stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 179906
  • 02 آبان 1399 - 18:33
1

آیا ممکن است نتیجه آزمایش کرونا اشتباه باشد

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: ممکن است با وجود داشتن علائم شاخص کرونا نتیجه آزمایش‌تان منفی شده باشد و به این فکر بیفتید که آیا ممکن است نتیجه آزمایش کرونا اشتباه دربیاید؟بله ممکن است گاهی نتیجه آزمایش اشتباه باشد.
آزمایش‌های تشخیصی کووید-۱۹ چه با آزمایش سریع آنتی‌ژنی و چه آزمایش  PCR در سمت مثبت دقت بیشتری دارند، یعنی اگر پاسخ آزمایش مثبت باشد، به احتمال زیاد دارای عفونت کروناویروس هستید.اما در مقابل، این آزمایش‌ها به خصوص آزمایش سریع آنتی‌ژنی گاهی نتیجه منفی کاذب به دست می‌دهند. بنابراین اگر نتیجه آزمایش شما منفی باشد هنوز ممکن است دچار کووید-۱۹ باشید.این نتیجه منفی کاذب ممکن است باعث شود شما به این تصور که عفونت ویروسی ندارید، احتیاطات لازم بهداشتی را انجام ندهید، و ویروس را به دیگران منتقل کنید.
نتیجه منفی کاذب در آزمایش کرونا به این دلایل ممکن است رخ دهد:
۱- شخص پیش از آنکه ذرات ویروسی در مجاری بینی‌اش به حدی برسد که قابل‌شناسایی باشند، آزمایش داده باشد. به طور کلی، در اغلب افرادی که با کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ آلوده می‌شوند، چند روز (یا گاهی یک هفته) طول می‌کشد، نتیجه آزمایش مثبت شود.
۲-سوآب بینی برای نمونه‌برداری به درستی به کار برده نشده است، بنابراین مقدار کافی ترشحات بینی از مجاری بینی برداشته نشده است تا نتیجه دقیق به دست آید.
۳- نمونه برداشته شده پیش بررسی در آزمایشگاه در دمای مناسب نگهداری نشده است مواد شیمیایی به کار رفته در آزمایش به درستی عمل نکرده‌اند.
۴- به نظر می‌رسد زمان‌بندی آزمایش به خصوص در این باره اهمیت داشته باشد. پژوهشگران  یک بررسی درباره شایع‌ترین نوع آزمایش کووید-۱۹ یعنی آزمایش PCR که معمولا با نمونه‌برداری با سوآب انجام می‌شود، دریافتند که در ۴ روز اول عفونت ممکن است تا ۶۷ درصد نتیجه منفی کاذب به دست آید.

 خوب در این صورت چه باید کرد؟
اول از اینکه اگر آزمایش سریع آنتی‌ژنی شما نتیجه منفی داد، انجام آزمایش PCR را در نظرداشته باشید، زیرا این نوع آزمایش دقت بیشتری دارد.دوم اینکه اگر احساس بیماری می‌کنید، باید بدون توجه به نتیجه آزمایش فرض را بر این بگذارید که کرونا دارید، یعنی خودتان را برای ۱۰ روز در خانه ایزوله کنید (اگر با دیگران زندگی می‌کنید، در خانه ماسک بزنید و تا جایی که می‌شود از دیگران فاصله بگیرید و در صورت امکان در یک اتاق جداگانه باشید … به پزشکتان تلفن کنید و علائمتان را به او بگویید و از او راهنمایی بخواهید.اگر به علت قرار گرفتن در معرض شخص مبتلا به کووید-۱۹ آزمایش داده‌اید، اما علامتی ندارید، نباید فرض کنید که آزمایش منفی به معنای جواز بازگشت به زندگی طبیعی است. در عوض، باید چند روز بعد به خصوص اگر علامت‌دار شده باشید، دوباره آزمایش PCR بدهید و باید خودتان را برای ۱۴ روز قرنطینه کنید.از طرف دیگر اگر آزمایش کرونا را بدون دلیل مشخصی انجام داده‌اید و نتیجه آن منفی است، احتمالا می‌توان با رعایت احتیاطات معمول مانند ماسک زدن، فاصله‌گیری اجتماعی و شستن مرتب دست به سر کار بازگردید.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.