی که تست شأن مثبت می‌شود در داخل آن طرح ردیابی کنیم و با رصد مستمر کنترل کنیم و در آنجا استراحت کنند و در آنجا تحت نظر باشند ممکن است فردی تست بگیرد و قرمز شود ولی بعد از کنترل خارج می‌شود و اینکه رعایت می‌کند یا نه با طرحی که وزارت بهداشت به کمک وزارت ارتباطات تحت عنوان اپلیکیشن ماسک فراهم کردند به امید خدا می‌توانیم همه کسانی که به نوعی مثبت می‌شوند اینها را در داخل طرح ردیابی کنیم و با رصد مستمر کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: مساله بعدی محدودیت‌ها و ممنوعیت سازی است و مهم‌تر از همه اینها بحث رسانه‌هاست رسانه‌هاست. رسانه‌ها اساس این کار هستند رسانه‌ها فقط بحث اطلاع‌رسانی نیست البته اطلاع رسانی خیلی مهم است حتماً موضوع آموزش در رسانه‌ها باید مد نظر باشد و مردم سبک زندگی با کرونا را آموزش ببینند اگر می‌بینیم که قرمز شود تعطیلی عمومی در شهرهای قرمز اگر باشد خواهیم داشت اما اگر مردم آموزش نبینند که به جای اینکه در خانه بنشینند و ترددهایشان به غیر از ترددهای ضروری کم نکند و کماکان بخواهند در خیابان‌ها و مراکز تجمع حضور یابد حتماً نقض غرض خواهد بود.

وزیر کشور تصریح کرد: در تمام بحران‌ها با رسانه‌ها در کنار هم بودیم که زلزله چه سیل چه اغتشاشات و تنش‌ها و چه انتخابات و چه الان کرولا همیشه رسانه‌ها به ما کمک کردند خواهش من این است که در این مقطع هم مثل بقیه موارد حتماً در آگاه‌سازی و اقناع و همراه سازی و همکاری دقیق مردم را با ما تقویت کنند البته مردم خوب ما به زحمت می‌افتند ولی در کنار آن می‌دانند که همه اقداماتی که صورت می‌گیرد برای این که ما با جان مردم سر کار داریم و جان مردم را نمی‌شود با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد.

رحمانی فضلی ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در تزاحم بین سلامت و امنیت و اقتصاد سلامت مهم است و همه تابع این نظر هستیم نظر و خواسته ما از همه مردم عزیز این است که ما را یاری دهند اطمینان داشته باشند که دولت و شخص رئیس جمهوری و وزیر بهداشت وزارت کشور همه دستگاه‌ها پای کار آمدند تا بتوانیم به مرحله‌ای که در قبل بودیم برگردیم و در دنیا به عنوان یک عملکرد مناسب از خود ایران ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکید مجدد دارم محور و مبنای این کار سه امر است یک کنترل مدیریت ویروس که به عهده وزارت بهداشت است دوم مردم و همکاری آنها سوم اطلاع‌رسانی تبلیغات و آموزش است که بر عهده رسانه‌هاست بقیه کارها فرع بر این است و در حاشیه قرار می‌گیرد امیدوارم کمک خدا شامل حال ما و مردم باشد تا بتوانیم موفق شویم.

منبع:

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.