stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 171746
  • 09 مهر 1399 - 8:12
3

افزایش ۵۲ درصدی سطح باغات کردستان

افزایش ۵۲ درصدی سطح باغات کردستان
قلم/ کردستان- زمین در کردستان کم و آب‌های روان زیاد است، برای استفاده از زمین باید چاره اساسی شود و توسعه باغ در این میان یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند، تولید کشاروزی را رونق دهد فرصتی که در دولت تدبیر و امید رشدی ۵۲ درصدی به خود گرفته است.
قلم | qalamna.ir :

قلم و به نقل از ایانا، کردستان با داشتن شرایط لازم برای توسعه کشاورزی، استانی مستعد در سرمایه‌گذاری این بخش است و سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان بازوی دولت موفق شده با افزایش ۵۲ درصدی سطح باغات این استان، میزان تولیدات محصولات باغی را حدود ۶۷ درصد افزایش دهد.

در این مدت با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، ایجاد پنج هزار هکتار باغ در اراضی شیب دار و ساماندهی حدود ۱۷ هزار هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌های غرب کشور و توسعه باغات از محل تبدیل اراضی دیم به آبی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در کردستان دنبال شده است.

میزان تولیدات باغی کردستان ۱۶۰ هزار تن افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت تدبیر و امید برای توسعه متوازن سطح باغات این استان در طول دولت تدبیر و امید حدود ۵۲ درصد افزایش یافته که در نتیجه آن میزان تولیدات از ۲۴۰ هزار تُن سال ۱۳۹۲ هم اکنون به ۴۰۰ هزار تُن رسیده است.

محمد فرید سپری اظهار کرد: برای ایجاد ثروت در استان و بازنگری در برنامه های کشاورزی، دولت برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده که تبدیل اراضی دیم به آبی از جمله این برنامه ها است.

وی اضافه کرد: در این راستا تخصیص مناسب برای افزایش بهره وری کشاورزی از حدود پنج میلیارد متر مکعب آب قابل ذخیره شده در پشت سدهای استان مطالبه شده و وزارت نیرو در نهایت با پیگیری‌های مختلف مسوولان استان از جمله استان سال گذسته با تخصیص آب مورد نیاز ۹۶ هزار هکتار جدید موافقت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با تدبیل این میزان اراضی دیم به آبی با احتساب ۱۲۲ هزار هکتار اراضی آبی موجود میزان آن را به ۲۱۸ هزار هکتار شامل ۱۸ درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود رساند.

وی با بیان اینکه باغات نیز از این طرح‌ها سهم بسزایی داشته و سعی می‌شود با همکاری کشاورزان در برخی از این اراضی باغات جدید اقتصادی و تجاری ایجاد کرد،  افزود: پیش بینی می‌شود میزان برداشت محصولات باغی استان پس از ثمر دهی درختان باغات تازه تاسیس، به صورت میانگین ۱۲ درصد افزایش یابد.

سپری تاکید کرد: این میزان شامل تولید ۵۵ هزار تُن انواع محصولات در باغ‌های جدید است که پیش بینی می شود پس از بهره وری کامل باغ‌ها میزان تولید سالانه محصولات باغی استان از ۴۰۰ هزار تُن فعلی به ۴۵۵ هزار تُن برسد.

وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن یک باغ به ثمر دهی کامل در صورت مدیریت صحیح از سوی کشاورزان حدود چهار سال است، گفت: با توجه به تمهیدات انجام یافته از جمله آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کشت درختان و ارقام بهسازی شده پیش بینی می شود در هر هکتار از باغات دیم ۶ تُن و در باغات آبی نیز ۱۰ تُن محصول برداشت شود.

سطح باغات کردستان حدود ۵۲ درصد افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در طول خدمت هفت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم سطح باغات دیم و آبی در این استان رشد حدود ۵۲ درصدی داشته است.

محمدصالح احمدی اظهار کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۲ حدود ۳۲ هزار هکتار از اراضی این استان باغات دیم و آبی بود که اکنون با اقدامات ترویجی و برنامه‌های حمایتی این سطح به ۴۷ هزار و ۶۴۱ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه این میزان شامل ۵۲ درصد رشد و بیشترین میزان مربوط به باغات دیم با ۶۵.۷ درصد رشد است، افزود: باغات دیم این استان با خدمات انجام یافته از هشت هزار هکتار سال ۱۳۹۲ هم اکنون با توسعه پنج هزار و ۲۵۲ هکتاری به ۱۳ هزار و ۲۵۲ هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: باغات آبی نیز در این مدت از سطح ۲۴ هزار هکتار ابتدای سال ۱۳۹۲ با ۴۳ درصد رشد به ۳۴ هزار و ۳۸۹ هکتار رسیده است.

احمدی یادآور شد: کردستان با ویژگی‌های خاص اقلیمی، قابلیت و استعداد فراوانی برای تولید محصولات باغی دارد و از ابتدای شروع به‌کار فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون هفت هزار هکتار باغ دیم احداث شده است.

وی گفت: با توجه به روند تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی و در نتیجه کاهش منابع آبی قابل دسترس، استفاده از گونه مناسب باغی با کارایی بالا در مصرف آب از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد خواهد بود که در موفقیت توسعه باغات ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: از طرف دیگر تغییرات الگوی کشت یکی از راهکارهایی است که اکثر کارشناسان برای استفاده بهینه از خاک و آب پیشنهاد اجرای آن را دارند و در این زمینه استفاده از گونه های با پتانسیل بالای عملکردی و مقاوم با شرایط  نامساعد محیطی و استفاده از تکنیک‌های جدید در احداث باغات دیم جهت حفظ رطوبت و ذخیره آب تاکید دارند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون نیز توسعه باغات دیم استان در اراضی شیبدار یکی از راهکارهای اساسی در توسعه باغبانی است و هم اکنون بیش از ۲۵ درصد سطح و تولید محصولات باغی استان را باغات دیم به خود اختصاص داده است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.