stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 190620
  • 24 آبان 1399 - 19:09
1
قلم گزارش می دهد/ آقای بازوند صدای اصناف را بشنوید:

از مسافرکشی غریق نجات ها تا حضور آرایشگر زنانه در منازل/ رئیس اتحادیه طلا و جواهر: دلیلی برای تعطیلی زرگرها نمی بینم/ رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف: مسئولین فقط شعار می دهند

از مسافرکشی غریق نجات ها تا حضور آرایشگر زنانه در منازل/ رئیس اتحادیه طلا و جواهر: دلیلی برای تعطیلی زرگرها نمی بینم/ رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف: مسئولین فقط شعار می دهند
کرمانشاه/قلم: با شیوع ویروس کرونا، مسئولان استانی وعده‌هایی را مبنی بر کمک به اصناف زیان‌دیده در ماجرای کرونا مطرح‌کرده‌اند، حال باید منتظر ماند و دید که استاندار کرمانشاه می تواند دردی را از دردهای صاحبان کسب‌وکارهای آسیب دیده دوا کند.
قلم | qalamna.ir :

قلم از کرمانشاه، شیوع ویروس میکروسکوپی کرونا، علاوه بر سلامت انسان ها، اقتصاد کشور را نیز دچار چالش جدی کرده است، استان ما کرمانشاه هم از این قاعده مستثنی نبوده و در حوزه های مختلف با این موضوع دست به گریبان است که مهم ترین آنان، مشکلات اصناف است.

مشکلات اقتصادی اصناف در روزهای پایانی سال ۹۸ با ورود ویروس کرونا به کشور با چالش بی‌سابقه و عجیبی روبرو شد بطوری‌که بسیاری از کسب‌وکارها بویژه آن بخش از اصناف که چشم امیدشان را به فروش در بازار شب عید دوخته‌ بودند با آسیب جدی مواجه‌ شدند، این مشکلات از آن زمان تا کنون بدلیل تعطیلی واحدهای صنفی ادامه داشته و این در حالی است که حالا بسیاری از اصناف و صاحبان مشاغل با تعطیل شدن کسب‌وکارشان نگران هزینه‌هایی هستند که باید پرداخت کنند، هزینه‌هایی چون اجاره محل کسب‌شان و چک‌هایی که رفته‌رفته موعد وصولشان سر می‌رسد.

خبرنگار قلم جهت اطلاع از این مشکلات به سراغ تعدادی از روسای اتحادیه های صنفی کرمانشاه رفت که در ادامه می خوانیم:

فقط دو عدد مرغ کمک شده است/ تالارها را به بیمارستان صحرایی تبدیل کنید

باقر مرادی رئیس اتحادیه چلوکبابی و اصناف وابسته در گفت و گو با خبرنگار قلم اظهار داشت: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و دستورات ستاد مبارزه با کرونا، تالارهای عروسی تعطیل شده اند.

وی افزود: مشکل اصلی این تالارها بعد از تعطیلی، پرداخت اقساط بانکی، هزینه قبض برق، آب و گاز است.

رئیس اتحادیه چلوکبابی ها و اصناف وابسته تصریح کرد: در تالارهای عروسی کارگر ثابت وجود ندارد و همه بصورت روز مزد هستند که اکنون آنان نیز بیکار شده اند.

مرادی ادامه داد: استاندار کرمانشاه درخصوص افزایش تعداد مبتلایان گفته است که اگر این روند پیش برود مجبور به برپایی بیمارستان صحرایی هستیم، لذا درخواست ما این است که از ظرفیت این تالارها جهت بیمارستان صحرایی استفاده شود تا بلکه بخشی از ضررهای آنان جبران گردد.

وی خاطرنشان کرد: چلوکبابی ها و رستوران ها اکنون با ظرفیت ۵٠ درصد و بصورت بیرون بر درحال فعالیت هستند که بخشی از کارگران آنان نیز بیکار شده اند.

باقری تاکید کرد: واحدهای صنفی جکرگی و کله پزی نیز بدلیل اینکه نمی‌توان بیرون بر باشند، همگی تعطیل ‌شده اند که آنان نیز درحال ضرر هستند، قهوه خانه و کافی شاپ نیز متاسفانه بدلیل یکسری شرایط امکان تعطیلی آنان وجود ندارد و اگر قصدی برای تعطیلی وجود داشته باشد، نیروی انتظامی باید کمک حال باشد.

رئیس اتحادیه چلوکبابی و اصناف وابسته در پایان گفت: تنها خدمتی که به واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه ما شده است، ارائه دو عدد مرغ از سوی بسیج اصناف به هر واحد صنفی بوده و تاکنون هیچ گونه کمک و یا تسهیلاتی ارائه نشده است.

غریق نجات ها مسافر کش شده اند

رئیس اتحادیه شرکت های خدماتی نیز در گفت و گو با خبرنگار قلم اظهار داشت: حدود ٣٠٠ واحد صنفی در چند بخش شامل شهربازی، استخر و سونا، ماساژ، شرکت های خدماتی_نظافتی و پارکینگ ها بعنوان زیرمجموعه این اتحادیه درحال فعالیت هستند.

محمد هادی ارباب افزود: واحدهای همچون شهربازی، استخر و سونا و ماساژ بصورت صدرصد درحال ضرر و زیان هستند که شاید تا ده سال دیگر این ضررها برای آنان جبران نشود.

وی ادامه داد: شرکت های خدماتی_نظافتی که شامل پرستار و نظافت منازل و اداری می‌شود نیز بدلیل ترس مردم از کرونا و عدم استفاده از این شرکت های خدماتی درحال ضرر هستند.

ارباب با بیان اینکه پارکینگ ها درحال فعالیت هستند تصریح کرد: فعال بودن پارکینگ ها به این معنا نیست که آنان وضعیت خوبی دارند، چراکه بدلیل کاهش مراجعت مردمی به سطح شهر، میزان استفاده از پارکینگ ها کاهش یافته و آنان نیز درحال ضرر هستند.

رئیس اتحادیه شرکت های خدماتی ادامه داد: واحدهای صنفی علاوه بر صاحب پروانه کسب، کارگر نیز دارند، بعنوان مثال استخر و سونا که فقط دو مورد آنان مالک اند باقی مستأجر هستند و ده ها کارگر دارند که بیکار شده اند، غریق نجات استخر که دست مردم را می‌گیرد اکنون مسافر کشی می‌کند و باید دست او را گرفت، و یا رسته ماساژ چند جوان درحال فعالیت بودند نیروی متخصص استخدام کرده اند و اکنون مانده اند.

وی در پایان با بیان اینکه اکثریت واحد های صنفی مستأجر هستند و توان پرداخت اجاره واحد خود را ندارند گفت: کمترین کمک درحال حاضر می‌تواند معافیت مالیاتی، پرداخت تسهیلات و حق بیمه باشد که انتظار داریم جناب آقای استاندار اقدام کنند.

آرایشگران به خانه ها می روند/ بانک ها سنگ اندازی می کنند

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه در گفت و گو با خبرنگار قلم گفت: حدود ١١۶٠ واحد صنفی دارای پروانه کسب و ۶٠ واحد دیگر که جواز آنان درحال صدور است تحت نظارت این اتحادیه درحال فعالیت هستند.

فاطمه کندوله افزود: از این تعداد، کمتر از یک درصد مالک هستند و مابقی مستأجر بوده که اکنون و بنابر دستور ستاد مبارزه با کرونا حدود ٨ ماه است که تعطیل بوده و توان پرداخت اجاره ملک را ندارند.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی تحت مدیریت او همگی سرپرست خانواده هستند اظهار داشت: تنها کمکی که صورت گرفته ارائه بسته معیشتی غذایی بوده که آن‌هم از سوی رئیس اتاق اصناف بوده و دیگر هیچ گونه کمکی به این واحدها ارائه نشده است.

این مسؤل اتحادیه صنفی ادامه داد: مقرر شد دولت وام ۶ میلیون تومانی به واحدهای صنفی پرداخت کند که متاسفانه بانک ها این‌قدر سنگ اندازی کرده اند که از تعداد ١١۶٠ واحد صنفی، فقط ٢٠ واحد موفق به دریافت وام شده اند.

کندوله تصریح کرد: اجاره ملک اکثریت واحدهای صنفی ما ماهانه بالای ده میلیون تومان است که اکنون این واحدها توان پرداخت اجاره ملک را ندارند که علاوه بر این، کارگران آنان نیز بیکار شده اند.

وی در ادامه گفت: بعد از تعطیلی آرایشگاه های زنانه، متأسفانه بخشی از قشر ثروتمند کرمانشاه که بدنبال مد هستند، آرایشگرانی که تازه کار هستند را به منازل خود دعوت می‌کنند تا کارهای زیبایی آنان را انجام دهند که این خود بدلیل عدم امکانات بهداشتی در منازل، باعث شیوع بیماری کرونا می‌شود.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه با بیان اینکه برای جلوگیری و برخورد با این موضوع، اتحادیه نیاز به حکم دادستانی دارد گفت: پیشنهاد می‌کنیم که آرایشگاه ها با ظرفیت ۵٠ درصد و نظارت کامل بهداشتی بازگشایی شوند تا هم بخشی از مشکلات مالی آنان رفع شود و هم از حضور آنان در منازل جلوگیری گردد.

کندوله در پایان بیان کرد: در وضعیت کنونی معافیت مالیاتی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت با شرایط ساده و پرداخت حق بیمه می‌تواند کمک حال کوچکی به این واحدها باشد.

دلیلی برای تعطیلی زرگرها نمی بینم/ پرداخت مالیات کنونی غیرعادلانه است

محمد سعید جعفری رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار قلم با بیان اینکه ۴۵٠ واحد صنفی تحت مدیریت این اتحادیه درحال فعالیت هستند گفت: حدود ۶٠ درصد این واحدها مالک هستند و ۴٠ درصد مستأجر که ماهانه بیش از ده میلیون تومان اجاره بها پرداخت می‌کنند.

وی افزود: جدا از بحث اجاره بها، مالیات، حق بیمه و…، اکثریت این واحدها طلا را اجاره می‌کنند که باید ماهیانه اجاره طلا را پرداخت کنند که نوسانات قیمت طلا و ارز نیز باعث شده مبالغ این اجاره طلا بالا و پایین شود که این یعنی واحدهای صنفی طلا و جواهر باید جدا از ضررهای مربوط به کرونا، ضرر و زیان نوسانات قیمت را نیز باوجود تعطیلی مغازه خود پرداخت کنند.

جعفری ادامه داد: متأسفانه این فشارهای مالی باعث ایجاد درگیری بین طرفین و تشکیل پرونده در دستگاه قضایی شده که مسؤلین امر باید جهت حل این مشکلات فکر اساسی کنند.

این مسؤل اتحادیه صنفی تصریح کرد: متأسفانه در بحث مالیاتی، مالیات براساس درآمد مشخص نمی‌شود بلکه هرساله تفاهمی بین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی کشور منعقد می‌شود که براساس آن نرخ مالیاتی مشخص می‌گردد، یعنی هرساله درصدی را نسبت به سال گذشته جهت پرداخت مالیات مشخص می‌کنند که این در شرایط عادی غیر عادلانه است دیگر با این وضعیت کرونا می‌توان گفت ضرر کامل است، چرا باید یک واحد صنفی در کرمانشاه با این وضعیت اقتصادی موجود در استان برابر با یک واحد صنفی در اصفهان، مشهد و تهران مالیات پرداخت کند؟

وی تأکید کرد: صحبت های با امور مالیاتی استان جهت حل مشکلات واحدهای صنفی داشته ایم که متأسفانه هنوز جواب قطعی دریافت نکرده ایم.

جعفری خاطرنشان کرد: بنده دلیلی برای تعطیلی زرگرها نمی‌بینیم، چراکه طلا بعنوان یک فلز را می‌توان قبل از ارائه به مشتری و همچنین پس از آن ضدعفونی کرد، از دستکش استفاده کرد و…، در ایامی که نیز بازار زرگرها باز بود تمامی نکات بهداشتی رعایت می‌شد، همچنین حجم تراکم جمعیت در این بازار نسبت به خیابان مدرس، دبیراعظم و یا نوبهار بسیار پایین تر است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه در پایان با بیان اینکه متاسفانه بانک ها همکاری لازم را با واحدهای صنفی جهت دریافت تسهیلات انجام نمی‌دهند گفت: تعدادی از تعمیرکاران طلا را جهت دریافت اخذ تسهیلات معرفی کرده ایم که از وضعیت پرونده آنان مطلع نیستیم، لذا از استاندار محترم درخواست داریم جدا از بحث ارائه تسهیلات ارزان قیمت، نسبت به بخشودگی مالیاتی و پرداخت حق بیمه دستورات لازم را مبذول فرمائید.

مسئولین هیچ کاری نمی کنند فقط شعار می دهند/ مشکلات اقتصادی اصناف را چه کسی حل خواهد کرد؟

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار قلم اظهار داشت: ٨٠ میلیون جمعیت داریم که اگر دولت قصد داشت همت کند و کشور را تعطیل کند، به هر خانواده مبلغی را پرداخت می‌کردند و می‌گفتند کشور دو هفته تعطیل است، صدرصد وضعیت بهتر می‌شد.

رامین پهلوانی با بیان اینکه ۴٧ هزار واحد صنفی دارای مجوز و ١۵ هزار بدون مجوز در شهر کرمانشاه وجود دارد افزود: ستاد کرونا دستور تعطیلی واحدهای صنفی را صادر می‌کند، کسبه می‌گویند چشم اما مشکلات اقتصادی آنان را چه کسی حل خواهد کرد؟ رئیس اتاق اصناف چقدر خواهش کند؟

وی ادامه داد: این واحدها که تعطیل می‌شوند کارگر نیز دارند، اگر این کارگران و یا خود واحدهای صنفی به کرونا مبتلا شوند خرج درمان را از کجا می‌خواهند تأمین کنند؟ جهت تعطیلی واحدهای صنفی مراجعه می‌کنیم فلان واحد صنفی می‌گوید بچه دارم باید شیرخشک و پوشاک تامین کنم، ما اینجا چکار کنم؟ لذا به هیچ عنوان راضی به تعطیلی نیستیم و فقط دستورات ستاد کرونا را اجرا می‌کنیم.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه با بیان اینکه ۶٧ درصد واحدهای صنفی مستأجر هستند تصریح کرد: متأسفانه دستورات تعطیلی واحدهای صنفی نیز کارشناسی نیست و باعث نارضایتی شده است، یا همه باید ببندند یا نبندند، زرگر را بدلیل ارتباط دست با طلا تعطیل کرده اند، اما پوشاک که ارتباط مستقیم با تمام بدن دارد را تعطیل نکرده اند، قنادی را بسته ایم، اما نان برنجی پزی نه، خب اینها باعث نارضایتی دیگر واحدهای صنفی می‌شود.

پهلوانی تأکید کرد: پشت میز نشستن و دستور دادن ساده است، اما ما هستیم که در کف خیابان درحال اجرا هستیم که این کار ساده نیست، تمام بچه‌های بازرسی و اتاق اصناف به کرونا مبتلا شده اند.

این مسؤل در پایان با بیان اینکه اصناف گله دارند و باید مشکلات آنان حل شود گفت: تا این لحظه هیچ گونه مشوقی ارائه نشده است، معاف مالیاتی و پرداخت حق بیمه می‌تواند مشوق باشد، یا مگر پرداخت ۵ میلیون به هر واحد صنفی چقدر می‌شود؟ که متأسفانه بجز شعار تاکنون چیزی ندیده ایم.

قلم: با شیوع ویروس کرونا، مسئولان استانی وعده‌هایی را مبنی بر کمک به اصناف زیان‌دیده در ماجرای کرونا مطرح‌کرده‌اند، حال باید منتظر ماند و دید که استاندار کرمانشاه می تواند دردی را از دردهای صاحبان کسب‌وکارهای آسیب دیده دوا کند و تا مدتی از کسبه و خانوارهایی که پس از آمدن کرونا منبع درآمدی برای‌شان باقی نمانده حمایت‌های لازم را به عمل آورد، که البته امیدواریم دیر نشود و استاندار کرمانشاه صدای اصناف را بشنود.

 

گزارشی از حسین مسکنه

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار حسین مسکنه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.