stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 17123
  • 08 آذر 1394 - 11:14
3

پرندگان راهی قطب‌ها می‌شوند

همزمان با ادامه تغییرات جوی، عادتهای زندگی پرندگان هم تغییر کرده و آنها حرکت به سوی قبطهای شمال و جنوب زمین را آغاز کرده اند.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه گاردین نوشت: همزمان با ادامه تغییرات جوی، عادتهای زندگی پرندگان هم تغییر کرده و آنها حرکت به سوی قبطهای شمال و جنوب زمین را آغاز کرده اند.

 روزنامه گاردین چاپ انگلیس در مقاله زیست محیطی خود می نویسد: جمعیت پرندگان جهان به سوی قطبهای زمین در حال پرواز هستند. علت هم کاملا روشن است، آنها زندگی در قطبها و پرواز به ارتفاعات بالاتر را ترجیح می دهند تا از تبعات خطرناک تغییرات جوی سیاره مادر به دور بمانند. در واقع این تغییرات نامیمون عادتهای زندگی پرندگان را تغییر می دهد.

به نوشته این روزنامه، یک چهارم ۵۷۰ گونه پرنده ای که در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته اند تحت تأثیر تغییرات جوی قرار گرفته اند. تحقیقاتی که توسط نهاد Birdlife International صورت گرفته نشان می دهد تنها ۱۳ درصد از پرندگان به این تغییرات واکنش مثبت نشان داده اند.

گاردین ادامه می دهد: تریس الیسون که در تهیه گزارش مربوط به این مطالعه جامع حضور داشته معتقد است: مردم نسبت به تغییرات جوی مانند چیزی که در افقهای دوردست قرار دارد واکنش نشان می دهند و تصور می کنند که قرار است چیزی روی دهد اما علائمی که از پرندگان به دست می آید گویای بروز تغییراتی جدی و تأثیرگذار است. این تغییرات هم اکنون در حال روی دادن است. ما این اثرات را از روی رفتار انبوه پرندگان که به سمت قطبهای زمین در حال پرواز و نقل مکان هستند متوجه شده ایم.

در ادامه گزارش گاردین آمده است: الیسون بر این باور است که تغییر جدی و پایداری در الگوی پرواز پرندگان به وجود آمده و آنها به سوی دو قطب زمین در حال پرواز هستند. همچنین آنها به ارتفاعات بالاتر در کوهستانها می روند. بررسی های بیشتر نشان داده که برخی گونه هایی که همواره در مناطق پست تر زمین پرواز می کردند حالا سر از ارتفاعات ۱۵۰۰ متری زمین درآورده اند که تنها دلیل آن تغییرات جوی است. همچنین گونه ای پرنده موسوم به زاغ خاکستری مسیر پروازی خود را طی ۲۶ سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر به سمت شمال تغییر داده است.

به نوشته این روزنامه، برخی گونه های به اصطللاح «سازگار با گرما» به طرز گسترده ای در اروپا افزایش جمعیت داشته اند حال آنکه جمعیت گونه های «سازگار با سرما» کاهش چشمگیری پیدا کرده است. در نتیجه باید گفت تهدید نگران کننده انقراض جمعیت پرندگان بسیار جدی است. باید در نظر داشت که یک سوم جمعیت پرندگان وحشی سراسر اروپا در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.