stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 169891
  • 02 مهر 1399 - 16:51
0

هزینه مبادله و بی‌ثباتی در صنعت کشور افزایش پیدا کرده است

هزینه مبادله و بی‌ثباتی در صنعت کشور افزایش پیدا کرده است

سردار دهقان با تاکید براینکه در جنگ اقتصادی امروز، تنها راه پیروزی و موفقت، تکیه بر توان داخلی است، هزینه‌های مبادله در فرآیند تبدیل ماده اولیه به محصول و خلق ارزش افزوده را از جمله هزینه‌های غیرقابل محاسبه دانسته و معتقد است که این هزینه‌ها در شرایط فعلی، افزایش پیدا کرده است.

قلم | qalamna.ir :

 سردار حسین دهقان – مشاور رهبر انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح، به مناسبت هفته دفاع مقدس مهمان هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بود.

او با بیان اینکه اگر سربازان و افسران نظامی در جنگ برای مقابله با دشمن نیازمند تجهیزات، جنگ‌افزار، لجستیک و غیره بودند، اظهار کرد: امروز نیز مدیران و کارگران صنایع کشور به مثابه سربازان و افسران جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی گسترده دارند. به نظر می‌رسد این حمایت‌ها به شکل مطلوبی انجام نمی‌شود.

او در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در بحث مدیریت صنایع، هزینه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری، مواداولیه، دستمزد و غیره وجود دارد، گفت: این هزینه‌ها در مباحث مدیریتی به حساب می‌آیند اما موضوعی هم به نام هزینه مبادله وجود دارد که کمتر دیده می‌شود اما نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در امر تولید دارد.

طبق اعلام انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان، وی در تشریح هزینه مبادله در تولید، اظهار کرد: در فرآیند تبدیل ماده اولیه به یک محصول و خلق ارزش افزوده، علاوه بر تبادلات اقتصادی معمول، ممکن است در شرایط خاص مداخله‌هایی صورت گیرد که هزینه‌ها را غیرقابل محاسبه می‌کند. هزینه مبادله از بی‌ثباتی و وجود نوسانات در قوانین، مقررات و مسئولیت‌ها یا تغییر نابه‌هنگام سیاست‌ها به وجود می‌آید که متاسفانه در شرایط فعلی، افزایش پیدا کرده است. صنعتگران در فعالیت‌های اقتصادی خود، درصدی از ریسک را طبیعی می‌دانند و آن را می پذیرند؛ اما هزینه‌های بی‌ثباتی قابل محاسبه نیست.

او با بیان اینکه در چرخه تولید نمی‌توان شاخص‌های موثر بر قیمت تمام شده را رها و در مقابل بهای محصول نهائی را محدود کرد، تصریح کرد: اگر قرار است دولت یا نهادهای حاکمیتی در عرصه قیمت‌گذاری ورود کنند، بایستی تمامی الزاماتی که این قیمت را با یک حاشیه سود قابل قبول برای تولیدکننده تعیین می‌کند، در نظر گرفته و اعمال کنند.

مداخله در قیمت‌گذاری خودرو مساوی است با رانت و فساد

سردار دهقان مداخله در قیمت‌گذاری خودرو را برابر رانت و فساد دانسته و اظهار کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم با این رانت و فساد مواجهه نشویم، باید اجازه دهیم تا فضایی شفاف و واقعی در مناسبات اقتصادی از جمله تولید و فروش خودرو شکل گیرد و یک منطق صحیح بر تولید و تجارت حاکم باشد. قطعه‌سازان کشور می‌تواند راهبران سیاست توسعه اقتصادی در حوزه خودرو باشند،

وی تاکید کرد: امروز باید تصمیم بگیریم که جهانی بیاندیشیم و جهانی عمل کنیم؛ اما اگر از صنعتگران کشور انتظار داریم جهانی عمل کنند، باید تمام حوزه‌های مرتبط با صنعت از جمله نظام بانکی، امور مالیاتی، گمرکات، تامین اجتماعی و غیره نیز در سطح جهانی باشند تا صنعتگر بتواند خود را ارتقا دهد.

تولید در کشور بایستی ارزشمند باشد

مشاور رهبر انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح با یادآوری اینکه در طول تاریخ کشور، از دوره قاجار تا به امروز، معمولا بازرگانی بر تولید برتری داشته و امور حوزه تجارت روان‌تر بوده است، گفت: از همین روی به عنوان مثال، واردات خودرو جذاب تر از تولید آن است. تغییر این نگرش برای پویائی اقتصاد کشور را ضروری است؛ باید تولید را در کشور ارزشمند کنیم و برای تولیدکننده صنعتی، کشاورزی و علمی جایگاهی بالاتر از آنچه که وجود دارد، در نظر بگیریم.

سردار دهقان ضمن انتقاد از تخریب فعالان صنعت خودرو کشور در تریبون‌های مختلف، تصریح کرد: مسئولی که علیه صنعت ملی و داخلی کشور صحبت می‌کند، صلاحیت مسئولیت ندارد، چراکه همه مسئولان به نوعی در شرایط کشور نقش داشته و دارند. اگر می‌خواهیم تولید در کشور ما رونق پیدا کند، لازم است که تمام بخش‌های مرتبط و تاثیرگذار بر این حوزه آن را پشتیبانی و حمایت کنند؛ نه‌اینکه به گونه‌ای رفتار شود که صنعتگر و تولیدکننده از حضور، تلاش و سرمایه‌گذاری در این حوزه پشیمان شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.