stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 18819
  • 17 آذر 1394 - 11:15
1

در تبعید الکسی‌یویچ برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۵

در تبعید الکسی‌یویچ برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۵

الکسی‌یویچ نویسنده‌ای است که در کتاب‌هایش رنج‌ها و دشواری‌های مردمی را که درگیر فاجعه چرنوبیل و جنگ شوروی در افغانستان شده بودند روایت کرده و مدتی را به خاطر انتقاد از دولت بلاروس در تبعید سپری کرده است.

قلم | qalamna.ir :

«سوتلانا الکسی‌یویچ» برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۵ در جدیدترین اظهاراتش از موضع سیاسی خود دفاع کرده و گفته است که هدف اصلی‌اش یافتن حقیقت است.

من فقط در پی حقیقت هستم و آن‌چه را می‌بینم به زبان می‌آورم

سوتلانا الکسی‌یویچ نویسنده بلاروسی برنده نوبل ادبیات امسال که برای به تصویر کشیدن شرایط سخت زندگی در دوران شوروی سابق شهرت دارد، گفت: می‌گویند من به دنبال کثیف کردن اذهان عمومی هستم، اما من فقط در پی حقیقت هستم و آن‌چه را می‌بینم به زبان می‌آورم.

۸۱۷۹۱۳۲۷-۷۰۲۱۸۳۹۰نویسنده «صداهایی از چرنوبیل» همچنین اظهار کرد: می‌گویند سعی دارم چهره رئیس‌جمهور «پوتین» را که مردم مثل «لوکاشنکو» دوستش دارند، تخریب کنم. مثل این که مردم روسیه این روزها بینش خود را از دست داده‌اند. اما نه‌، آن‌چه من انجام می‌دهم جست‌وجوی حقیقت است. من هرچه را می‌بینم و می‌فهم می‌نویسم. این تنها کاری است که انجام می‌دهم و تکرار آن را ادامه خواهم داد. آدم فقط باید با آرامش کارش را انجام دهد.

الکسی‌یویچ نویسنده‌ای است که در کتاب‌هایش رنج‌ها و دشواری‌های مردمی را که درگیر فاجعه چرنوبیل و جنگ شوروی در افغانستان شده بودند روایت کرده و مدتی را به خاطر انتقاد از دولت بلاروس در تبعید سپری کرده است.

 او در ادامه افزود: وقتی نویسندگی را شروع کردم، واقعا دلم می‌خواست بدانم ما که هستیم‌، چه جور مردمی هستیم‌، چرا این‌قدر اشتباه و زشت زندگی می‌کنیم و چرا از این ایده زیبا هیچ چیز درنیامد. من رنج کشیدن مردم را در اطرافم می‌دیدم و می‌خواستم برای آن جوابی پیدا کنم.

«صداهایی از چرنوبیل» روایت دردناک الکسی‌یویچ از انفجار اتمی سال ۱۹۸۶ چرنوبیل است

سوتلانا الکسی‌یویچ متولد ۳۱ می سال ۱۹۴۸ در شهر «استانیسلاو» اوکراین و از پدری بلاروسی‌ و مادری اوکراینی است. او سال ۱۹۷۲ از دانشگاه فارع‌التحصیل شد و به عنوان روزنامه‌نگار مشغول به کار شد. این نویسنده در سال ۱۹۸۵ کتاب «چهره غیرزنانه جنگ» را به چاپ رساند؛ اثری که در آن به تجربیات زنان در زمان جنگ جهانی دوم پرداخت. «پسران زینکی» کتابی است که او درباره جنگ افغانستان به نگارش درآورده. «صداهایی از چرنوبیل» روایت دردناک الکسی‌یویچ از انفجار اتمی سال ۱۹۸۶ چرنوبیل است. او در این کتاب، گفت‌وگوهایش با بازماندگان این حادثه تلخ را منتشر کرده است. این اثر در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید و جایزه حلقه منتقدین ادبی کتاب ملی آمریکا را کسب کرد.

از میان کتاب‌های این نویسنده بلاروسی «چهره غیرزنانه جنگ»، «صداهایی از چرنوبیل» و «پسران زینکی» که تاریخچه‌ای از جنگ شوروی و افغانستان است به زبان انگلیسی برگردانده شده‌اند. الکسی‌یویچ چهاردهمین زنی است که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.

 

  • – اوکراین تودی‌ 
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.