stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 174847
  • 20 مهر 1399 - 8:20
3
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۳۶۰هزار تن سیب زمینی در سطح استان

پیش‌بینی برداشت بیش از ۳۶۰هزار تن سیب زمینی در سطح استان
قلم/ کردستان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه گفت: امسال پیش‌بینی تولید بیش از ۳۶۰ هزار تن محصول از سطح حدود ۹ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت می شود.
قلم | qalamna.ir :
قلم، خسرو کریمی پناه ،خبر آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع زیر کشت این محصول را در استان داد و اظهار کرد: پیش‌بینی شده امسال بیش از۳۶۰ هزار تن محصول از سطح حدود ۹ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت برداشت می شود و شهرستان قروه از قطب‌های تولید سیب زمینی در استان است.

وی با بیان این که در شهرستان قروه بالغ بر ۴ هزار هکتار اراضی آبی سطح زیرکشت سیب زمینی قرار گرفته است که انتظار می رود ۱۶۰ هزار تن محصول تولید شود، خاطرنشان کرد: ۱۵ رقم از ارقام متناسب با شرایط منطقه از این محصول در این منطقه کشت شده و برنامه ریزی برای معرفی و گزینش ارقام جدید از ارقام با پتانسیل عملکرد از کشورهای اروپایی انجام و در ۲۵ هکتار از اراضی شهرستان در حال اجرا است و چیزی درحدود ۸۰۰ نفر بهره بردار به عنوان کشاورز سیب زمینی کار در این حوزه فعالیت می کند و تولید این محصول سهم بسزایی در اشتغال شهرستان داشته و در چند سال اخیر نیروی انسانی مورد نیاز زراعت سیب زمینی از استان های مجاور تامین می‌شود۔

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه علاوه بر کیفیت بالای این محصول خاطر نشان شد: به دلیل شرایط آب و هوایی، خاک مناسب و مدیریت تغذیه در راستای تولید محصول سالم، سیب زمینی کردستان از کیفیت بالایی برخوردار است که با آزمایشات و نمونه برداری خود مجموعه جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته گواه این واقعیت بوده که میزان نیترات در حد استاندارد و حتی پایین تر از حد مجاز بوده که این نشان دهنده کیفیت بالای سیب زمینی در این منطقه است.

کریمی پناه یادآور شد: بیش از ۵۰درصد تولید این محصول به خارج از استان صادر می شود اما صادرات آن به خارج از کشور هم شاید راهی برای جبران ضرر سیب زمینی کاران باشد.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم با روند برداشت و ذخیره سازی محصول در مخازن سردخانه سطح شهرستان با افزایش قیمت متعارفی در سطح منطقه روبرو بشویم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه اظهار کرد: استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد که ۱۲درصد آن آبی و مابقی دیم می باشد۔ استان کردستان از نظر تولید سیب زمینی در واحد سطح رتبه اول کشور و از نظر سطح زیر کشت رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.