stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 170298
  • 04 مهر 1399 - 12:07
2
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

میانگین سنی مبتلایان کرونا در استان پایین آمد/ بین کنترل بیماری و «شفا» ارتباط مستقیمی وجود دارد

میانگین سنی مبتلایان کرونا در استان پایین آمد/ بین کنترل بیماری و «شفا» ارتباط مستقیمی وجود دارد
قلم/اصفهان_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:ارتباط مستقیم بین میزان مراعات «شفا» شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و کنترل بیماری وجود دارد و هر موقع غفلت کنیم متاسفانه با افزایش بیماری مواجه می‌شویم و از ابتدای اپیدمی چنین برنامه‌ای را داشتیم باید به عقب برگردیم و ببینیم چه شد که غفلت کردیم و آمار افزایش یافت.
قلم | qalamna.ir :

‌طاهره چنگیز شب گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونای استان، اظهار داشت: حال استان اصفهان خوب نیست، بیمار است و به رسیدگی نیاز دارد و همه مردم باید برای خوب شدن حال استان تلاش کنند.

وی افزود: در حال حاضر در ۲۲ شهرستان استان به غیر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بیش از یک هزار و ۳۳۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها بستری هستند.

اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، آمار فوتی های مهرماه از شهریور ماه بیشتر می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۹۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های شهر اصفهان خدمات درمانی می‌گیرند، گفت: بیمارستان الزهرا که بزرگ‌ترین بیمارستان شهر است به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی افزایش صعودی بیماری شده بود بنابراین اقدامات لازم انجام شده و اکنون بیمارستان الزهرا به ماکسیمم ظرفیت خود رسیده است.

چنگیز ادامه داد: در حال حاضر۴۷۰ بیمار مبتلا در بیمارستان الزهرا، ۱۰۰ بیمار در بیمارستان شریعتی، ۱۱۰ بیمار در بیمارستان عیسی بن مریم، ۳۰ بیمار در بیمارستان سیدالشهدا(ع) بستری هستند.

وی با اشاره به حضور بیماران کرونایی در سایر بیمارستان‌های استان، اظهار داشت: بیمارستان‌های شهرستانهای خمینی‌شهر، نجف آباد، فلاورجان و لنجان نیز در خدمت بیماران کرونایی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های فلاورجان و خمینی شهر بستری هستند که ظرفیت این بیمارستان‌‍‌ها در حال تکمیل شدن هستند.

وی افزود: هر چه تعداد بستری شدگان افزایش پیدا کند متعاقب آن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز با رشد صعودی مواجه می‌شود.

چنگیز با بیان اینکه آمار فوتی‌های مبتلایان کرونا در شهریور بسیار بالا بود، گفت: پیش بینی می‌شود اگر روال ابتلا به کرونا اینچنین پیش برود آمار فوتی‌ها در مهر‌ماه بیش از شهریور خواهد بود که اصلا به صلاح هیچکس نیست.

وی تصریح کرد: براساس گفته وزیر بهداشت روزانه یک هزار بیمار در کشور فوت می‌کنند که حدود ۲۰۰ نفر آنها در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی ۲۰ درصد از فوت شدگان کشور را مبتلایان کرونا تشکیل می‌دهند.

چنگیز افزود: ۶.۵ درصد جمعیت کشور را استان اصفهان تشکیل می‌دهد و از هزار نفر فوتی روزانه ۶.۵ درصد باید مربوط به اصفهان باشد در حالیکه تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا به سمت روزانه ۳۵ تا ۴۵ نفر در شبانه روز می‌رسد که عدد بسیار بالایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار فوتی‌های کرونای اصفهان، اظهار داشت: آمار ۳۵ تا ۴۵ فوتی شامل مبتلایان قطعی و مشکوک کووید ۱۹ است ولی آمار کشوری طبق معیارهای بهداشت جهانی مبتلایان قطعی کرونا هستند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیم بین میزان مراعات «شفا» شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و کنترل بیماری وجود دارد و هر موقع غفلت کنیم متاسفانه با افزایش بیماری مواجه می‌شویم و از ابتدای اپیدمی چنین برنامه‌ای را داشتیم باید به عقب برگردیم و ببینیم چه شد که غفلت کردیم و آمار افزایش یافت.

چنگیز ادامه داد: در مراعات شفا در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، اماکن عمومی، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ادارات، دفاتر، مراسم مذهبی و دور همی کوتاهی شده و متاسفانه این کوتاهی‌ها توجیهاتی پیدا کرد، به عنوان مثال جاهایی درخواست برگزاری برنامه داشتند و با بیان اینکه پروتکل‌ها رعایت می‌شود مجوز گرفتند ولی بعد از مراسم در جاهایی مشخص شد دستورالعمل های بهداشتی رعایت نشده و اکنون ما درخواست می‌کنیم با آنهایی در رعایت پروتکل‌ها کوتاهی کردند برخورد شود تا در آینده چنین مسائلی پیش نیاید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در کل کشور افزایش موج کرونا وجود دارد، گفت: در بیشتر استان‌ها با پیک دوم کرونا مواجهند در حالیکه استان اصفهان در میانه کار با کمک مردم بیماری کنترل شد و اصلا افزایش نیافت ولی اکنون با پیک دوم کرونا رو به رو هستیم و ارتباط همکاری و هوشمندی مردم در همه رده‌ها با بروز بیماری ارتباط مستقیم وجود دارد.

وی تصریح کرد: وضعیت موج اول کرونا با موج دوم در استان تفاوت بسیاری دارد، در پیک اول تعداد بیماران بستری به ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ می‌رسید ولی پیش بینی می‌شود در پیک دوم این تعداد با این وضعیت خیلی بیشتر از قبل شود.

چنگیز افزود: میانگین سنی مبتلایان در این دوره کاهش یافته و بیشتر جوان‌ها درگیر می‌شوند و متاسفانه با مرگ و میر بیشتر جوان‌ها مواجه می‌شویم که خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه در موج دوم بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بدحال‌تر از بیماران پیک اول هستند، اظهار داشت: میانگین زمان بستری افزایش یافته و به راحتی نمی‌توان بیماران را ترخیص کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: ۷ هزار تخت بستری در استان اصفهان به غیر از کاشان و آران و بیدگل وجود دارد که همه آنها توان ارائه خدمات به بیماران کرونایی را ندارند و سایر بیماران غیرکرونایی هم خدمات می‌گیرند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.