stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 18786
  • 16 آذر 1394 - 20:02
2

فائزه هاشمی: بپذیریم که همه حق دارند حرف بزنند / ما انقلاب کردیم تا خودی و غیرخودی نداشته باشیم

فائزه هاشمی: بپذیریم که همه حق دارند حرف بزنند /  ما انقلاب کردیم تا خودی و غیرخودی نداشته باشیم

یک فعال سیاسی گفت: باید بپذیریم که لازم است صدای همه را بشنویم. بپذیریم که همه حق دارند حرف بزنند و باید حرف‌شان را گوش کنیم.

قلم | qalamna.ir :

فائزه هاشمی در مراسم روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالن فردوسی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به حضور دانشجویان در این مراسم اظهار کرد: شور و هیجانی که در این سالن حاکم است را سال‌هاست که جای دیگری نمی‌شود دید، با مدارا و تساهل در کشور واین‌که همه بتوانند جمع شوند حرف‌شان را بزنند، گفت‌وگو و تعامل داشته باشند، اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وی با بیان این‌که «تاثیری که جنبش دانشجویی طی تاریخ بر مسائل مختلف گذاشته گسترده و عمیق بوده است و با دیگر جنبش ‌ها قابل قیاس نیست» ادامه داد: در دوره‌های بعد از انقلاب هیچ وقت نشده از این قشر عظیم بی‌تفاوت و بی‌برنامه گذشت. خوشبختانه قشر دانشجو توانسته نقش واقعی خودش و تاثیرگذار بودنش را ثابت کند.

وی با تبریک روز دانشجو تصریح کرد: امیدوارم که نتیجه و آثار مثبتی را از این به بعد مشاهده کنیم و تغییری در سیاست‌های جامعه ایجاد شود تا بتوانیم به سمت حقوق بشر،‌ حقوق برابری و آزادی حرکت کنیم. دوره‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم؛ گاهی رو در روی هم بودیم و گاهی هم کنار هم قرار گرفتیم و خدای را شکر به جای امروز رسیده‌ایم که مجموعه اصلاح‌طلبی در کنار هم تلاش می‌کنند تا آینده بهتری را رقم بزنند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: به نظر من وقایعی که در سال ۸۸ اتفاق افتاد بسیار ارزشمند بود؛ با این‌که هزینه‌های زیادی دادیم، اما برکاتی داشت. اگر آن اتفاقات در آن سال نمی‌افتاد معلوم نبود که انتخابات سال ۹۲ چگونه رقم می‌خورد.

وی با بیان این‌که «جامعه ایران دنبال اصلاحات است. جامعه ما بسیار با فرهنگ و متمدن است» گفت: ما انقلاب کردیم تا خودی و غیرخودی نداشته باشیم تا همه بتواننند با هم فعالیت کنند. قانون اساسی این ظرفیت را برای فعالیت همه اقشار در کشورما مهیا کرده است و در این قانون خودی و غیرخودی جایی ندارد. کسانی که جلوی مردم ایستادند فتنه‌گر هستند. دشمن واقعی ما عدم چرخش نخبگان در مدیریت است. باید به این مشکلات فائق آییم و اجازه دهیم همه بر اساس لیاقت و شایستگی‌شان انتخاب شوند و احزاب نیز طبق قانون فعالیت کنند. تمام مشکلات ما قابل حل است.

وی با اعتقاد به این که «قانون اساسی ما هم مشکلاتی دارد» ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم قانون اساسی ما بی‌عیب است. هشتصد سال است که در کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده‌اند تمرکز قدرت فساد می‌آورد و کشور را از مسیر توسعه خارج می‌کند. ما تفکیک قوا،‌ تمرکز قدرت را در قانون اساسی با هم داریم. حالا باید از این ظرفیت استفاده کرد. ما برای پیشرفت توسعه نیاز به فضای آرام داریم.

هاشمی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان سال ۹۴ می‌تواند همانند تجربه انتخابات سال ۹۲ باشد. ما راهی جز انتخابات نداریم. برای این‌که بتوانیم در آن پیروز شویم باید با یک لیست واحد شرکت کنیم. دلیل پیروزی سال ۹۲ را می‌توان در موج حمایتی که برای رد صلاحیت آقای هاشمی ایجاد شد ، حضور آقای خاتمی و تدبیرش برای هدایت این موج، انصراف آقای عارف برای وحدت جریان اصلاح‌طلبی و همچنین حضور مردم در پای صندوق‌های رای دانست.

وی افزود:‌ این امید ایجاد شده و ما هم باید در انتخابات پیش رو ادامه دهنده‌ باشیم. شورایعالی اصلاح‌طلبان به سمتی می‌رود که همه مردان و زنان را پای صندوق‌های رای بیاورد. پیش‌بینی می‌شود که با رد صلاحیت‌ها در جناح اصلاح‌طلب مواجه شویم اما درخواست ما این است که تمام کسانی که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند حضور فعالی داشته باشند؛ چراکه نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که اصلاح طلبان در انتخابات آتی بالای هفتاد درصد رای را دارند این آمار خیلی دقیق نیست اما اگر تلاش کنیم به آن خواهیم رسید.

وی با انتقاد از دستگیری‌های اخیر خبرنگاران و لغو برخی سخنرانی‌ها گفت:‌ این کارها را برای ایجاد خمودگی اصلاح‌طلبان می‌کنند تا شاید از این طریق به پیروزی برسند. ما امروز می‌دانیم که یکسان نبود مجری و ناظر انتخابات برای ما امتیاز خوبی است. دولت، مجری و شورای نگهبان ناظر انتخابات است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به ضرورت حضور زنان در انتخابات پیش رو یادآور شد: بیشترین آماری که در مجلس داریم مربوط به حضور ۱۵ خانم از ۲۵۰ نفر نماینده در مجلس است. امروز این عدد به نه نفر رسیده برای این‌که کشوری پیشرفته داشته باشیم باید از ظرفیت خانم‌ها استفاده کنیم. بعد از انقلاب البته از لحاظ قانونی تبعیض‌هایی برای زنان ایجاد شد. حضور خانم‌ها در مجلس می‌تواند برای رفع این تبعیض ها بسیار مهم و تعیین کننده باشد. مدیریت مجلس ما مردانه شده است، اگر خانم‌ها کنارشان قرار گیرند مدیرت بهتری می‌شود؛ چراکه خانم ها مدیر و برنامه‌ریز هستند.

وی همچنین ادامه داد: مشکل دیگر ما این است که زنان به خودشان رای نمی‌دهند، اگر خودمان به خودمان رای دهیم مجلسی بهتر خواهیم داشت. باید کمپین زنان به زنان و مردان به زنان رای دهند را راه‌اندازی کنیم.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام و المسلمین ادیب عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با گرامیداشت روز ۱۶ آذر خاطرنشان کرد: هیچ راهی جز امید پیش روی ما نیست. ما باید امیدوار باشیم. برای این امیدواری مبنای دینی و عقلی داریم. قرآن کریم به ما آموخته است که کف روی آب رفتنی است و آن چیزی که میماند با ارزش است. باز هم می‌گویم ما چاره‌ای جز امید نداریم و بر مبنای امید و مبنای خرد اجتماعی از سختی‌ها عبور خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: روز ۱۶ آذر از نظر خیلی‌ها روز تلخی است. اما در این تلخی امید نهفته است. آن سه قطره خونی که در دانشگاه تهران ریخته شد باعث شد تا امروز دانشگاه و دانشجویان طی نیم قرن گذشته به عنوان موتور محرک و سپر پیشین همه حرکت‌های ترقی‌خواهانه باشد.

وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت:‌ ما ازشما حمایت می‌کنیم تا مصلاح ملت را تامین کنید. ما از شما و تیم دیپلماسی شما تشکر می‌کنیم که برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم توانستید کشوری را با مذاکره از جنگ نجات دهید. اما آقای روحانی حالا بعد از برجام فرصتی برای نگاه کردن به داخل است. ما می‌دانیم به فکر مشکلات داخلی هستید و برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کنید اما یادتان باشد که برای حل مشکلات اقتصادی به جامعه جوان نیاز دارید. ایران یک جامعه جوان است و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که کلید رفع مشکلات اقتصادی آن‌ها در رفع مشکلات اقتصادی است. بدانید اگر امید در سال ۹۲ در دل‌های مردم روشن شد با تحقق وعده‌های شما ادامه پیدا خواهد کرد. عرض می‌کنم که از این جوانان کسی را وفادارتر به جمهوری اسلامی ایران پیدا نمی‌کنید. البته این مشروط به حفظ کامل شعار استقلال، آزادی و جمهوریت در کنار هم است. اگر جمهوری اسلامی ایران نباشد استقلال به فنا خواهد رفت. همان‌طور که اگر اسلامیت و ایرانیت جمهوریت ما پایبند نخواهد ماند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تا کمتر از سه ماه و چندی دیگر انتخاباتی داریم که بسیار مهم است. به عنوان یک شهروند به قوانین احترام می‌گذاریم و می پذیریم که تفسیرکننده قانون اساسی شورای نگهبان است. در قانون اساسی اصل بر برائت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان یک طلبه و کسی که دوم خرداد و سال ۹۲ را دیده است می‌گویم که این دانشجویانی که امروز شعار مطالبات‌شان را می‌دهند همان‌هایی هستند که مرگ بر شاه می‌گفتند و همان‌هایی هستند که در جبهه جنگ می‌جنگیدند و بعدها دوم خرداد، ۸۸ و ۹۲ را پشت سر گذاشتند.

«دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشگاه پادگان نیست» و … از جمله شعارهای این مراسم بود.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.