stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 179587
  • 02 آبان 1399 - 1:02
0

افتخار قیچی این ربان نصیب چه کسی شد؟

افتخار قیچی این ربان نصیب چه کسی شد؟

پروژه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی مسکن مهر که نفس دو دولت را در بخش زیرساختها گرفت در شرایطی روزهای پایانی خود را طی می کند که سهم دولت قبل از تحویل واحد ۶۹۰ هزار و سهم دولت فعلی یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد است.

قلم | qalamna.ir :

روز ۱۹ آبان ۱۳۹۷ که عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی رفت فضای عمومی متاثر از طولانی شدن مسکن مهر به نفع او نبود. با اینکه به گفته خودش ۱.۵ برابر دولت قبل مسکن مهر ساخته بود، جمله «افتخار می کنم هیچ واحد مسکن مهر را افتتاح نکردم» بهترین بهانه را دست برخی منتقدان قسم خورده اش داد تا واقعیت را زیر این جمله نسبتا بی موقع دفن کنند.

با این حال تا امروز کارنامه مسکن مهر که از ۱۳۸۶ کلنگ خورده نشان می دهد سهم دولتهای نهم و دهم از تحویل واحد ۶۹۰ هزار و سهم دولتهای یازدهم و دوازدهم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد است. یک میلیون و ۲۰ هزار واحد از این تعداد را عباس آخوندی افتتاح کرد؛ در حالی که موسسان مسکن مهر می خواستند این پروژه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را ۱۸ ماهه تحویل دهند. بعد که وارد کار شدند مشخص شد مسکن فقط احداث ساختمان نیست؛ هزینه های زیرساختهای برق و آب و گاز و مدرسه و فروشگاه و پارک و مسجد و غیره سر به فلک می کشد.

همان ابتدا فقط برای وام این واحدها از خط اعتباری بانک مسکن ۴۵ هزار میلیارد تومان برداشت شد و با هزینه زیرساختها طی حدود ۱۳ سال به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین مسئولان قبل پس از شش سال با تحویل ۳۱ درصد پروژه، دولت را ترک کردند و آن را به حسن روحانی سپردند. دولت دهم حتی تا اواخر هم درحال کلنگ زنی بود و حدود یک سال مانده به پایان عمرش مسکن مهر پردیس را آغاز کرد. این پروژه ۸۳ هزار واحدی صدها خانوار را در انتظار گذاشته است؛ زیرا اجرای زیرساختهای آن پرخرج و طاقت فرسا بود. بنا به گفته مسئولان فقط پست برق ۶۳۰ فاز ۱۱ حدود ۲ سال و نیم زمان برده یا خط پمپاژ از تصفیه خانه به سایت مسکن مهر به طول ۸.۱ کیلومتر فرآیند دشوار و زمانبری را طی کرده است.

به هر حال کام تلخ متقاضیان مسکن مهر که بعضی شان ۱۳ سال در انتظار خانه به سر بردند با افتتاح حدود ۳۳۵ هزار واحد توسط محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کم کم دارد شیرین می شود. او حتی در این مدت کمتر از دو سال حدود نصف تعداد واحدهای افتتاح شده طی شش سال در دولتهای نهم و دهم، خانه تحویل داد. حسن روحانی، رئیس جمهوری روز پنجشنبه یکم آبان ماه در جریان افتتاح ۴۰ هزار و ۱۸۰ واحد مسکن مهر و ۱۱ هزار و ۵۶۸ مسکن ملی گفت که عملا بار عظیم پیشبرد طرح مسکن مهر و تهیه امکانات اولیه زیربنایی بر دوش دولت‌های یازدهم و دوازدهم و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت.

طبق آخرین آمار در حال حاضر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر ۲ میلیون و ۴۵ هزار واحد افتتاح شده و بنا به گفته حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی از ۱۵۰ هزار واحد باقی مانده حدود ۱۰۰ هزار واحد یا فاقد متقاضی یا درگیر مسائل حقوقی هستند. ۵۰ هزار  واحد هم دارای متقاضی موثر است که دولت قول داده تا پایان امسال آنها را تکمیل و به متقاضیان واگذار کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.