stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 187427
  • 18 آبان 1399 - 15:25
3
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد:

تجهیز ۴۸ درصد اراضی استان کردستان به سیستم آبیاری نوین

تجهیز ۴۸ درصد اراضی استان کردستان به سیستم آبیاری نوین
قلم/ کردستان- مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه تاکنون 48 درصد اراضی آبی استان به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای، بارانی و کم‌فشار مجهز شده، خاطرنشان کرد: گفت: تکمیل پروژه‌های آبیاری در حال اجرا نیازمند تخصیص 400 میلیارد ریال به استان است.
قلم | qalamna.ir :
پایگاه خبری قلم- گروه استان ها: بحران آب، موضوعی نیست ک بتوان به راحتی از کنار آن گذشت، از سوی دیگر بخش کشاورزی نیز نمی‌تواند قربانی شرایط کم آبی شود و موضوع امنیت غذایی و غذای سالم و خودکفایی را در این بین نادیده گرفت؛ بدین سان، نیاز است تا در شرایطی مناسب به بخش کشاوری و باغداری پرداخت و در سال جهش تولید، با برنامه‌ریزی‌های مناسب و پیش روی به سوی اجرای طرح‌های ساماندهی آبیاری، استفاده از سامانه آبیاری نوین، کشت محصولات و گیاهان کم‌آب‌بر و مواردی از دست، آینده کشاورزی و اقتصاد را در استان کردستان با مخاطره روبرو نکرد.

استان کردستان، به عنوان یکی از استان‌های سرسبز غربی کشور، دارای موقعیت‌های گردشگری بسیاری است که در صورت بی توجهی به اراضی کشاورزی و باغات آن، مشکلاتی در حوزه گردشگری به ویژه در حوزه اکوتوریسم، گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی، گردشگری روستایی و غیره آن نیز پدید خواهد آمد.

در این زمینه می‌توان یکی از راهکارهای مناسب را، استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی و باغات استان برشمرد؛ از مزایای آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر که شامل آبیاری بارانی و قطره‌ای است، می‌توان به راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، عدم تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، امکان آبیاری در اراضی شیب‌دار و ناهموار بدون انجام عملیات تسطیح، تأمین آب به‌موقع و اندازه برای گیاه متناسب با نیاز آبی، امکان استفاده از آب‌های نامتعارف ازلحاظ کیفی، امکان آبیاری خاک‌ها با بافت‌های مختلف و اراضی با خاک‌های کم‌عمق، تهویه مناسب خاک و یک‌نواختی پخش آب در سطح مزرعه و عدم نیاز به زهکشی مزرعه، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک و تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک‌ها و کشت‌ها در فصول مختلف زراعی اشاره کرد.

همچنین در زمینه تأثیرات مناسب این روش می‌توان از عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزروعی، قابل استفاده بودن آن برای تمام گیاهان، امکان به‌کارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و امراض به‌دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف نیز نام برد.

اما به راستی این روزها، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان کردستان به نحو امیدبخشی در حال پیش روی است یا خیر؟

در این راستا برآن شدیم که گفتگویی با فیروز احمدی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

تجهیز ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان به شبکه نوین آبیاری

فیروز احمدی در گفتگو با قلم با بیان اینکه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۱۳۷۲ در استان کردستان آغاز شده، عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۵۷ هزار هکتار از اراضی آبی استان به این سامانه‌ها مجهز شده است.

وی با اشاره به این موضوع تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۹، عملکرد اجرای این سامانه در سال جاری به یک هزار و ۷۰۰ هکتار برسد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: از اعتبارات سال ۱۳۹۹ جهت طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال مصوب شده که تاکنون ۴۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده شده ‌است.

وی با بیان این که تکمیل پروژه‌های آبیاری در حال اجرا نیازمند تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال به استان است، خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۶۰۰۰ هکتار از باغات استان به سامانه‌های نوین آبیاری قطره ای و کم فشار مجهز شده اند.

رتبه چهارم استان در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

این مقام مسئول با تصریح بر این که در جهت اجرای سامانه نوین آبیاری تسهیلات و حمایت‌هایی نیز از باغداران و کشاورزان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات سال ۹۸ بر اساس موافقت نامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به هر هکتار سامانه آبیاری بارانی ۱۰۵ میلیون ریال، قطره ای ۱۷۵ میلیون ریال و کم فشار یا انتقال آب با لوله ۷۰ میلیون ریال سهم کمک بلاعوض دولت است.

احمدی ضمن ابراز خرسندی خاطرنشان کرد: همکاری ارگان‌ها و شرکت‌های دخیل در اجرای طرح‌های آبیاری تاکنون مطلوب بوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی، مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه تاکنون ۴۸ درصد اراضی آبی استان به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای، بارانی و کم فشار مجهز شده است، خاطرنشان کرد: رتبه چهارم کشوری را دارا هستیم. ضمن اینکه شهرستان قروه و دهگلان با بیشترین سطح پیشرو استان هستند.

وجود سراب‌های خروشان، رودخانه‌های بسیار و نهرهای زیبا نباید این گمان را پیش بیاورد که استان کردستان، نیازمند توجه به جلوگیری از هدررفت‌های آب و ذخیره سازی منابع زیرزمینی نیست؛ بلکه نیاز است تا از آبیاری سنتی باغات و اراضی کشاورزی در استان و استفاده از روش‌های سنتی و غرق آبی جلوگیری شود.

در این بین، در کنار لزوم اقدامات صورت گرفته در این راستا از سوی مسئولین و تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات به این طرح‌ها و ارائه تسهیلات و حمایت‌های مناسب از کشاورزان و باغداران استان، نیاز است تا کشاورزان و باغداران استان کردستان نیز پای کار باشند تا شاهد از دست رفتن منابع آبی به عنوان موهبت‌های الهی و عاملی بر رونق اقتصاد استان، نباشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.