stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 180262
  • 03 آبان 1399 - 14:59
0
زنگ خطر کرونا در لرستان

سایه سیاه کرونا به لرستان باز گشت

سایه سیاه کرونا به لرستان باز گشت
هشت ماه است که نمی توانم پدر و مادرم را بخاطر کرونا متقاعد کنم، هربار می گویم خواهش می کنم این بیماری کشنده را جدی بگیرید با لبخندی ملیح و خیلی جدی می گویند "بابا کرونا کجاست"، " اگر هست چرا تا حالا ما را درگیر نکرده است".
قلم | qalamna.ir :

این بخشی از صحبت های یک فرزند با پدر و مادرش است که سایه کرونا را دور می دیدند و همیشه والدینش این مساله را یک شوخی می دانستند که فقط برای دیگران است هرچند می دیدند که بسیاری از اقوام و حتی دوستان نزدیک شان بخاطر کرونا جان خود را از دست می دهند اما باورشان نمی شد که روزی خودشان هم درگیر این بیماری شوند چون جمله «کرونا نیست» یا «کرونا شوخی است» در ذهن شان رخنه کرده بود.

روزی وقتی که برای دیدن پدر و مادرم رفتم هر دو بی حال، خسته و رنجور بر روی زمین افتاده بودند، سوال کردم که مادر چه شده چرا اینقدر بی حال و خسته اید، در پاسخ تنها چیزی را که شنیده ام دخترم امروز زیاد کار کرده ایم و هر دو خسته ایم. اما تنها دقیقه ای از این صحبت ها نگذشته بود که صدای سرفه هایش  توجهم را جلب کرد، بی حالی هم مزید بر علت شده بود.

باز سوال کردم مادرم تو و پدر سرما خورده اید، چون همه می دانستیم که پاییز با وجود همه رنگارنگی که دارد اما برخی بیماری ها را با خود می آورد که سرماخوردگی و آنفلوانزا نمونه بارز آن است، اما باز جوابی از مادر نشنیدم و دوباره سوال کردم و جواب داد نه سرما کجاست چیزی در گلویم پرید الان آب می خورم خوب می شوم.

حتی توان بلند شدن از سر جایش را نداشت که قطره ای آب بنوشد، بلند شدم و برایش آبی نیمه ولرم آوردم چون حدس زدم شاید سرما خورده باشد چرا که مادرم همیشه در چهار فصل همیشه آب را خیلی خیلی سرد می نوشید، وقتی آب را به دستش دادم گفت خیلی گرم است گفتم بخور احتمالا سرما خورده ای و این برایت بهتر است که دوباره سرفه کرد و این بار هم مساله را کتمان کرد.

شاید ترس از اینکه بیماری خود را پنهان می کرد بخاطر این بود که هر بار او را می دیدم خیلی جدی درباره ترس از کرونا و اینکه کرونا واقعا کشنده است صحبت می کردیم اما هیچ وقت نمی توانست باور کند که این ویروس واقعی است و زندگی همه را تحت تاثیر می گذارد.

صحبت ها به جایی کشیده شد که دیگر داشت دعوایمان می گرفت تا اینکه اعتراف کرد که ظاهرا سرما خورده است چون روز قبل احساس گرما کرده ام و کولر را در این فصل که سرما و گرمایش مشخص نیست روشن کرده ام، اما باز باورم نشد تا تاکید کردم حتما به پزشک مراجعه کند.

پس از ساعت ها کلنجار بالاخره به پزشک مراجعه کرد و متاسفانه آن چیزی که هیچ فرزندی دوست ندارد مشاهده کرد وپس از انجام سی تی اسکن متوجه شدیم که درگیری ریه مادر با بیماری کرونا منجر به بستری شدن وی شده است.

چند روزی در بیمارستان بستری شد و حتی یک روز هم چنان حالش بد بود که نای حرف زدن نداشت و زندگی به کامش تلخ تلخ شد آن وقت متوجه شد که کرونا شوخی نیست.

استان لرستان که تا چندی پیش یا در وضعیت قرمز بود یا هشدار اکنون به وضعیت فوق العاده حاد رسیده است و این موضوع بیشتر نگرانی ایجاد می کند که افرادی که کرونا برای آنها جنبه شوخی دارد را بیشتر درگیر کند چون تا قبل از فصل پاییز در هر خانواده ای که یک نفر به کرونا مبتلا می شد یا با قرنطینه خانگی و یا بستری در بیمارستان پس از دو هفته بهبودی حاصل می شد.

اکنون وضعیت کرونا در لرستان به گونه ای است که اگر یک نفر از اعضای یک خانواده به این بیماری مبتلا شوند به طور قطع دیگر اعضا هم از این بیماری مصون نمی مانند. پس مردم بهتر است رعایت کنند چون هشدارها دیگر جوابگو نیست و این موضوع نیازمند همت همگانی برای رعایت پروتکل های بهداشتی است.

بدترین روزهای مقابله با کرونا در لرستان

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به حدی رسیده است که سیدموسی خادمی استاندار لرستان وضعیت فوق العاده حاد بیماری کرونا در استان را تشریح می کند و می گوید: تعداد بیماران بستری در بیمارستانهای استان به حد بی سابقه‌ای رسیده است. با توجه به اینکه در روزهای اخیر شیوع کرونا در استان شدت بالایی پیدا کرده از این ایام می‌توان به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد.

وی ادامه می دهد: تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان های استان به حد بی‌سابقه ‌ای رسیده و آمار افرادی که در آی‌سی‌یو بستری هستند ۳۲۶ نفر بوده و تقریبا ظرفیت تخت‌های عادی نیز پُر شده است. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته اخیر روزانه بیش از ۳ یا ۴ برابر هفته‌های قبل، افزایش یافته است.

خادمی با تاکید بر وضعیت حاد کرونا در استان و کمبود امکانات درمانی اظهار می کند:مردم بدون ضرورت از خانه خارج نشوند و از شرکت در مراسم ختم و عروسی خودداری کنند. از مردم استان انتظار می رود که این روزهای سخت با رعایت پروتکل های بهداشتی به حفظ جان همنوعان خود کمک کنند.

با وجود شوخی گرفتن کرونا سه بار تست داد

دوستی تعریف می کرد که برادرش جوان ۲۱ ساله ای است که تحت هیچ شرایطی باور ندارد که کرونا هست و هر روز هم که از خانه خارج می شود بدون ماسک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به خانه برمی گردد. این موضوع تا حدی نگران کننده بود که حتی با دوستان و اقوام هم هر روز در گشت و گذار و خوشگذرانی بود.

روزهای همیشه از صبح تا شب بیرون است و هر لحظه که به خانه برمی گردد با اجبار مادرش دست هایش را می شوید تا اینکه یک روز متوجه می شود پسرخاله اش که شب گذشته تا صبح با هم بازی های کامپیوتری را انجام داده اند به کرونا مبتلا شده است. ترس در وجودش رخنه می کند و پس از دو روز که علائم چندانی هم ندارد برای انجام تست کرونا به مرکز بهداشتی می رود.

وقتی تست کرونا را انجام می دهد پشیمانی در چهره اش نمایان است چون می گوید هنگام انجام تست از راه دهان و بینی چنان فشاری به مخاط بینی ام آمد که انگار می خواستند بینی ام را عمل کنم و پس از آن ابراز پشیمانی کردم. بعد از ۴۸ ساعت که جواب تست کرونایش آمد به دلیل نامشخصی مجبور به تکرار دوباره آن شد و دوباره همان مراحل سخت را انجام داد تا اینکه با خوشحالی فریاد می زد که منفی شده است.

اما این قضیه خیلی طول نکشید چرا که علائمی همچون تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، لرز، سرفه و سردردهای شدید این بار جوان ۲۱ ساله ما را گرفتار کرد و این بار دیگر باورش شد که کرونا شوخی نیست و ممکن است روزی گریبان همه ما را بگیرد.

مردم باید بدانند که کرونا شوخی نیست و ممکن است در این فصل که آنفلوانزا و سرماخوردگی هم وجود دارد همه ما را مبتلا کند پس چه بهتر که با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک خود را از این بیماری دور کنیم هرچند که با این اقدامات نیز تضمینی وجود ندارد که این ویروس بسیار ریز روزی ریه ما را درگیر نکند.

اگر کرونا شوخی است چرا سایه سیاه و سنگین آن بر بالای سر همه قرار دارد و در کشور برخی روزها بالای ۳۰۰ نفر از هموطنان را راهی قبرستان ها می کند. جدی گرفتن این موضوع اصلا کار سختی نیست پس بهتر است همه ما کرونا را جدی گرفته و در کاهش مرگ و میر و ابتلای اطرافیان به این بیماری کشنده و خطرناک نقش مهم خودمان را ایفا کنیم.

۹ شهرستان در وضعیت قرمز

استان لرستان نیز از این وضعیت سایه سنگین کرونا مستثنی نیست به طوری که مریم کوشکی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: ۱۰۷ هزار و ۷۶۹ نمونه مشکوک به کرونا طی هشت ماه گذشته در استان دریافت و آزمایش شده است که تا کنون ۲۵ هزار و ۵۲۵ نفر در استان به بیماری کووید ۱۹مبتلا شده اند.

وی اظهار داشت: همچنین با فوت ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این ویروس در لرستان به ۷۲۹ نفر رسیده است و ۳۷۶ نفر نیز در وضعیت شدید بیماری تحت مراقبت کادر درمان استان هستند. خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، دورود، نورآباد، الیگودرز، پلدختر، الشتر و ازنا در وضعیت قرمز قرار دارند و شهرستان های چگنی و رومشکان هم در وضعیت زرد کرونا هستند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.