stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 16862
  • 07 آذر 1394 - 10:40
3

سنگِ تمامِ تلویزیون برای رستوران‌ها

رضا دادویی گفت:‌ هنرهای نمایشی در صداوسیما چنان مظلوم واقع شده که این روزها حتی شاهد تبلیغی در شان برای نمایش‌هایی با محتوای انقلاب و دفاع مقدس هم نیستیم.

قلم | qalamna.ir :
رضا دادویی (کارگردان تئاتر و مترجم) با بیان اینکه هنر نمایش این روزها بیش از هر زمان دیگری در تلویزیون مظلوم واقع می‌شود، اظهار کرد: بحث تبلیغ برای آثار نمایشی یکی از نکات قابل توجه برای گسترش هنر نمایش در میان خانواده‌ها محسوب می‌شود و به نظرم صداوسیما هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد. شما اگر برای تبلیغ تئاتر در تنها برنامه تخصصی سیما تلاش کنید، دوستان به شما می‌گویند محدودیت وجود دارد و امکان چندانی برای تبلیغ نمایش‌ها نداریم. از طرف دیگر شنیده‌ها از وجود همین محدودیت در اجرای برنامه خندوانه است که قبلا در حد مقدورات خود مردم را به حضور در سالن‌های نمایشی و تماشای آثار هدایت می‌کرد.
 
او با گوشزد کردن وظیفه هدایت و تبلیغی رسانه ملی خاطرنشان کرد: رسانه ملی قاعدتا باید حامی منافع ملی و گروه‌های گوناگون فعال در عرصه فرهنگی کشور باشد. به‌ویژه وقتی هنر تئاتر در اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مقوم عرصه فرهنگ مطرح است انتظار بیشتری به‌وجود می‌آورد. آیا صداوسیما نباید در این مسیر نقش‌آفرینی کند؟
 
دادویی به یکی از بیانات مهم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) جایی فرموده‌اند که صداو‌سیما باید دانشگاه باشد. اما آیا با توجه به رویه‌ای که مسئولان این سازمان در پیش گرفته‌اند امروز می‌توان صداوسیما را دانشگاه تلقی کرد؛ یا اقشار گوناگون از این رسانه تاثیرگذار فاصله گرفته‌اند و تلویزیون‌های فارسی زبان خارجی کار فرهنگ‌سازی را برعهده گرفته‌اند؟
 
مترجم نمایش‌نامه «اشباح» اثر هنریک ایبسن اظهار کرد: صداوسیما به سبب ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند گام‌های بلندی در زمینه فرهنگ‌سازی انجام دهد اما متاسفانه تمامی نهادها دست روی دست گذاشته‌اند و تنها چشم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوخته‌اند. این درحالی است که همه ما مسئول هستیم و همه چیز برعهده وزارت ارشاد نیست.
 
او ادامه داد: سازمان صداوسیما و شهرداری‌ها نیز باید در این مسیر دست به دست یکدیگر دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد را در این مسیر همراهی کنند. چرا الان شرایطی در رسانه ملی به‌وجود آمده که موجب می‌شود مردم رستوران‌ها را بیشتر از اماکن فرهنگی و کتاب‌فروشی‌ها بشناسند؟ آیا شاهد تبلیغ کتابفروشی‌ها،‌ تماشاخانه‌ها و سالن‌های سینما هستیم؟
 
ایلنا،  دادویی در پاسخ به این پرسش که به‌نظر می‌رسد رسانه‌ ملی در این زمینه سلیقه‌ای و جناحی برخورد می‌کند و بعضا شاهد تبلیغ جشنواره‌های موضوعی مثل تئاتر مقاومت هستیم، بیان کرد: اگر مسئولان این رسانه واقعا چنین رویکردی را در دستور کار قرار داده‌اند و نگاه سلیقه‌ای‌، باندی و جناحی بر تبلیغ فعالیت‌های فرهنگی هنری حاکم باشد، روش بسیار نادرستی در جریان است که بدون شک فرهنگ ملی را با آسیب مواجه می‌کند.
 
کارگردان نمایش «گربه بابا فونتن…» یادآور شد‌: آیا مسئولان سازمان صداوسیما تذکرهای مداوم بزرگان کشور را نادیده می‌گیرند؟ چرا وقتی مسئولان نسبت به سرانه اندک مطالعه کتاب در کشور یا توجه مردم به فعالیت‌های فرهنگی – هنری ابراز نگرانی‌ می‌کنند؛ این رسانه در جهت کمک به برطرف شدن کاستی‌ها گام برنمی‌دارد؟ هنرهای نمایشی در صداوسیما چنان مظلوم واقع شده که این روزها حتی شاهد تبلیغی در شان برای نمایش‌هایی با محتوای انقلاب و دفاع مقدس هم نیستیم.
 
او افزود: اینکه آقایان تصور کنند با تولید یک برنامه درباره تئاتر یا ساخت برنامه‌های بی‌کیفیت در زمینه فرهنگ و هنر کاری انجام داده‌اند سخت در اشتباه هستند. برنامه‌هایی که یک دانای کل روی صندلی بنشیند و فقط برای مردم صحبت کند در برابر تولیدات پرزرق و برق رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور هیچ جذابتی برای مخاطب ایجاد نمی‌کند.
 
دادویی با تاکید براینکه نباید همه چیز را روی دوش وزارت فرهنگ و ارشادی بگذاریم، گفت: این وزارت نه بودجه‌ هنگفتی در اختیار دارد و نه از امکانات سخت‌افزاری خاصی بهره می‌برد، بنابراین همه باید برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در میان مردم همراهی کنند. امروز ماهواره‌ها کاری کرده‌اند که یک چهره خارجی در سریال یا سینما برای مردم روستاها و شهرهای بسیار دور افتاده ایران هم به قهرمان بدل شده درمقابل متاسفانه هیچ شناخت درستی از بزرگان هنر کشور وجود ندارد.
 
او تصریح کرد: با توجه به شیوه عملکرد مدیران این سازمان حداقل در قبال هنرهای نمایشی، کتاب و اندیشه،‌ اینطور به نظر می‌رسد که حوزه فرهنگ و هنر اصلا برای مسئولان صداوسیما اهمیت ندارد.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.