stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 176694
  • 26 مهر 1399 - 2:29
2

حسگر‌ها روی پوست چاپ می‌شوند

حسگر‌ها روی پوست چاپ می‌شوند

این حسگر علاوه بر آنکه به پوست آسیب نمی‌رساند قابل بازیافت نیز است. دانشمندان قصد دارند حسگری مجزا برای نظارت بر علائم خاص مرتبط با کووید-۱۹ توسعه دهند.

قلم | qalamna.ir :
حسگر‌ها روی پوست چاپ می‌شوند
 
محققان موسسه فناوری هاربین چین از چاپ حسگر‌هایی به صورت مستقیم بر روی پوست انسان خبر داده‌اند. یک تیم بین‌المللی از محققان با چاپ حسگر‌های مستقیم بر روی پوست انسان و بدون گرما، گامی مهم در جهت پیشرفت این فناوری برداشته‌اند.
 
لینگ ژانگ (Ling Zhang) نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه فناوری هاربین در چین و آزمایشگاه چنگ اعلام کرد که با استفاده از روش کاربردی «سینترینگ» (sintering) موفق به چاپ مستقیم حسگر روی پوست بدن شده‌اند.

تف‌جوشی یا سینترینگ (Sintering) یکی از روش‌های شکل‌دهی مواد فلزی و سرامیکی است. تف‌جوشی چسباندن یا چسبیدن ذرات یک یا چند ماده به یکدیگر از طریق ذوب سطحی بر اثر حرارت، همراه با فشار یا بدون آن، به طوری که به صورت یک توده جامد (solid mass) درآیند.

​مسئله این است که سطح پوست نمی‌تواند چنین دمای زیادی را تحمل کند. برای حل این مسئله، دانشمندان یک لایه کمکی برای تف جوشی ارائه دادند که به پوست آسیب نمی‌رساند و می‌تواند در دمای پایین تر، مواد را به هم متصل کند. با افزودن یک ذره نانو به مخلوط، ذرات نقره در دمای پایین تری در حدود ۲۱۲ فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتیگراد) تف جوش می‌شوند.

حسگر‌ها قادر به ثبت دقیق و مداوم دما، رطوبت، سطح اکسیژن خون و سیگنال‌های عملکرد قلب هستند. این حسگر برای چند روز قوی ضدآب است، اما دوش آب گرم به راحتی آن را از بین می‌برد.

 
همچنین قابل ذکر است این حسگر علاوه بر آنکه به پوست آسیب نمی‌رساند قابل بازیافت نیز است. دانشمندان قصد دارند حسگری مجزا برای نظارت بر علائم خاص مرتبط با کووید-۱۹ توسعه دهند.
 
منبع: اسپوتنیک

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.