stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 16972
  • 07 آذر 1394 - 19:18
4

کولایی: تبعیض جنسیتی مثبت برای مجلس راهکار خوبی است

یک عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: با توجه به تعهدی که در بین‌المجالس داشته‌ایم برای رسیدن به کسب ۳۰ درصدی کرسی‌های مجلس توسط زنان تبعیض جنسیتی مثبت راهکار خوبی است.

قلم | qalamna.ir :

 الهه کولایی در نشست انتخابات دهم که به همت انجمن اسلامی دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه تهران برگزار شده بود اظهار کرد: مردم قرن‌ها به عنوان رعیت شناخته می‌شدند و تابع حاکم بودند. تحول به سادگی شکل نگرفت. به دنبال نهضت مشروطه دیکتاتوری ظالمانه رضاخان را تجربه کردیم و باز هم بعد از او صاحب دیکتاتوری دیگری شدیم. برای اینکه زن‌ها و مردهای ایرانی بتوانند زندگی خودشان را بهبود دهند نهاد پارلمان را از جامعه دیگری وارد کشور کردیم، اما این نهاد بسته‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشت که متناسب با جامعه ما نبود.

وی ادامه داد:‌ تلاش‌هایی شد تا ظرفیت پارلمان به اندازه نیازهای ایرانیان تغییر کند. این تلاش‌ها ادامه پیدا کرد تا انقلاب اسلامی شکل گرفت. بعد از انقلاب هم سعی شد تا براساس اسلام مجلس ارتقا پیدا کند. جمله معروفی از امام خمینی هست که فرمودند مجلس در راس امور است.

این استاد دانشگاه تذکر داد: صرف اینکه یک متنی در مجلس نوشته شود و به امضا برسد دلیل بر آن نیست که ظرفیت‌های آن نیز ایجاد شده است. در جوامع در حال گذار همیشه شکاف اساسی بین آنچه که به عنوان قانون نوشته و تصویب می‌شود با آنچه که واقعیت موجود است وجود دارد. به همین دلیل انقلاب اسلامی تلاش کرد تا سرنوشت انسان‌ها به دست خودشان و به نام دین و نه بر پایه غربی بودن تصویب شود و فاصله میان شرایط موجود و شرایط آرمانی کاسته شود. برخی عقیده دارند انسان‌ها حقی برای تعیین سرنوشت خودشان ندارند، ولی برخلاف این علما مقام معظم رهبری عقیده دارد که انسان سرنوشت خودش را تعیین می‌کند.

وی افزود: نهاد پارلمان که براساس دیدگاه امام خمینی (ره) باید تجلی اراده حق حاکمیت مردم باشد دچار مشکلاتی شده است. شورای نگهبان باید نظارت کند تا قوانینی غیر اسلامی تصویب نشود. از مجلس چهارم به بعد شاهدیم که این شورا تفسیر جدیدی را از وظیفه خود اعلام می‌کند و به روند تایید و یا رد صلاحیت‌ها ادامه می‌دهد و نظارت استصوابی را طرح می‌کند.

کولایی خاطرنشان کرد: به دلیل تحولات پایان جنگ در اوایل دهه ۷۰ جلوه‌های تازه‌ای را توسط اصلاحات در انقلاب اسلامی دیدیم. اصلاحات دهه ۷۰ تاثیر عمیقی بر سرنوشت کشورهای منطقه گذاشت. مثل همه حرکت‌های اجتماعی این حرکت با مقاومت و مانع تراشی‌های زیادی روبرو شد. البته سهم اشتباهات ما اصلاح‌طلبان هم مساله‌ای است که باید در جای دیگر به آن رسیدگی کنیم. اگر در سال ۸۴ بین اصلاحات وفاق ایجاد می شد و مثل الگوی سال ۹۲ وارد انتخابات می‌شدند، شاید می‌توان گفت که کشور تاریخ دیگری را تجربه می‌کرد. حالا هم ما می‌توانیم از این تجربه‌ها استفاده کنیم. این یک قاعده است که در سیاست، قدرت از وحدت به وجود می‌آید و در شرایطی قرار گرفتیم که ظرفیت و امکان این را داریم تا از تجربه‌های خود استفاده کنیم و متناسب با آن به دنبال منافع ملی باشیم و تمهیداتی بیندیشیم تا حمله دشمنان را دفع کنیم.

وی در ادامه گفت: ادامه حرکت اصلاحات مربوط می‌شود به برگزاری انتخابات و فرستادن نماینده‌های آگاه و وابسته به منافع ملی به مجلس شورای اسلامی. جریان‌های مختلف سیاسی در طیف اصلاح‌طلب‌ها هستند و ظرفیت اتحاد با طرح را ایجاد کردند . ما می خواهیم کاری کنیم که جوان‌های ایرانی به جای فکر کردن به رفتن و مهاجرت در همین مملکت شرایط زندگی درست را داشته باشند. ما می‌خواهیم از ظرفیت ارزشمند انسانی زنان و جوانان فعال که خوش درخشیده‌اند استفاده کنیم.

کولایی تاکید کرد: با توجه به تاریخ گذشته، تجربه‌هایی به دست آورده‌ایم و با شرایط امروز منطقه می دانیم که باید منسجم و یکپارچه مجلسی را تشکیل دهیم که شایستگی نمایندگی مردم را داشته باشد البته برای تحقق این هدف دانشگاهی‌ها و دانشجویان نیز باید نقش‌های خودشان را به خوبی ایفا کنند.

کولایی با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: انقلاب اسلامی زنان را که به عنوان دین خانه‌نشین شده بودند در مقدرات اصلی مجلس شرکت داد. رهبر انقلاب ما نه فقط جواز حضور زنان در جامعه را داد بلکه تاکید کردند که آن‌ها در مقدرات اصلی کشور شریک باشد. اما در این مدت همیشه مشارکت سیاسی زنان فله‌ای بوده است. همیشه زنان در زمان انتخابات با حضور در ستادها و تجمعات به نفع مردان سیاستمدار فعالیت کرده‌اند. زنان در دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند اما در بازار کار نمی‌توانند مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: رویکرد مثبتی در جوامع مشابه ما به نام تغییر مثبت ایجاد شده است. جمهوری اسلامی نیز به عنوان بازیگر بین المللی و عضو اتحادیه بین المجالس از طرفی قول داده و تعهد کرده که کرسی‌های زنان در مجلس را به ۳۰ درصد برساند. این حضور برای کسب حقوق برابر است. مجموعه اصلاحات به دنبال این است که ازاین مساله استفاده کند. ما نظام پدرسالارانه را تجربه کردیم. می‌دانیم که مسایل فرهنگی مانند مسایل سیاسی یک شبه ممکن نیست حل شود. ما نیازمند زمانیم تا مشکلات فرهنگی‌مان برطرف شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما نیاز داریم از ساز و کارهای نظارتی درستی استفاده کنیم. تعداد زنان تحصیل کرده افزایش پیدا کرده است، اما عرضه و تقاضای بازار کار یکی نیست. زنان نمی توانند وارد سیستم مدیریتی و تصمیم گیری شوند. یک سد شیشه ای در راه پیشرفت زنان جلوی رشد آن‌ها را می‌گیرد. ما نمی‌خواهیم چشممان را روی ضرورت توانایی ها کاندیداها ببندیم. بحث تبعیض مثبت برای ایجاد شرایط برابر است. افراد با تدبیر و با صلاحیت باید وارد مجلس شوند و تاکید می کنم که تبعیض جنسیتی مثبت به معنای ندیدن توانایی برای کسب کرسی‌های مجلس نیست.

این عضو شورای سیاست گذاری عالی اصلاح طلبان با بیان اینکه ما ایرانی‌ها از تجربه‌های گذشته خود استفاده نمی کنیم تصریح کرد: ما ایرانی‌ها خیلی تاریخ نمی‌خوانیم و از تجربه‌های گذشته استفاده نمی کنیم. در این چند سال با توجه به خسارت‌های عظیمی که به ما وارد شد رویکرد توجه به تجربه در بین ما تقویت شد. ما بر روی موج تجربه‌های دموکراسی در آستانه برگزاری انتخابات هستیم. این در شرایطی است که منطقه ما بی توجه به تجربه‌های گذشته‌اش در آشوب به سر می ‌برد.

کولایی در ادامه خاطرنشان کرد: عده‌ای سعی می‌کنند اصلاح طلبان را برانداز معرفی کنند، اما اصلاح طلب‌ها تلاش‌شان اصلاح نظام است. نظام‌هایی که اصلاحاتی در خود داشته‌اند بقای بیشتری دارند. اصلاح‌طلب‌ها برای اینکه بتوانند از سطح شعار خارج و به عمل درآیند از همه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده می‌کنند. گفت‌وگو و تعامل با جریان‌های درون نظام یکی از کارهایی است که انجام می‌دهیم تا افراد شایسته وارد مجلس شوند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.