stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 180983
  • 05 آبان 1399 - 13:01
0

غریب پور: مصرف فولاد افزایش پیدا کرده است

غریب پور: مصرف فولاد افزایش پیدا کرده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد مصرف فولاد در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۱۹ درصد بوده که این خبر خوبی است ونشان دهنده توسعه صنعتی و پویا تر شدن اقتصاد کشور است.

قلم | qalamna.ir :

خداداد غریب‌پور به عنوان نماینده دولت و وزارت صنعت معدن تجارت بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد گفت: سهم بخش معدن و صنایع معدنی در جی دی پی کشور ۲۶ میلیارد دلار است که فولاد کشور در سال ۹۷ با ۲۷ میلیون تن سهم مهمی را در این زمینه ایفا کرد و فولاد یکی از بخش های درخشان در سند ۱۴۰۴ است به طوری که توانسته صدر در صد برنامه را پوشش داده و ان شاءلله قبل از این زمان به ظرفیت ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در کنار این ظرفیت درخشان، فولاد کشور دو طرح بین المللی در هرمزگان و چابهار دارد. امسال ۱۸ میلیون تن به ظرفیت گندله و ۱۰ میلیون تن به ظرفیت کنسانتره و ۵ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد که جهش تولید واقعی در این زنجیره اتفاق افتاده است. پیش بینی ما برای رسیدن به افق ۱۴۰۰، ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری در فولاد و ۹  میلیارد یورو سرمایه گذاری برای زیر بناهاست که در تلاشیم  منابع لازم را ایجاد کنیم.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: شرکت‌های بزرگ امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در مس و غیره افزایش سرمایه داشته است .

وی تاکید کرد: خوشبختانه مجلس در سال ۹۵ مالیات بر صادرات مواد خام را حذف کرد و معافیت مالیاتی را برداشت و این یک گام بلندی برای جلوگیری از خام فروشی بود. سیاست ما باید این باشد که محصولات فولادی را به جای فولاد خام صادر کنیم که این سیاست مورد وثوق همگان است. در گام اول قرار شد ۲۰ درصد فولاد خام به محصولات فولادی تبدیل شود و مشوق هایی برای تولید کنندگان با این هدف مدنظر می گیریم.

غریب پور ادامه داد: در خصوص عرضه در خیلی از زمینه ها تولید داخل جوابگوی نیاز داخل است سال گذشته زیر ۶۰۰ هزار تن واردات محصولات فولادی بوده که آن هم ورق ها با آلیاژهای خاص در مقابل ۲۷ میلیون تن تولید داخل و بیش از ۱۱ میلیون تن بوده است پس تولید داخل جوابگوی مصرف است چون در زمینه مصرف سرانه ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

به گفته وی سیاست وزارت صمت در زمینه شیوه مدیریت برای تنظیم بازار شامل تنظیم کف عرضه است، به نحوی که نیاز داخل برطرف شود. باید زنجیره در بورس عرضه شود که این به معنای عرضه سایر محصولات فولادی است.

معاون وزیر صمت درباره صادرات گفت: شرایط سخت اقتصادی کشور اجازه نمی دهد یک ماه مهلت به صادرکننده بدهیم بنابراین پیشنهاد ما این است که زمان لازم برای صادرات محصول از یک ماه به سه تا چهار ماه افزایش پیدا کند که صادرکننده بتواند در شرایط سخت تحریمی و بیمه ای و تامین کشتی برای حمل فرصت لازم را داشته باشد.

غریب پور با تاکید بر اینکه  باید مازاد مصرف داخل صادر شود، افزود: باید اول نیاز داخل رفع و بعد محصولات فولادی به جای فولاد خام صادر شود و عرضه به نحوی باشد که قیمت برای مصرف کننده جذاب باشد یعنی فاصله قیمتی در بورس و مصرف کننده به حداقل برسد که لازمه افزایش عرضه و ورود زنجیره‌ در بورس است.

وی‌ با بیان اینکه فولاد صنعت مادر است، ادامه داد: رشد مصرف فولاد در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۱۹ درصد بوده که این خبر خوبی است چون میزان سرانه مصرف فولاد نشان دهنده میزان توسعه صنعتی کشور است پس به اندازه افزایش مصرف محصولات فولادی می‌توان گفت که اقتصاد کشور پویاتر است.

غریب پور در جمع بندی اظهار کرد: بدون تعیین سقف قیمتی می توان قیمت جذاب برای فولاد در اقتصاد کشور مشخص کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.