stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 18851
  • 17 آذر 1394 - 11:45
1

یک چهارم ایرانی‌ها مستاجرند

هر چند میزان افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر کمتر از تورم بوده و برخی از دست‌اندرکاران بازار معتقدند قیمت مسکن به کف رسیده است اما میزان افزایش قیمت در بازار اجاره‌بها‌ در بسیاری از فصل‌ها بیش از نرخ تورم بوده است.

قلم | qalamna.ir :

صفحه مسکن و عمران: در حالی ۴/ ۶۴ درصد خانوارهای ایرانی مسکن ملکی دارند که نرخ خانواری که در مسکن استیجاری سکونت دارند به ۶/ ۲۵ درصد می‌رسد و‌ ۲/ ۹ درصد مردم ایران در خانه‌های رایگان و کمتر از یک درصد در خانه‌هایی در برابر خدمت سکونت دارند.

جهان صنعت، بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار مسکن بیش از دو سال است در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد. رکود سنگین بازار مسکن، بازار اجاره را در شهرهای ایران رونق داده است.

هر چند میزان افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر کمتر از تورم بوده و برخی از دست‌اندرکاران بازار معتقدند قیمت مسکن به کف رسیده است اما میزان افزایش قیمت در بازار اجاره‌بها‌ در بسیاری از فصل‌ها بیش از نرخ تورم بوده است.کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن سبب شده است تقاضا در بازار اجاره افزایشی قابل‌توجه را تجربه کند. درصد مستاجران ایرانی در یک دهه گذشته افزایشی دو درصدی را تجربه کرده است.

بررسی وضعیت بازار اجاره نشان می‌دهد داغ‌ترین بازار اجاره به سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ اختصاص داشته است. در این سال‌ها سهم خانوارهای مستاجر به ترتیب به ۵/۲۸ و ۲۷ درصد افزایش یافته است. قدرت خرید خانوارهای ایرانی در این سال‌ها به شدت کاهش و در نتیجه سهم مستاجران از بازار مسکن به شدت افزایش یافت. خبرآنلاین، دولت در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌هایی مانند افزایش سقف وام مسکن، معرفی طرح مسکن قسطی و همچنین اجرای طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی در صدد برآمده است نسبت به بهبود وضعیت مسکن در کشور اقدام کند. مسکن سهم بسیار بالایی از هزینه‌های یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. تورم مداوم در سال‌های اخیر سبب شده اجاره‌نشینی هزینه سنگینی را به خانوارهای ایرانی تحمیل کند.

بیش از ۴۰ درصد هزینه‌های خانوارهای ایرانی به تامین هزینه‌های مسکن اختصاص دارد.آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک دهه گذشته بیشترین تعداد مستاجران در سال ۱۳۹۰ و کمترین تعداد مستاجران در سال ۱۳۸۴ در بازار حضور داشته‌اند. تعداد کسانی که در واحدهای مسکونی رایگان زندگی می‌کنند، هر چند در سال ۱۳۸۴ حدود هفت درصد گزارش شده اما تعداد این خانوارها در سال‌های پس از ۱۳۹۰ به بیش از ۹ درصد افزایش یافته است.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.