stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 180330
  • 03 آبان 1399 - 17:04
0

دمکرات‌ها از تحریم‌های ترامپ عقب‌نشینی نمی‌کنند

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: به همین زودی‌ها تکلیف انتخابات در آمریکا مشخص می‌شود و چشم همه دنیا نیز به این انتخابات است. پیروزی هر یک از دو کاندیدای مطرح می‌تواند تاثیرات قابل توجه در سطح دنیا داشته باشد و اوضاع و احوال سیاسی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از تحلیل‌گران مسائل سیاست داخلی حتی گمان می‌کنند که پیروزی بایدن یا ترامپ در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز موثر خواهد بود. به این معنا که روی کار آمدن دموکرات‌ها و بایدن فضا را بار دیگر مستعد مذاکره و تعامل می‌کند و این یعنی در ایران نیز از نامزدی استقبال می‌شود که پتانسیل‌های لازم را برای این کار داشته باشد. این گروه از کارشناسان چشم انتظاری اصلاح‌طلبان برای موفقیت بایدن و امیدواری اصولگرایان به ماندگار شدن ترامپ در کاخ سفید را ناشی از همین منطق می‌دانند.
برخی دیگر از تحلیل‌گران همچون ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، اما معتقد هستند که نتیجه انتخابات آمریکا در افزایش یا کاهش شانس پیروزی نامزد‌های انتخاباتی در ایران تاثیری ندارد. او گفت: «در ظاهر به نظر می‌رسد که انتخابات آمریکا بر انتخابات ما اثر دارد. به این معنی که اگر بایدن رئیس جمهور شود شرایطی ایجاد خواهد شد که با شرایط حاصل از ریاست جمهوری ترامپ یکسان نیست. این حرف درست است، اما باید توجه داشت که فاصله بین دو انتخابات یک روز و یک هفته نیست. حدفاصل مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا و برگزاری انتخابات در ایران هفت، هشت ماه است و این موئلفه مهمی است».
وی افزود: «الان حزب دموکرات اعلام کرده که اگر بایدن رئیس جمهور شود به برجام برمی‌گردد. برگشت آنان به برجام، اما یک اقدام صوری است و وقتی که سرکار بیایند خیلی از تحریم‌های آقای ترامپ عقب‌نشینی نمی‌کنند و این موضوع ظرف چند ماه مشخص خواهد شد؛ بنابراین نتیجه این انتخابات در انتخابات ایران تاثیر جدی نخواهد داشت. ممکن است که پیروزی بایدن در ایران و کل دنیا یک شوک ایجاد شود، اما این شوک ظرف چندماه بعد از آن از بین می‌رود و روشن می‌شود که سیاست‌های دموکرات‌ها با ترامپ فرق زیادی ندارد و ما سر نقطه اول برمی‌گردیم».
این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد که «امیدواری اصلاح طلبان به اینکه پیروزی بایدن کار آنان را در انتخابات آتی راحت می‌کند، تا حد زیادی نادرست است. اگرچه بایدن و ترامپ فرق دارند، اما ممکن است بعد‌ها خیلی‌ها در ایران به این نتیجه برسند که ترامپ بیش از بایدن قابل مذاکره بود».
وی در پاسخ به اینکه بنابراین دلیل استقبال برخی اصولگرایان از پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات چیست؟ گفت: «این حرف درستی نیست و کسی از پیروزی دوباره ترامپ استقبال نمی‌کند. در حل دنیا نیز اینطور است و فقط روسیه از ادامه ریاست جمهوری ترامپ خوشحال می‌شود. روسیه نیز فکر می‌کند که ترامپ آمریکا را به سمت فروپاشی می‌برد لذا از او استقبال می‌کند.»
ایمانی خاطرنشان کرد: «من برداشتی مبنی بر این ندارم که در ایران یک جناح سیاسی خواهان ماندن ترامپ باشد. اصولگرایان منطق دیگری دارند و می‌گویند که تفاوتی در عمل بین ترامپ و بایدن نیست و این را در عمل خواهیم دید. حتی اگر بایدن هم روی کار بیاید تاثیر قابل توجهی در شرایط ندارد. شاید در کوتاه مدت شاهد تاثیراتی داشته باشیم، اما در بلند مدت اینطور نیست. اصلاح طلبان، اما نظر دیگری دارند و فکر می‌کنند که اگر آقای بایدن رئیس جمهور شود، راه برای آنان باز می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری آتی فعال‌تر باشند».

 

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.