stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 18761
  • 16 آذر 1394 - 14:11
3

دکتر معین: آرمانخواهی در راس راهبردهای اصلاح‌طلبی است

دکتر معین: آرمانخواهی در راس راهبردهای اصلاح‌طلبی است

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری آرمانخواهی را در راس راهبردهای اصلاح‌طلبی دانست و تصریح کرد: ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم جزءآرمان‌های اصلاح‌طلبی است.

قلم | qalamna.ir :

دکتر مصطفی معین در گردهمایی دانشجو، انتخابات و سرنوشت که به همت مجمع دانش‌آموختگان استان مرکزی برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور دوباره در اراک پس از سال‌ها، استان مرکزی را بواسطه پروررش ده‌ها و صدها چهره شاخص علمی و دانشمندان و سیاستمداران بزرگ عصر حاضر، استانی با استعداد علمی قابل توجه عنوان کرد که دارای پتانسیل‌های صنعتی و اقتصادی عظیمی است که باید بالفعل شوند.

وی با اشاره به حضور خود در جمع دانشجویان دانشگاه اراک که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو انجام شد، این مراسم را بسیار پرشور خواند و افزود: اهمیت و ویژگی ۱۶ آذر امسال بواسطه قرار گرفتن در آستانه دو انتخابات بزرگ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است .

معین با اشاره به موضوع در نظر گرفته شده برای این گردهمایی و تاکیدی که در آن بر عنصر دانشجو صورت گرفته است، بر نقش موثر دانشجویان در تحولات مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … جامعه تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به ماهیت و هویت اصلاح‌طلبی گفت: اصلاح‌طلبی ابداع یک شخص یا گروه نیست. مبانی آن در دین اسلام ذکر شده و دارای مبنای علمی، اخلاقی و سیاسی است.

معین با بیان اینکه مبانی اصلاح طلبی در تاریج جهان نیز دیده می شود ، با تاکید براینکه فرهنگ دینی و قرآنی ما اصلاح‌طلبی را تایید می‌کند، افزود: امام حسین(ع) نیز فلسفه قیام خود را اصلاح عنوان کرده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخوردهای نامناسبی با این برنامه توسط برخی افراد صورت گرفت، اما همین برخوردها باعث گسترش خبر برگزاری این مراسم در سطح ملی و بین‌المللی شد و ابعادی در این حد پیدا کرد.

معین در ادامه این مراسم که با حضور دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی، دانشجویان، اعضای شورای هماهنگی اصلاحات استان مرکزی و مردم استان برگزار شد، بر لزوم بررسی راهبردهای اصلاح‌طلبانه که باید جامه عمل پوشانده شوند، تاکید کرد و افزود: راهبردهای اصلاح‌طلبی هنوز تدوین نشده‌اند تا براساس آنها اهداف و اولویت‌ها مشخص شوند و بتوانیم با محوریت آنها به سمت آرمان‌ها حرکت کنیم.

وی یکی از راهبردهای اصلاح‌طلبی را آرمان‌طلبی عنوان کرد و افزود: کرامت انسانی و آزادیخواهی، عدالت‌جویی و عزت نفس عناصر مهمی هستند که خداوند در انسان‌ها به ودیعه نهاده است و براین اساس این گرایش‌ها فطری بوده و در زمره حقوق اساسی انسان‌ها قرار دارند.

معین افزود: اسلام برخلاف چهره‌ای که توسط جریان‌هایی همچون داعش از آن به نمایش گذاشته شده است، دین جنگ و ستیزه نیست. اسلام دین رحمت است و نباید به آن منفی نگاه کرد.

وی آگاهی‌بخشی به جامعه را از دیگر راهبردهای اصلاح‌طلبی عنوان کرد و گفت: اصلاح‌طلبان باید با آحاد مردم ارتباط داشته و الگوهای مختلف را به جامعه عرضه کنند.

معین با بیان اینکه تا وقتی توده مردم آگاه نباشند، کشور به پیشرفت دست پیدا نمی‌کند، افزود: ارائه آموزش عملی و آگاهی به مردم از وظایف اصلاح‌طلبان است تا آحاد مردم به شهروند به عنوان کسی که حق خود را مطالبه می‌کند، تبدیل شوند.

وی افزود: هیچ حکومتی نمی‌تواند شهروندان را از حقوق‌شان محروم کند و اگر مطالبه حقوق شکل بگیرد در واقع خواست عمومی برای پیشرفت شکل گرفته است و نکته اول در تحقق این مهم آگاهی است.

معین ایجاد امید، انگیزه و نشاط را از دیگر راهبردهای اصلاح‌طلبی دانست و با بیان اینکه یک جامعه سرخورده نمی‌تواند رو به پیشرفت حرکت کند، افزود: براساس یک پیمایش ۸۰ درصد مردم ما نسبت به یکدیگر بی اعتمادند و اعتماد عمومی و به دنبال آن سرمایه اجتماعی در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد و با توجه به اینکه نازل بودن سرمایه اجتماعی از مهمترین موانع توسعه است، وظیفه نخبگان برای از بین بردن شکاف حاصل از این بی‌اعتمادی بین اقشار مختلف مردم و مردم با دولت، بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلب باید در راستای رفع سوء‌تفاهم حرکت کند تا این شکاف‌ها برطرف شوند، سازماندهی و کار تشکیلاتی در راستای پیشرفت جامعه را از دیگر راهبردهای اصلاح‌طلبی عنوان کرد و افزود: در این راستا نیازمند احزاب سیاسی، نهادهای غیردولتی و تشکل‌های صنفی و مردمی هستیم.

معین بر لزوم ایجاد و سازماندهی نهادهای مردمی در راستای دستیابی به اهداف تاکید کرد و افزود: این مهم باید پیگیری شود. در کشورهای پیشرفته همچون کشورهای اسکاندیناوی به طور میانگین هر شهروند عضو فعال چهار تشکل مردمی است و در این تشکل‌ها عضویت افتخاری و فعالانه دارد.

وی تاکید کرد: تشکل‌های غیردولتی می توانند راهگشای کشور در شرایط بحران سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی باشند.

معین با بیان اینکه در جریان جنگ هشت ساله و تخریب بزرگ سخت‌افزاری در کنار تقدیم ۲۰۰ هزار شهید متوجه کشور شد و در دوران استقرار دولت‌های نهم و دهم تخریب بسیار بزرگ سخت افزاری به کشور تحمیل شد، گفت: تخریبی که در ۸ سال استقرار دولت‌های نهم و دهم در کشور ایجاد شده است به سادگی و در کوتاه‌مدت قابل بهبود نیست. بهبود ابعاد اقتصادی این تخریب‌ها در مدت زمان کمتری نسبت به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی آنها ممکن است انجام شود و در این موارد و رفع معضلات اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و … سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند کمک کنند.

وی نهضت اخلاقی را دیگر راهبرد اصلاح‌طلبی عنوان کرد و افزود: اخلاق حرفه‌ای باید در نهادها مورد بحث قرار گرفته و در هر صنفی با استفاده از کادر همان صنف منشور اخلاقی تدوین شده و پای بندی به آن در صدر امور قرار بگیرد چراکه اخلاق را تنها به صورت کاربردی می‌توان در جامعه ترویج کرد.

معین تدبیر، برنامه‌ریزی و ایستادگی را از دیگر راهبردها عنوان کرد و گفت: باید این نگرش‌ها را علیرغم سختی شرایط ترویج دهیم. اگر خلوص نیت وجود داشته باشد، اصلاح‌طلب اصیل با اصولگرای اصیل تفاوتی ندارد و همه در راستای دستیابی به یک هدف هرچند با روش‌های مختلف یا متفاوت، حرکت می‌کنند.

وی با تاکید براینکه در این مسیر نباید خود را از خرد جهانی محروم کنیم، گفت: کاندیداهای انتخابات در چارچوب اساسنامه باید برنامه‌های سنجیده و قانونی ارائه کنند تا مردم نسبت به انتخاب اصلح اقدام کنند، در این شرایط رشد اتفاق می افتد.

معین در ادامه به سوالات حاضرین پاسخ داد و در خصوص اجماع اصلاح‌طلبان بر حمایت از روحانی برای کاندیداتوری در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: روحانی بهترین گزینه بود و به عنوان کسی که ۱۵ سال دبیر شورای امنیت ملی بوده است، به خوبی توانست در مسئله انرژی هسته‌ای عمل کرده و کار را به سرانجام برساند .

وی با بیان اینکه کار کشور با درک متقابل و تفاهم به انجام می‌رسد، گفت: مصلحت کشور و شناختی که از افراد و شرایط وجود دارد در تصمیم گیری‌ها موثر است و بعید می‌دانم اگر کسی غیر از روحانی رئیس جمهور بود، موضوع برجام به این شکل حل می‌شد.

معین درخصوص دلیل حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتخابات دولت نهم شرکت کردم چون در آن زمان دیگران را اصلح نمی‌دانستم چراکه از دیدگاه من در قرن ۲۱ برای مدیریت یک کشور یک فرد دارای عالی‌ترین تحصیلات دانشگاهی و دارای سوابق اجرایی قابل قبول نیاز است.

وی با بیان اینکه به عنوان کسی که سه دوره نماینده مجلس، ۱۰ سال وزیر علوم، ۲۰ سال عضو شورای انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه و فعال در سازمان‌های مردم نهاد بوده است، به اتفاق آراء گروه‌های اصلاح‌طلب کاندید شدم گفت: تنها کاندیدای احزاب بودم و عقیده دارم راه نجات کشور در آینده در اداره حزبی است.

معین افزود: استقرار یک دولت پوپولیستی یارانه‌ای و خشن که وضعیت کشور را دچار آسیب می‌کند را پیش‌بینی می‌کردم، پس وارد میدان شدم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت تدبیر و امید برای امیدوار نگهداشتن مردم و آوردن آنها پای صندوق‌های رای چه باید بکند، بر لزوم استفاده بیشتر دولت از مشورت از هرکسی که می‌تواند به ارائه راهکار کارآمد کمک کند، تاکید کرد و افزود: نفس مسئولیت وقتی قابل دفاع است که موفقیت را به همراه داشته باشد. کمک و مشورت گرفتن از افرادی کارآمد و خیر اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب کاری است که دولت باید بیشتر به آن توجه کند.

معین با بیان اینکه در کشور به انباشت تجربه نیازمندیم، افزود: دولت در تمامی امور برای موفقیت بیشتر باید مشورت بگیرد.

وی در ادامه بر نقش موثر صدا و سیما در افزایش حضور مردمی در انتخابات تاکید کرد و با بیان اینکه صدا و سیما آنچنان که باید در این نقش وارد نشده افزود: گفتگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم در تلویزیون باید افزایش یابد چرا که تاثیرگذاری چنین اقداماتی بر مردم بسیار بالاست و گفتگوی رئیس جمهور با مردم به صورت زنده در قالب پرسش و پاسخ در ترغیب آنان در مشارکت در انتخابات بسیار موثر است.

معین بر لزوم نقش‌آفرینی نخبگان و دانشجویان در فعال کردن فضای انتخاباتی تاکید کرد و افزود: دولت نیز باید بدنه اجرایی انتخابات را زیر ذره‌بین قرار دهد، چراکه اینکار نیز نشانگر دقت در سلامت انتخابات بوده و اشتیاق مردم را برای حضور بالا می‌برد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت عظیم قشر فرهیخته کشور در این زمینه گفت: فضای دانشگاه ها بازتر شده اما تا فضای مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

معین در خصوص پیدایش انجمن اسلامی مستقل نیز گفت: پیدایش این انجمن ها توسط دانشگاه و دولت انجام نشد. آنها از بیرون هدایت می‌شدند و یکی از نهادهایی که در زمان تصدی گری من در وزارت علوم بحران‌سازی می‌کرد ین انجمن‌ها بودند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص جبهه دموکراسی خواهی و سرنوشت آن نیز گفت: این جبهه که جزو تعهدات انتخاباتی من در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود با حضور احزاب مختلف تشکیل شد و طی دو سال فعالیت منشور جبهه دموکراسی و حقوق بشر را تدوین کرد، اما با برخورد به انتخابات مجلس قرار شد آگاهی دادن و ارائه معیار انتخاب اصلح را به انجام برساند که با توجه به اینکه برخی افراد و احزاب پشتیبان به بهانه فرا رسیدن انتخابات جبهه را دور زدند، در نهایت اینکار انجام نشد و جبهه به کار خود ادامه نداد که البته جای خالی آن هنوز احساس می‌شود.

در این مراسم بیانیه شورای هماهنگی جوانان اصلاح طلب به مناسبت ۱۶ آذر قرائت شد

دکتر معین همچنین در جمع اعضای شورای اصلاحات استان مرکزی حاضر شد ودر این جلسه، رفع سوء‌تفاهم‌ها و اختلافات و ایجاد و تقویت همدلی را نیاز کشور عنوان کرد و افزود: کسانی که مدعی اصلاح‌طلبی هستند باید دارای انگیزه‌های پاک بوده و اداره درست جامعه را به عنوان هدف فعالیت‌های خود دنبال کنند.

وی رشد جامعه در تمامی ابعاد و نه فقط رشد سیاسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر هدف خدمت باشد، رقابت‌های مخرب شکل نمی‌گیرد .

وی با تاکید بر لزوم ارجح دانستن حقوق مردم و خدمت به مردم بر منافع شخصی تاکید کرد و افزود: برای تحقق رشد در مسیر خدمت، برخورداری از انگیزه پاک یک ضرورت است.

معین شرط دوم در این مسیر را نظم و تشکیلات عنوان کرد و افزود: افزایش انسجام، پرهیز از تفرقه و ارتقای سرمایه اجتماعی از دیگر الزامات در مسیر دستیابی به رشد و توسعه کشور است و در این راستا توجه به فرهنگ و اقدامات فرهنگی که البته اقداماتی زمان بر هستند، ضروری است.

وی افزود: حداکثر محاسبات مادی، تدبیر، نظم، برنامه ریزی و انسجام باید بکار گرفته شود و در نهایت با اتکال به خدا کار انجام گیرد که در تمام این مراحل انجام وظیفه‌ مد نظر بوده و اگر نتیجه مورد نیز حاصل نشد، سکویی برای پرش بعدی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به راهبردهای اصلاحات در خصوص انتخاب و معرفی افراد اصلح به مردم گفت: توجه به جوانان و در اولویت قرار دادن نسل جوان به عنوان قشری پرانرژی و آرمانخواه نباید نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه توجه به زنان نیز باید در اولویت قرار گیرد، افزود: نگاه به بانوان و توانمندی های آنان باید تغییر کند. تعداد بسیار کم بانوان در مجلس نشان می دهد که آنچنان که باید به توانمندی این قشر بها داده نشده و البته خود زنان نیز به خودباوری لازم در این رابطه نرسیده اند.

وی بر لزوم ورود متخصصین و افراد صاحبنظر و دارای دیدگاه علمی و آکادمیک در مجلس تاکید کرد و افزود: صرف برخورداری از تجارب مدیریتی امتیاز مثبتی برای ورود به مجلس نیست، مسئولیت باید به درستی به انجام رسیده باشد.

معین مقبولیت افراد را نیز از ویژگی‌های مهمی عنوان کرد که برای انتخاب و معرفی کاندیدا به مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم ایجاد جبهه اصلاحات نیز تاکید کرد و گفت: این جبهه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. جبهه انتخاباتی نیز باید تشکیل شود و در همان چارچوبی که بحث و جمع بندی می شود باید به اصول پای بند باشیم.

وی با بیان اینکه هویت اصلاح طلبی باید حفظ شود افزود: بر اشخاص و افراد نباید تاکید کرد، اکثریت مورد احترام است و قانون براساس رای اکثریت تصویب می‌شود ولی در موارد استثنا اگر در موردی اختلاف وجود داشته باشد باید از حکمیت استفاده شود.

۸۱۸۰۶۳۷۴-۷۰۲۴۴۷۹۴

‌ تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد

‌وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه‌های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد.

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات و شمار بسیاری از دانشجویان به همت انجمن اسلامی دانشگاه اراک در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.

معین در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه اراک، بهترین و عزیزترین دوستان خود در کشور را دانشجویان عنوان کرد و با اشاره به اینکه هنوز خودم را دانشجو می­‌دانم، گفت: ۱۶ آذرماه از جنبه‌های گوناگون سیاسی، تاریخی، اجتماعی و حتی اخلاقی هویت جنبش دانشجویی کشور ماست و روز ماندگاری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به عمر ۶۰ ساله روز دانشجو که هرساله باشکوه­تر از سال­های گذشته برگزار می‌­شود، بر مسئولیت و رسالت دانشجویان در عرصه­‌های سیاسی و اجتماعی در کنار رسالت علمی تاکید کرد و افزود: جنبش دانشجویی در عمر ۶۰ ساله خود فراز و نشیب­‌های زیادی داشته است و در همه این تلاطم­‌ها نقاط عطف و سرنوشت­‌سازی وجود دارد.

بنیانگذار جبهه دموکراسی­‌خواهان و حقوق بشر ایران اعتراض به شهادت سه دانشجو را اولین نقطه عطف و کانون مقاومت دانست و با اشاره به اعتراض علیه کودتای آمریکایی انگلیسی به عنوان نقاط عطف جنبش­‌های دانشجویی در سال­های گذشته، بر خاموش نشدن این تحرکات تاکید کرد.

وی عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از روزهای قبل از ۱۶ آذر تحرکات آرمان­‌خواهانه، عدالت­‌جویانه و اعتراض علیه رژیم شاه شدت بیشتری می­‌گرفت و دانشجویان با شعار اتحاد، مبارزه و پیروزی جهت دستیابی به اهداف آرمانی خود فعالیت می‌کردند و این اعتراضات دانشجویی به جامعه منتقل شده و انگیزه­‌بخشی می­‌کرد.

معین قیام ۱۵ خرداد و اعتراضات منتهی به پیروزی انقلاب را محصول فعالیت­های دانشجویی و جنبش­های دانشجویی دانست و حتی شاخص­‌ترین مدیران جنگ را از دانشجویان عنوان کرد و افزود: علاوه بر حضور در جبهه مقابل دشمن، حتی در پشت جبهه­‌ها اساتید و دانشگاهیان برنامه‌ریزی لجستیکی جنگ را بر عهده داشتند و حتی بعد از جنگ در دوره دولت سازندگی نیز دانشجویان پیشقدم بودند و نقش بی­‌بدلیلی را در سازندگی ایفا کردند.

وی با اشاره به دوم خرداد ۱۳۷۶ و نقش تعیین­‌کننده دانشجویان و دانشگاهیان در آن حماسه، سرخوردگی و منزوی شدن جنبش­های دانشجویی در آن زمان را نیز نقطه عطفی نزولی دانست و تصریح کرد: از سال ۱۳۸۴ دوران سیاهی آغاز شد و با توجه به خساراتی که به کشور وارد شد، دانشجویان و جنبش­های دانشجویی درصدد جبران برآمدند و در سال ۹۲ نیز تلاش‌­ها به نتیجه رسید و دولت تدبیر و امید با حمایت دانشجویان انتخاب و مستقر شد.

وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه جنبش­های دانشجویی باید قدر خود را بدانند و بار دیگر نقش خود را در انتخابات پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری دور بعد با قدرت ایفا کنند، اظهار کرد: باید قدر این پتانسیل را دانست و از استعدادهای آنها استفاده کرد. کار دانشجو صرفا در سطح علمی و تحصیل خلاصه نمی­‌شود بلکه به موازات آنها رسالت­‌های دیگری نیز دارد.

وی تاکید کرد: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه­های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد.

معین با اشاره به فعالیت­های سیاسی خود در دوران رژیم شاه، با بیان اینکه از نظر علمی هیچگاه کم نیاوردیم حتی به عنوان دانشجویان ستاره­‌دار از نظر علمی به شمار می­‌رفتیم، گفت: امروز نیز باید همان استراتژی­‌ها سرلوحه کار جنبش­های دانشجویی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان ما باید در عرصه علمی، اجتماعی و سیاسی بدرخشند چون در اوج انگیزه، انرژی، آرمان­خواهی و قدرت تشکیلاتی و سازمانی و درگیر وابستگی مادی و خانوادگی کمتری هستند، گفت: دانشگاه در معنای واقعی خود باید در کنار مباحث علمی رسالت اجتماعی خود را دنبال کند و از جامعه تحلیل درست و شناخت واقعی داشته و فعالیت­های خود را به عرصه عمومی اختصاص دهد و در حوزه­‌هایی که احساس خلاء می­‌شود، وارد شود.

معین یکی از اقدامات انجام شده بعد از استعفا از وزارت علوم را ایجاد انجمن اخلاق دانست و هدف از ایجاد انجمن را از بین بردن خلاءهای اخلاقی موجود در جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال­های اخیر سیاست، اقتصاد و فرهنگ مبتنی بر فریب و ریا بوده است و رفع نیاز در این حوز‌ه‌ها منجر به ایجاد انجمن اخلاق شد.

وی به ایجاد جمعیت توسعه علمی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور ما علم به عنوان یک اولویت قلمداد نمی­‌شود و تنها در این زمینه شعار داده­‌ایم، گفت: باید سه تا چهار درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید علم شود، در صورتی که در شرایط کنونی سهم این بخش چیزی در حدود ۰٫۵ درصد است و از این بابت کشوری عقب‌افتاده محسوب می­‌شویم. این یک واقعیت تلخ است و باید آسیب‌شناسی شود که چرا قوانین تصویب شده به اجرا نمی‌­رسند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات اضافه کرد: به منظور آسیب­‌شناسی این موضوعات موسسه رحمان تاسیس شد و در حال حاضر ۲۳ آسیب توسط موسسه رحمان شناسایی شده است که دولتمردان می­‌توانند از نتایج گزارش مربوطه در این حوزه بهره‌­مند شوند.

وی با بیان اینکه جوانان و دانشگاهیان باید پویا و سرزنده باشند، اما آسیب­‌هایی چون اعتیاد، بیکاری، ایدز، افسردگی، اختلالات روانی، کودک آزادی، همسرآزاری و … رو به افزایش است، افزود: در کنار این مباحث گزارشی از وضعیت زنان ایران نیز که حاصل ۱٫۵ سال تلاش پژوهشگران است، هفته آینده منتشر خواهد شد و مجموعه دولت نیز می­‌تواند از این نتایج استفاده کند.

معین با اشاره به اینکه امروز دانشگاه اراک که در گذشته تنها یک شعبه بود به دانشگاهی جامع بدل شده است، افزود: در دوران وزارت بنده ۱۵ دانشگاه مستقل ایجاد شد چراکه اعتقاد داشته و دارم که دانشگاه باید استقلال و آزادی علمی داشته باشد. جامعه دانشگاهی و نخبگان می­‌توانند برای خود تصمیمات درست اتخاذ کنند، حتی تشکل­های دانشگاهی نیز باید مستقل باشند، فرمایشی نباشند و از بیرون فضای دانشگاه خط نگیرند تا بتوانند شکوفایی لازم را داشته باشند.

بنیانگذار جبهه دموکراسی­‌خواهان و حقوق بشر ایران بر لزوم ایجاد احساس امنیت، آزادی فکر، بیان و قلم برای دانشجویان تاکید کرد و گفت: این موارد حق اساسی آنهاست و در قانونی اساسی نیز این حقوق برای افراد لحاظ شده است.

در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان سوالات خود را از معین مطرح کردند و وی در پاسخ به اینکه آینده اصلاحات را چطور می­‌بیند، گفت: براساس تجربه و فرآیندی که تاکنون طی شده است آینده اصلاح­‌طلبی را روشن می­‌بینیم. سیر کلی رو به صعود است؛ چراکه آگاهی مردم روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن حرکت جهان به سمت اصلاح­‌طلبی و دموکراتیزه شدن است. تنها باید نقاط قوت و ضعف و فرصت­‌ها و تهدیدات را رصد و بررسی کنیم.

وزیر اسبق علوم عدم وجود تشکیلات مستقیم رقابت در داخل جبهه اصلاح­‌طلبی، عدم بهره­‌گیری از پتانسیل­‌های دانشگاهی و … را بخشی از نقاط ضعف اصلاح­‌طلبان در سال­های اخیر عنوان کرد و در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت و عملکرد دولت اظهار کرد: یکی از مهمترین عملکردهای دولت حل کردن مسئله بغرنج هسته­‌ای بود که با عنایت خداوند و تلاش­های تیم مذاکره­‌کننده و رئیس جمهور به سرانجام رسید، اما مسلما در بحث اقتصادی به دلیل خسارت­‌های زیادی که به کشور وارد شده است، هنوز اتفاق چشمگیری رخ نداده و بازسازی شرایط زمان‌برخواهد بود.

ایسنا؛ در این نشست بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه اراک به مناسبت روز دانشجو قرائت شد.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.