stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 176948
  • 26 مهر 1399 - 15:04
0

رفتار چین با مسلمانان ایغور نسل‌کشی است

قلم | qalamna.ir :
رویترز، رابرت اوبراین که در یک ویدئو کنفرانس با اندیشکده «انستیتو اسپِن» صحبت می‌کرد، درباره اقدامات چین علیه مسلمانان استان سین کیانگ اظهار داشت: اگر هم نسل‌کشی نباشد، چیزی نزدیک به آن در سین کیانگ در حال وقوع است. سازمان ملل متحد حدود یک‌ سال پیش اعلام کرد که گزاش‌های مستند نشان می‌دهند بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور در اردوگاه‌هایی شبیه به بازداشت‌گاه، نگه‌داری می‌شوند و به کار اجباری مشغولند. دولت آمریکا هم در اکتبر ۲۰۱۹ برای تعدادی از مقامات دولت چین که «مسئول» بازداشت‌ مسلمانان در سین کیانگ تلقی می‌شوند محدودیت‌هایی در زمینه صدور روادید وضع کرد.
 

آمریکا همچنین، بیش از ۲۰ شرکت و موسسه چینی را به جرم مشارکت در نقض حقوق و آزار اقلیت اویغور تحریم کرد. رابرت اوبراین در ادامه اظهارات خود با اشاره به محموله‌ توقیف شده توسط گمرک ایالات متحده که حاوی کلاه‌ گیس از موی انسان بود، اظهارداشت که مقام‌های چین با تراشیدن سر زنان اویغور از موهای آنها کلاه‌ گیس درست می‌کنند و به آمریکا می‌فرستند. گمرک آمریکا در ۱۴ تیرماه سال جاری اعلام کرد که یک محموله‌ ۱۳ تنی وارداتی کلاه‌گیس از چین را کشف و توقیف کرده که از موی سر انسان تهیه شده‌اند. رسانه‌های خبری هم اعلام کرده بودند که این گلاه گیس‌ها از موی سر مسلمانان ایغور در اردوگاه‌های «بازآموزی» اجباری چین ساخته شده‌اند. در همین زمینه، روزنامه بریتانیایی گاردین، روز جمعه گزارش داد که هزاران کودک اویغور با فرستاده شدن والدین‌شان به اردوگاه‌های کار اجباری یا زندان‌ها و سایر بازداشتگاه‌ها، تنها و بی‌سرپرست به حال خود رها شده‌اند.

طبق این گزارش، بر اساس اسناد حکومتی ایالت سین کیانگ که به تازگی افشا شده است، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۵۰۰ کودک – عمدتا – اویغور در شهرستان یارکند، به دلیل بازداشت‌های گسترده حکومت از حضور پدر یا مادر خود و یا هم‌زمان هر دو والدشان محروم مانده‌اند. «مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا هم اوایل مهرماه سال جاری اعلام کرد که شبکه بازداشتگاه‌های چین در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ در سال‌های اخیر گسترش یافته و بسیار بزرگ‌تر از آن است که در گذشته تصور می‌شد.این موسسه بیش از ۳۸۰ «بازداشتگاه مشکوک» را در این منطقه، در شمال غرب چین، شناسایی کرده است.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.