stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 18538
  • 15 آذر 1394 - 14:22
3

کلاهبرداری از بازنشستگان به بهانه استخدام

استخدام، پوششی برای کلاهبرداری از بازنشستگان بود؛ روشی که متهم ۴۱ ساله از آن در شهر تهران به ویژه تهران نو، رسالت، تهرانپارس، مجیدیه، رودکی، نیروی هوایی، هاشمی و نبرد بهره برد و از بازنشستگان کلاهبرداری کرد.

قلم | qalamna.ir :

در مورخه ۲۰ مهر ۹۴ پیرمردی بازنشسته با مراجعه به کلانتری ۱۶۱ ابوذر به مأموران اعلام داشت که او و همسرش توسط مردی حدودا ۴۰ ساله به بهانه استخدام وی به عنوان نگهبان شب یک مرکز درمانی مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند.

فارس، با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ۱۸ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

کلاهبرداری از بازنشستگان به بهانه استخدام

پیرمرد بازنشسته پس از حضور در پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: مرد ناشناسی حدودا ۴۰ ساله در داخل پارک به بنده مراجعه کرد و پس از  صحبت کوتاهی مدعی شد که می تواند کار مناسبی برایم پیدا کند مشروط بر اینکه شرایط کار را با همسرم در میان گذاشته تا پس از استخدام ، مشکلی جهت ادامه کار از سوی همسرم مطرح نشود.

به این بهانه هر دو به منزلم در خیابان ابوذر مراجعه کرده و پس از ملاقات کوتاهی با همسرم و توافق نهایی بر سر شرایط کار بنده مدارک شناسایی خود را برداشته و برای افتتاح حساب به منظور واریز حقوق ماهیانه به همراه این شخص به شعبه بانکی نزدیک منزل مراجعه کردیم.

در آنجا این شخص به بهانه تهیه تصویر از مدارک شناسایی از بانک خارج شد اما پس از آن دیگر به بانک مراجعه نکرد.

پس از گذشت چند ساعت به منزل خود بازگشته و متوجه شدم که این جوان ناشناس زمانی که من داخل بانک منتظرش بودم، مجددا به منزل بنده مراجعه کرده و از همسرم درخواست نموده تا طلاهایشان را تحت عنوان ضمانت جهت استخدام بنده به ایشان دهد.

همسرم نیز با توجه به ملاقات کوتاهی که با این شخص داشت به سخنانش اعتماد کرده و تمامی طلاهایش را به وی می دهد و او نیز با گرفتن طلا و جواهرات از محل متواری می شود.

تحقیقات پلیسی:

با بررسی پرونده‌های مشابه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که تمامی آنها در سن بازنشستگی قرار دارند.

بنا بر اظهارات شکات جدید متهم به شیوه ای یکسان با مراجعه به مالباختگان در مراکز عمومی به ویژه پارک ها ابتدا با آنها طرح دوستی ریخته است و در ادامه با طرح پیشنهاد استخدام تحت عنوان نگهبان و دریافت حقوق مناسب اعتماد مالباختگان را جلب کرده و سپس به بهانه صحبت با همسران مالباختگان در خصوص شرایط کاری، زمینه ملاقات خود با همسران این افراد را فراهم می نمود.

نهایتا زمانی که شکات ( مالباختگان ) در داخل شعبات بانکی یا مغازه های گالری عکسبرداری، منتظر بازگشت متهم بودند، این شخص مجددا به منازل آنها مراجعه و به بهانه تهیه ضمانت اقدام به گرفتن وجه نقد یا طلا و جواهرات کرده و متواری شده است.

با توجه به شیوه و شگرد متهم در کلاهبرداری از افراد بازنشسته، کارآگاهان با مراجعه به شعبات بانکی و دیگر مراکز تجاری محل تردد و مالباختگان به بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته آنها پرداخته و با بهره گیری از تصاویر بدست آمده اطمینان پیدا کردند که تمامی کلاهبرداری ها توسط یک نفر انجام شده است .

سرانجام با بهره گیری از تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته و همچنین بانک اطلاعات مجرمان سابقه دار، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری بنام امیررضا . ب ( ۴۱ ساله ) شدند که در زمان ملاقات با مالباختگان عمدتا خود را با هویت مجعول رضایی معرفی کرده بود.

در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان با شناسایی محل تردد متهم در محدوده پارک شهر و خیابان امام خمینی، این محل را تحت مراقبت های نامحسوس پلیسی خود قرار داده و سرانجام در مورخه ۳۰ آبان ۹۴ موفق به دستگیری متهم شدند.

دهها فقره سرقت در مناطق مختلف شهر تهران:

متهم که پس از مواجهه حضوری با تعدادی از شکات پرونده چاره ای جز اعتراف و بیان حقیقت نداشت، صراحتا به کلاهبرداری از مالباختگان اعتراف و عنوان نمود که این شیوه و شگرد کلاهبرداری را در زمان حضورش در زندان و از سایر مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری فرا گرفته است.

در ادامه و با اعترافات صریح متهم در خصوص دهها فقره کلاهبرداری و بررسی پرونده های مشابه در سایر پایگاه های پلیس آگاهی تهران بزرگ، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که متهم علاوه بر شناسایی تعدادی از مالباختگان در محدوده مرکزی شهر تهران و کلاهبرداری از آنها در سایر مناطق شهر تهران به ویژه در تهران نو، رسالت، تهرانپارس، مجیدیه، رودکی، نیروی هوایی، هاشمی، نبرد و … نیز به همین شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری نموده است.

سرهنگ کارآگاه حمـدالله علیزاده رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: نظر به سوابق متهم در ارتکاب جرایم مرتبط با کلاهبرداری، اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق، شناسایی دقیق متهم از سوی دهها مالباخته و اعتراف متهم به کلاهبرداری از آنها و به جهت شناسایی سایر شکات و مالباختگان احتمالی پرونده، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است.

لذا از کلیه شکات پرونده که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان حر – انتهای خیابان ۱۲ فروردین مراجعه نمایند.

هشدار پلیسی: طرح پیشنهاد استخدام با شرایط کاری ایده آل و پرداخت حقوق مناسب از سوی افراد ناشناس، یکی از روش های رایج مورد استفاده جهت کلاهبرداری از سوی برخی از مجرمان سابقه دار و حرفه ای در زمینه کلاهبرداری است که با چهره ای کاملا موجه و با قدرت بیانی بالا اقدام به فریب افراد می کنند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.