منابع آگاه اظهار کردهاند مذاکرات درباره نحوه رسیدگی به کنترل گوگل بر بازار جهانی ۳/ ۱۶۲میلیارد دلاری تبلیغات دیجیتالی ادامه دارد و هنوز هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است. اما دادستانها از کارشناسان فناوری تبلیغات، رقیبان صنعتی و ناشران رسانه برای اقدامات احتمالی به منظور تضعیف سلطه گوگل درخواست کردهاند.
وزارت دادگستری آمریکا بهطور جداگانه درحال آمادهسازی یک شکایت ضدانحصارطلبی است که در آن گوگل به سوءاستفاده از کنترل خود بر بازار جستوجوی آنلاین متهم شده است.
این شکایت که بهزودی اعلام خواهد شد، احتمالا شامل استفاده گوگل از سیستم عامل اندروید برای کمک به گسترش نفوذ موتور جستوجوی این شرکت خواهد بود.
مرورگر وب کروم که گوگل در سال ۲۰۰۸ معرفی کرد و بزرگترین سهم بازار را در آمریکا دارد، در مرکز اتهامزنی رقبا به گوگل قرار دارد و آنها مدعی هستند که این غول جستوجوی آنلاین از دسترسی به تاریخچه وب کاربران برای کمک به کسبوکار تبلیغاتش استفاده میکند.
اگر دادستانها از گوگل نخواهند کروم را بفروشد ممکن است خواستار دستور دادگاه برای محدود کردن استفاده گوگل از اطلاعات بدست آمده از کروم برای کمک به محصولات دیگرش شوند. بر اساس گزارش پولیتیکو، کنترل گوگل روی فناوری تبلیغات دیجیتالی به خرید سال ۲۰۰۷ شرکت دابل کلیک برمیگردد.
یکی از کمیسیونرهایی که به نفع این توافق رای داده بود، به روزنامه نیویورک تایمز اظهار کرد: اگر وی آنچه را که اکنون میداند، در آن زمان میدانست با این ادغام مخالفت میکرد.