stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 18963
  • 17 آذر 1394 - 14:14
1

آسوشیتدپرس: آمریکا و متحدانش می‌خواهند پرونده هسته‌ای ایران را ببندند

آسوشیتدپرس گزارش داد: آمریکا که روزی منتقد سرسخت برنامه هسته‌ای ایران بود اکنون به دیگر قدرت‌های جهانی پیوسته و از آژانس خواسته است تا پرونده ادعاهای ابعاد نظامی احتمالی را ببندد.

قلم | qalamna.ir :

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که به موجب آن از آژانس خواستند تا تحقیقات طولانی ادعاهای مربوط به وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران (PMD) را ببندد.

آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان (کشورهای عضو ۱+۵) پس از آن این درخواست را مطرح کرده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته ارزیابی نهایی خود از مسائل باقیمانده برنامه هسته‌ای ایران را ارائه داد.

اولین درخواست زمانی معنا پیدا می‌کند که این شش کشور از تمرکز روی فعالیت‌های گذشته که احتمالا برای همیشه مبهم باقی می‌مانند، دست بردارند و برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران تلاش کنند که قیودی را برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تعیین می‌کند.

آسوشیتدپرس، شورای حکام باید به طور رسمی با پایان دادن به این تحقیقات موافقت کند که قطعنامه آمریکا و متحدانش در گروه ۱+۵ خواهان دستیابی به این هدف است.

نشست‌های پیشین شورای حکام از آژانس می‌خواست تا به تحقیقاتش درباره این اتهامات ادامه دهد. اما این بار طبق قطعنامه‌ای که قرار است در ۱۵ دسامبر به تصویب برسد، بررسی‌های شورای حکام درخصوص این اتهامات بسته می‌شود چراکه ایران در همکاری‌اش با آژانس تمام ضرب‌الاجل‌های تعیین شده را اجرا کرده است تا آژانس بتواند تحقیقاتش را پایان دهد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که لحن این قطعنامه باید به‌گونه‌ای می‌بود که از سوی ایران قابل پذیرش باشد تا توافق هسته‌ای اجرایی شود توافقی که موجب لغو تحریم‌های ایران در ازای محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای این کشور می‌شود.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.