stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 176696
  • 26 مهر 1399 - 2:29
1

تجزیه “IBM”؛ اولین شرکت بزرگ کامپیوتری جهان

تجزیه “IBM”؛ اولین شرکت بزرگ کامپیوتری جهان

اولین شرکت بزرگ کامپیوتری جهان قرار است بخش خدمات زیرساخت IT خودش را که با سرمایه ۶۰میلیارد دلاری به ۴۶۰۰ مشتری در ۱۱۵کشور جهانی خدمات ارائه می‌دهد، تا پایان سال ۲۰۲۱ به شرکتی جدید تبدیل کند که هنوز نام آن مشخص نیست.

قلم | qalamna.ir :
تجزیه
 
ندا لهردی| شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و فعالیت‌هایشان در سال‌های اخیر بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. بسیاری معتقدند که این شرکت‌ها به‌تدریج نوعی تک‌قطبی و انحصار را ایجاد کرده‌اند که باید از بین برود تا فضای رقابتی بهتر و سالمی برای رشد شرکت‌های کوچک‌تر و نوپا شکل بگیرد.
 
در همین راستا کمیته قضایی مجلس آمریکا تحقیقات پانزده ماهه‌ای درباره نقض قوانین ضدانحصاری انجام داده است و قانونگذاران با استناد به نتایج این تحقیقات خواستار کنترل بیشتر بر شرکت‌های تکنولوژی و حتی تجزیه بعضی از آن‌ها هستند.
 
در حالی‌که این روز‌ها بیشترین فشار بر شرکت‌های گوگل، آمازون، اپل و فیس‌بوک است، اما حالا شرکت بزرگ IBM از تقسیم خودش به دو شرکت خبر داده است.
متمرکزسازی میراث تجاری
IBM حالا با عمر ۱۰۹ ساله تصمیم گرفته است به دو شرکت تقسیم شود تا بتواند میراث غنی کسب‌وکارش را بر حوزه پرسود و پرطرفدار رایانش‌ابری متمرکز کند. در حقیقت هدف از این کار، تلاش برای تغییر تمرکز فعالیت‌های این شرکت روی کسب‌وکار‌های پرسودتر مانند رایانش‌ابری و هوش‌مصنوعی است.
 
اولین شرکت بزرگ کامپیوتری جهان قرار است بخش خدمات زیرساخت IT خودش را که با سرمایه ۶۰میلیارد دلاری به ۴۶۰۰ مشتری در ۱۱۵کشور جهانی خدمات ارائه می‌دهد، تا پایان سال ۲۰۲۱ به شرکتی جدید تبدیل کند که هنوز نام آن مشخص نیست.

«جیمز کاوانا» مدیر ارشد مالی IBM در این مورد به رویترز گفته است که این شرکت جدید ۹۰ هزار کارمند خواهد داشت و قرار است تا چند ماه آینده درباره ساختار مدیریت و رهبری آن تصمیم‌گیری شود. IBM که در حال‌حاضر بیش از ۳۵۲ هزار کارمند دارد گفته است که انتظار دارد برای این جداسازی و تغییرات مربوط به آن چیزی حدود ۵ میلیارد دلار هزینه کند.

 
حالا سرمایه‌گذاران IBM از این حرکت شگفت‌انگیز هیجان‌زده هستند و استقبال خوبی از آن کرده‌اند؛ اقدامی که طراح اصلی آن «آرویند کریشنا» مدیرعامل این شرکت است که با خرید ۳۴ میلیارد دلاری شرکت معروف رایانش ابری Red Hat در سال گذشته، باعث افزایش ۷‌درصدی قیمت سهام IBM شد.

در حال‌حاضر AmazonWeb Services و مایکروسافت، حاکمیت بازار خدمات رایانش ابری یا کلاد را در اختیار دارند؛ بازاری که به گفته مدیران IBM فرصتی یک تریلیون دلاری است.

کریشنا در تماس با سهامداران این شرکت گفت: «ما پیشینه خودمان در صنعت شبکه را در دهه ۹۰ و پیشینه و جایگاه خودمان در صنعت کامپیوتر‌های شخصی را در دهه ۲۰۰۰ از دست دادیم. حدود پنج سال پیش به‌تدریج سهم و جایگاه خودمان در بازار پردازنده‌های نیمه‌رسانا را از دست دادیم، چون دیگر نمی‌توانستند نقش ضروری و مهم خودشان را در بازار محصولات جدید ایفا کنند.

 
برای آنکه بتوانیم در مسیر رشد قدم بگذاریم، استراتژی ما باید ریشه در واقعیت جهانی داشته باشد که در آن زندگی می‌کنیم و آینده مشتریان‌مان که باید آن‌ها را راضی نگه داریم. امروزه کلاد‌هیبریدی و هوش‌مصنوعی به سرعت در تجارت، تراکنش‌های مالی و در طول زمان در خود‌پردازش‌های رایانشی، جایگاه مهمی پیدا می‌کنند.»

هدف‌گذاری جدید
آرویند کریشنا در پستی در وبلاگ IBM این اقدام را «تحولی چشمگیر» در ساختار تجاری یک شرکت ۱۰۹ ساله توصیف کرد.

یکی از تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری Wedbush Securities در این مورد می‌گوید: «IBM در اصل مشغول کنار گذاشتن رو به نزول و کم‌سود و انتقال تاثیر اتوماسیون و رایانش‌ابری به شرکتی مجزا و مستقل است که بتواند از این طریق رشد بیشتری را از مابقی فعالیت‌هایش به‌دست بیاورد.»

این شرکت جدید قرار است بیشتر روی زیرساخت‌های IT متمرکز شود. بعد از اعلام این خبر قیمت سهام IBM رشد حدود ۶ درصدی را به‌ثبت رسانده است. بسیاری معتقدند که این تغییر در واقع مهم‌ترین تحولی است که IBM برای دور شدن از کسب‌وکار سنتی خودش و قدم گذاشتن در حوزه‌های جدید، تجربه خواهد کرد.

میراث تجاری IBM به دو قسمت تقسیم می‌شود تا شرکتی تازه که فعلا آن را NewCo می‌نامند، شکل بگیرد؛ شرکتی که در واقع فعالیت‌های بخش خدمات زیرساخت مدیریت‌شده این غول تکنولوژی و کامپیوتری دنیا را در‌بر خواهد گرفت. اغلب فعالان و تحلیلگران بازار معتقدند که این تصمیم IBM در جهت ایجاد مدل‌های تجاری پرسودتر بوده است.

IBM که به‌دنبال جبران کاهش فروش نرم‌افزارهایش و تقاضای فصلی برای سرور‌های مین‌فریم خودش است، اعلام کرده که حالا روی ایجاد و ارائه یک پلت‌فرم کلاد هیبریدی و راهکار‌های هوش‌مصنوعی تمرکز کرده است که بیش از نیمی از درآمد معمول این شرکت را به خودشان اختصاص بدهد.

 
آرویند کریشنا که در ماه آوریل امسال به‌عنوان مدیرعامل جایگزین «جینی رومتی» شد، گفته است که سبد سهام مربوط به نرم‌افزار‌ها و راهکار‌های مرتبط با آن‌ها بیشتر درآمد این شرکت بعد از جداسازی را در اختیار خواهند گرفت. او پیش‌بینی کرده است که درآمد سالانه شرکت جدید NewCo برابر ۱۹ میلیارد دلار باشد که در صورت ورود به بازار سهام، ۷۵ درصد از صد شرکت برتر حاضر در فهرست مجله فورچون را پشت‌سر خواهد گذاشت.
 
این شرکت همچنین اعلام کرده است که انتظار دارد درآمد فصل‌سوم امسال آن به ۶/ ۱۷ میلیارد دلار برسد و همچنین تحلیلگران وال‌استریت تخمین زده‌اند که IBM از فروش هر سهم خود سود ۵۸/ ۲ دلاری به‌دست بیاورد.
 
تجزیه

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.