stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 18959
  • 17 آذر 1394 - 14:12
6

پایان ماموریت آژانس در مورد پی‌ام‌دی با تصویب قطعنامه

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: بر اساس پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵ ، فسخ دو قطعنامه‌ شورای حکام درباره پی‌ام‌دی که در آنها از مدیرکل خواسته بود در این مورد گزارش بدهد به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه‌ای ندارد.

قلم | qalamna.ir :

رضا نجفی با اعلام این مطلب به خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: ۱+۵ بر اساس بند ۱۴ برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به هدف بستن موضوع پی ام دی ارائه کرده‌اند.

وی کلیدی‌ترین بندهای پیش‌نویس قطعنامه را بندهای ۹ ، ۱۱ و ۱۳ اجرایی دانست و افزود: طبق بند ۹ شورای حکام “به این امر توجه می‌کند که تمام فعالیت‌ها در نقشه راه برای حل مسایل باقی‌مانده گذشته و حال در مورد برنامه هسته‌ای ایران (پی ام دی) بر اساس زمان‌بندی توافق شده اجرا شده‌اند و همین‌طور توجه می‌کند که این امر (یعنی اجرای فعالیت‌ها) بررسی شورا از موضوع (مسایل باقی‌مانده گذشته و حال) را خاتمه می‌دهد.”

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: در تکمیل خاتمه دادن مسایل باقی‌مانده گذشته و حال یا همان پی ام دی، شورا طبق بند ۱۱، از روز اجرای برجام، تمامی ۱۲ قطعنامه قبلی شورای حکام از جمله دو قطعنامه پی ام دی یعنی نوامبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۲ را منقضی (فسخ terminate) می‌کند. فسخ قطعنامه‌های پی ام دی شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته بود در مورد پی ام دی گزارش بدهد (بند ۶ قطعنامه سپتامبر ۲۰۱۲) به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه‌ای ندارد.

نجفی گفت: در بند ۱۳ نیز شورای حکام موضوع “اجرای پادمان و قطعنامه‌های (قبلی) شورای امنیت” را از روز اجرای برجام از دستورکار خارج و به جای آن اجرای برجام در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ را جایگزین می‌کند. از این به بعد طبق بند ۴ قطعنامه مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود که این پیش‌نویس سه‌شنبه آینده ۲۴ آذر بدون تغییر تصویب شود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.