stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 180235
  • 03 آبان 1399 - 14:13
3

ابراز نگرانی مدودف از تلاش‌ها برای جایگزینی سازمان ملل با راه‌حل‌های تفرقه‌انگیز

ابراز نگرانی مدودف از تلاش‌ها برای جایگزینی سازمان ملل با راه‌حل‌های تفرقه‌انگیز

معاون رئیس شورای امنیت روسیه نسبت به تلاش‌های برخی کشورها برای متزلزل کردن نقش سازمان ملل از طریق ایجاد “کلوب کشورهای دموکراتیک” ابراز نگرانی کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مقاله‌ای تحت عنوان “هفتاد و پنجمین سالروز سازمان ملل: مشکلات قدیمی، چالش‌های جدید و راه‌حل‌های جهانی” که بر روی وبسایت شبکه راشاتودی منتشر شد، نوشت: تلاش‌ها برای متزلزل کردن نقش سازمان ملل و ایجاد یک “کلوب کشورهای دموکراتیک” به جای آن بسیار نگران‌کننده است. چنین ایده‌هایی نه تنها باعث اتحاد بشریت نمی‌شود بلکه آن را دچار دودستگی می‌کند، به تنش‌های بین‌المللی دامن می‌زند و نهایتا منجر به رویاروی‌های مستقیم می‌شود.

وی افزود: هیچ سازمان بین‌المللی دیگری چه برسد به ائتلاف‌های نظامی نمی‌تواند انحصار نهادهای اصلی سازمان ملل را در ابراز اراده جامعه جهانی متزلزل کند. کاهش مسئولیت آژانس‌های امنیت جهانی توسط سازمان‌های مختلف و برخی کشورها با هدف بدنام کردن کشورها و دولت‌های دیگر و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت جهان ما را به دهه‌های گذشته باز می‌گرداند.  

مدودف تاکید کرد: مکانیسم‌های تعیین شده در منشور سازمان ملل به شدت به بشریت برای اجتناب از جنگ جهانی سوم کمک کرده اگرچه بازیگران بین‌المللی همیشه درس‌های درست و لازم را از گذشته نگرفته‌اند.

در این مقاله مدودف آمده است: علی‌رغم تمامی مشکلات و بحران‌هایی که سازمان ملل و کشورهای عضو آن طی سال‌های اخیر با آنها مواجه شده‌اند، نمی‌شود با این مساله مخالفت کرد که به لطف مکانیسم‌های سیاسی و حقوقی بین‌المللی ایجاد شده توسط منشور سازمان ملل بود که ما توانستیم از آغاز جنگ جهانی سوم اجتناب کنیم و با بسیاری از مسائل مهم در جریان شکل‌گیری نظم جهان پس از جنگ دست و پنجه نرم کنیم.

این سیاستمدار برجسته روسی گفت: جهان هنوز باید اشتباهات گذشته را تکرار کند. یادآور می‌شوم، زمانی که کشورهای بنیان‌گذار سازمان ملل از جمله جماهیر شوروی سابق این سازمان را تشکیل دادند، ماموریت و هدف آن را به شکل قاعده درآوردند که شامل سه اصل تعهد به یک جهان باثبات و امن، حمایت از حقوق بشر و ایجاد جهان منظم‌تر می‌شود.

وی افزود: آژانس‌های سازمان ملل تلاش بسیاری در حفاظت از جهان و راه‌اندازی مکانیسم‌هایی برای حل درگیری‌ها در یک چهارچوب قانونی کرده‌اند و تنها ارزیابی‌های شورای امنیت سازمان ملل به درک اینکه چه کسی مسئول درگیری‌های نظامی است و اجتناب از اخبار جعلی کمک می‌کند.

مدودف تصریح کرد: در بسیاری از بخش‌های جهان، کانون‌های رویارویی‌های نظامی همچان پا برجا هستند و مردم هر روزه جان خود را از دست می‌دهند. به عنوان یک قانون،‌ شورای امنیت سازمان ملل یک ارزیابی قانونی هماهنگ‌شده درخصوص این وضعیت انجام می‌دهد تا متوجه شود چه کسی مهاجم است و چه کسی قربانی. در غیر این صورت در عصر اخبار جعلی، تحریف حقایق و جنگ‌های ترکیبی، این خطر وجود دارد که سیاه به عنوان سفید و غیرقانونی به عنوان مشروع ارائه شود و حقایق درست در تصاویر جذاب تلویزیونی و پست‌های رسانه‌های اجتماعی پنهان شوند.

وی در این مقاله همچنین تاکید کرد: روسیه بر اقدامات متقابل شرکای غربی‌اش با احترام به مهلت قانونی درخصوص استقرار سیستم‌های موشکی جدید در اروپا حساب می‌کند. به طور همزمان، ما نه تنها باید کاهش تسلیحات موجود را تضمین کنیم بلکه باید خطرات تهدیدات جدید احتمالی را نیز به حداقل برسانیم. در همین راستا، روسیه یک مهلت قانونی درخصوص استقرار سیستم‌های موشکی جدید در اروپا و دیگر مناطق اعلام کرده است. ما انتظار داریم تا شاهد اقدامات متقابل از سوی شرکای غربی‌مان باشیم.

مدودف بر مساله تمدید توافق کاهش تسلیحاتی “استارت جدید” میان آمریکا و روسیه که نیازمندد یک راه‌حل مناسب است، تاکید کرد.

وی گفت: مساله تمدید پیمان “استارت جدید” همچنین نیازمند حل شدن است. ما در حال حاضر موضع خود را در این خصوص اعلام کرده‌ایم.

رئیس جمهور سابق روسیه در بخش دیگری از این مقاله گفت: در بین کشورهای پس از جماهیر شوروی سابق “کشورهای ناکامی” وجود دارند که در ساخت یک سیستم سیاسی قوی و تامین آینده‌ای مطمئن برای شهروندانشان موفق نبوده‌اند. یک کشور ضعیف قادر نخواهد بود حقوق شهروندانشان و حفاظت از خود در برابر تهدیدات جهانی را تضمین کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.