stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 17776
  • 11 آذر 1394 - 22:35
7

آمانو: انحراف مواد هسته‌ای در موضوع “پی‌ام‌دی” وجود ندارد

آمانو: انحراف مواد هسته‌ای در موضوع “پی‌ام‌دی” وجود ندارد

آژانس در یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران روز چهارشنبه پس از هشت سال اعلام کرد که “فعالیت‌های مربوط به توسعه ابزار انفجار هسته‌ای پیش از پایان سال ۲۰۰۳ فراتر از مطالعات علمی نبوده است” و “هیچ سند معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ هسته‌ای ایران ندارد.”

قلم | qalamna.ir :

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز چهارشنبه ۱۱ آذر ماه‌ (۲ دسامبر) ارزیابی نهایی خود از مسایل باقی‌مانده در خصوص برنامه هسته‌ای گذشته و حال ایران را منتشر کرد.

بر اساس آنچه در بخش نتیجه‌گیری گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است وی اعلام کرد: تمام اقدامات تعیین شده در نقشه راه اجرا شده و ایران توضیحات و اطلاعات لازم را برای تکمیل تحقیقات آژانس ارائه داده است.

در بخش خلاصه این گزارش آمده است، تمام فعالیت‌های تعیین شده در نقشه راه اجرا شده است. ایران توضیحات لازم را به صورت مکتوب و اسناد مربوطه در خصوص مسائل باقی‌مانده گذشته و حال را ارائه داده است و آژانس سوالات درباره ابهامات مربوط به توضیحات و نشست‌های کارشناسی فنی که برگزار شده را مطرح کرده است.

آژانس فعالیت‌های پادمانی را در مکان‌های مورد نظر خود شامل سایت پارچین اجرا کرد و یک نشست جمع‌بندی برگزار شده است. اجرای نقشه راه مسیر همکاری سازنده‌تر میان ایران و آژانس را تسهیل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌کند که یک سری از فعالیت‌های مربوط به توسعه ابزار انفجار هسته‌ای پیش از پایان سال ۲۰۰۳ در ایران به عنوان یک اقدام هماهنگ‌شده صورت گرفته و برخی از این فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۳ ادامه یافته است. آژانس هم‌چنین ارزیابی می‌کند که این فعالیت‌ها فراتر از مطالعات علمی و احتمالی و به علاوه دستیابی به شایستگی‌ها و ظرفیت‌های فنی مربوطه نبوده است.

آژانس هم‌چنین هیچ نشانه معتبری از فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه یک ابزار انفجار هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ در دست ندارد. آژانس هم‌چنین هیچ سند معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ هسته‌ای ایران ندارد.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.